2020-04-30, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag håller på att ruta in hela Sverige i en plan för att begränsa smitta och död. Jag börjar söderifrån eftersom det var där ide'n kom ifrån. Har kommit till Dösjöbro och arbetar mig uppåt. Säg till om du vill hjälpa till. Inte alls omöjligt att man kommer betrakta oss som hjältar i framtiden!
Ingen kan göra allt men alla kan göra nåt!
#tillsammans
Citera
Avslutad
Dagens Lägesrapport 30 Maj 2020 Region Stockholm

Dagens rapport blir den sista före måndag då det är uppehåll i rapporteringen under helgen.
Dagens rapport visar att 198 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 8 033 personer är konstaterat smittade i Stockholm. Totalt 1 406 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit, det är 87 ytterligare dödsfall sedan rapporten igår.

195 patienter med covid-19 vårdas i intensivvård vid akutsjukhus. Förutom de som får intensivvård är det 756 patienter som vårdas på sjukhus med covid-19.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/30-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Man kan odla virus i bakterie lösningar. Näring och bakterier finns i ex. gödsel. Virus sprids via fåglars avföring det vet vi sedan evinnerliga tider.
''En smittad människa som ex spottar i en hög med hönsgödsel kan starta en egen liten odling av coronavirus.''
Det var detta jag bad dig utveckla.....
Citera
2020-04-30, 18:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Jag "tycker" att om vi ska räkna med det "kollektiva ansvaret" för att sprida smittan, skulle jag som en av alla i riskgrupperna vilja säga att då är vi toast! Och jag vill rikta en varning till alla inom riskgrupperna: Se till att ni inte behöver uppsöka sjukvården ALLS! Jag klistrar som riskgruppare in mina egna erfarenheter bara från den gångna veckan igen:

Två exempel;

1.Jag fick uppsöka Ögonkliniken akut i början av veckan. EN ENDA ögonSSK använde munskydd. Ögonläkaren som länge satt 2 decimeter från mitt ansikte gjorde det inte.

2. Jag var igår på ett annat (!) sjukhus för att ta ett nödvändigt blodprov (cancer). Jag hade själv munskydd och sa ifrån direkt när lab-assen var på avstånd: Nu får du vara rädd om mig, för jag tillhör riskgrupperna och vill inte bli smittad ännu! Munskydd? Plasthandskar? Inte alls! Hon verkade tro att det jag bett henne om var att prata barnspråk med mig. Ungefär som jag som gammal blodgivare var rädd för ett nålstick och behövde lugnas. Dessutom var jag den ende på sjukhuset där och då som hade munskydd.

Så att "vanligt folk" som inte hör till de upphöjda inom sjukhusvärlden skulle "bruka sunt förnuft i mån av tillgång" tror jag inte ett smack på! Också i den vanliga sjukvården verkar det vara fritt fall... Och vi i riskgrupperna ska iakttaga karantän...?

Som jag har sagt förut, vill man bli smittad av COVID-19 så skall man åka till en provtagning eller undersökning på ett sjukhus. Det är nog den säkraste metoden idag att bli smittad.
Citera
2020-04-30, 18:01
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Faktumet är att Danmark misslyckats kapitalt med tanke på deras lockdown. Danskarna ska absolut inte brösta upp sig. Norge och Finland kan dock vara nöjda.

Vad har Danmark misslyckats med?
Citera
2020-04-30, 18:02
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det är inga extrema skillnader i antal smittade/döda. Betänk att vi är dubbla deras storlek. Så vi ligger ju närmast Danmark Av våra grannländer. Sedan bättre än t.ex Belgien.

Ligger närmast???
Danmark har 78 döda/miljon och vi har 256 döda/miljon. Vi har tre gånger högre dödlighet än Danmark.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Bra jobbat av FHM och regeringen??
Citera
2020-04-30, 18:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Faktumet är att Danmark misslyckats kapitalt med tanke på deras lockdown. Danskarna ska absolut inte brösta upp sig. Norge och Finland kan dock vara nöjda.

Men klart de bröstar alltid upp sig. Ska vara bättre i allt! Men japp liten skillnad här. Finland verkar ju så här långt klara det allra bäst. Svårt att sia om vad det beror. De stängde ju ner Helsingfors men tror ju den primära anledningen är att finnar inte reser lika mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vad har Danmark misslyckats med?

Antalet döda i förhållande till åtgärder? Är det inte det allt går ut på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad för vård? Det finns ingen behandling mot COVID-19.
Det minsta behanling är ge syrgas eller dropp
Sedan har visat sig att vissa mediciner exempel malaria medicin och vissa antiviral
mediciner har förkortat återhämtningdtiden
och räddat en del av patienter. Plasma som innehåller antikor från de corona har också hjälpt till vissa svåra corona sjuka. Nya behanling metoder med tiden ökar oddsen.
Jag säger inte att det finns medicin eller vaccin tillgänglig och används specifik till corona .
Citera
2020-04-30, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Valde att tro på??
Är du inte lite fakta-resistent nu?
Kolla på Aktuellt i går, ca 11.20 min in i programmet. FHM kommenterade deras uppgifter.
Deras beräkningar överensstämmer med länken här nedan.

https://covid19.healthdata.org/sweden

Visst att dom anpassar sig efter nya data hela tiden. Men deras siffror har gått upp till 18 000 avlidna totalt och sedan ned till 5000 med bara några dagars mellanskillnad tidigare. Vad är det som säger att dom ligger rätt just idag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Som jag har sagt förut, vill man bli smittad av COVID-19 så skall man åka till en provtagning eller undersökning på ett sjukhus. Det är nog den säkraste metoden idag att bli smittad.
Vill man bli sjuk är sjukhus alltid ett säkert kort.
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Har en känsla av Tegnell blir upphetsad av högre siffror, han försöker dölja det men så fort han kommer hem så visar han äkta känslor.
Jag har en känsla av att många i den här tråden blir upphetsade av högre siffror. Ju mer toalettpapper man har hamstrat desto högre ylar man om folkmord och tribunaler.

Man försöker dölja det, men bakom tangentbordet visar man äkta känslor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in