Citat:
Ursprungligen postat av
Corona-Ezpecial
Statsepidemiolog Anders Tegnell ser det som ett misslyckande att covid-19 tagit sig in i stor skala på landets äldreboenden.
Men han tycker inte att han har något personligt ansvar för misslyckandet.
– Vi har alla ett kollektivt ansvar i samhället för att skydda de äldre, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg796n/tegnell-inte-personligt-ansvarig-for-fler-aldre-smittade
Jag "tycker" att
om vi ska räkna med det "kollektiva ansvaret" för att sprida smittan, skulle jag som en av alla i riskgrupperna vilja säga att då är vi toast! Och jag vill rikta en varning till alla inom riskgrupperna: Se till att ni inte behöver uppsöka sjukvården
ALLS! Jag klistrar som riskgruppare in mina egna erfarenheter bara från den gångna veckan igen:
Två exempel;
1.Jag fick uppsöka Ögonkliniken akut i början av veckan. EN ENDA ögonSSK använde munskydd. Ögonläkaren som länge satt 2 decimeter från mitt ansikte gjorde det inte.
2. Jag var igår på ett annat (!) sjukhus för att ta ett nödvändigt blodprov (cancer). Jag hade själv munskydd och sa ifrån direkt när lab-assen var på avstånd: Nu får du vara rädd om mig, för jag tillhör riskgrupperna och vill inte bli smittad ännu! Munskydd? Plasthandskar? Inte alls! Hon verkade tro att det jag bett henne om var att prata barnspråk med mig. Ungefär som jag som gammal blodgivare var rädd för ett nålstick och behövde lugnas. Dessutom var jag den ende på sjukhuset där och då som hade munskydd.
Så att "vanligt folk" som
inte hör till de upphöjda inom sjukhusvärlden skulle "bruka sunt förnuft i mån av tillgång" tror jag inte ett smack på! Också i den vanliga sjukvården verkar det vara fritt fall...

Och vi i riskgrupperna ska iakttaga karantän...?