2020-04-30, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja det liknar mer och mer Darwin. Survival of the fittest. Man hade ju hoppats att vi som samhälle hade kommit längre än så, det verkar tyvärr inte som det.
Nedanstående läsvärd artikel kan upplysa
om situationen i Sverige

"Hjordimmunitet" är epidemiologisk neoliberalism - karantänerna
https://thequarantimes.wordpress.com/2020/03/19/herd-immunity-is-epidemiological-neoliberalism/
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Fortfarande kommer väl folk att börja dö i större utsträckning igen? Eller? Vad menar du med att dödsfallen fortsätter gå ned när man släpper på restriktionerna?

Och Norge har inte 30% smittade, de har kanske 5%

Folk kommer att dö, det är väl ingen som motsäger det. Frågan är hur många i jämförelse. Sverige är ett land man kan jämföra med eftersom Norge och Sverige är väldigt lika i allt.

Det var dock ett exempel.

Om det är 5% så har de så lågt.

Stäng in de 5 % och sayonara virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Kanske en effekt som visas nu.

Hur stor chans är det att barn i fyra olika länder visar samma symtom utan att det skulle vara kopplat till Covid19?

Det är högst troligt något med covid-19 som aktiverar denna sjukdom.
Inte helt ovanligt faktiskt att vissa sjukdomar aktiverar latenta saker..
T.ex psoriasis och diabetes kan aktiveras av influensa eller traumatiska händelser.
Covid-19 verkar ju samverka med flera andra autoimmuna åkommor.
Citera
2020-04-30, 16:39
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Dagens siffror är ju högst inaktuellt... och förstår du inte det så försök att inte oroa dig då du oroar dig för helt fel saker.

Det är lugnt, du behöver inte tala om för mig hur jag ska tycka och känna. Lite skitnödigt som vissa översittare försöker sig på med
Citera
2020-04-30, 16:40
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag pratar om Stockholm..

Ja?

Han citerade mig dock angående Norge eftersom det var han och jag som hade den diskussionen, så jag förstår inte varför du drar in Stockholm helt plötsligt, men ok
Citera
2020-04-30, 16:41
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Detta är absolut oroväckande, både att de kan bli slutkörda men också att en del kan bli sjuka och då så klart behöva vara hemma osv.

Jag vet inte om det finns ngn krisplan/förberedelse kring detta, har inte hört något om det.

Finns ingen krisplan för detta, Man har redan kallat in pensionerade och folk som inte är färdiga med sina utbildningar. Att ta in folk utomlands ifrån går inte heller då alla länder behöver sin personal..

Det är NU som det är dags att trolla fram alla läkare och ingejörer, kompetenta sjuksköterskor som regeringen hävdat finns i den grupp som de importerat de senaste 5 åren..Hur var det nu med kunskaperna där.. Attans också.. De är ju inte läkare eller högutbildade..De är ju en klump av analfabeter som inte förstår skrivna varningar ens på sitt eget språk och vill ha bilder så att de förstår att de skall tvätta händerna. Bummer..

Jäkla skit att vi politiker la en massa pengar på Feminism, HBTQ och invandring istället för på Läkare och sjukhuspersonal, inte utbildade personalen inom äldrevården..Vi som trodde att vi kunde framstå som livräddare åt stackars falska flyktingar och få berömelse och nobelpris för att vi kämpat för flyktingmottagning och Feminism .. Nu får vi inga credits av befolkningen.. Vad göra ? Vi ljuger och gömmer undan liken så blir allt bra.
Citera
2020-04-30, 16:41
Medlem
Citat:
Folk kommer att dö, det är väl ingen som motsäger det. Frågan är hur många i jämförelse. Sverige är ett land man kan jämföra med eftersom Norge och Sverige är väldigt lika i allt.

Det var dock ett exempel.

Om det är 5% så har de så lågt.

Stäng in de 5 % och sayonara virus.

Men ni pratade ju om att dödsfallen fortsätter att sjunka efter att man lättat på nedstängningarna och talade om det som om det vore ett bevis på att nedstängningar är rätt strategi. Det enda jag kan se att det är ett tecken på är att nedstängningarna de lättar på isf inte hade någon effekt öht. Hade de haft effekt borde man rimligen se en ökning när man lättar på dessa.
Citera
2020-04-30, 16:42
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Tror vi får tyvärr räkna bort mer eller mindre detta år faktiskt . Så länge det inte finns vaccin så finns detta.

Sen tror jag också en våg nr 2 kommer med full kraft i höst . Möjligtvis en tredje våg i början av nästa år också

Förhoppningsvis har vi då till hösten lyckats kunnat köpa in eller tillverkat egen skyddsutrustning så det räcker till alla sjukhus samt samhällsmedborgarna.
Likaså kanske vi har nyexaminerad vårdpersonal som kan rycka in och hjälpa till i vården.
Kanske har även NKS blivit ett ända stort epidemisjukhus med tusentals IVA-platser.
Men det kommer att vara en lång väg dit helt klart och många kommer att få sätta livet till under denna resa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Nej det är inte sant! Det finns inget som tyder på det.

Tillagt vid redigering:
Kan du länka till källan för ditt påstående?
Man får alltid antikroppar mot alla antigener.

Däremot verkar vissa patienter få färre antikroppar eller antikroppar som inte vara sålänge.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är högst troligt något med covid-19 som aktiverar denna sjukdom.
Inte helt ovanligt faktiskt att vissa sjukdomar aktiverar latenta saker..
T.ex psoriasis och diabetes kan aktiveras av influensa eller traumatiska händelser.
Covid-19 verkar ju samverka med flera andra autoimmuna åkommor.

Tegnells svininfluensa med narkolepsi återupprepas....
Citera
2020-04-30, 16:43
Avslutad
Citat:
Nej? Varför ska folk dö för att man öppnar upp?

Tror du 99% av världens länder stänger ner för att det är kul eller för att spara liv?

Troll. Svara inte, mata inte.
Citera
2020-04-30, 16:43
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
17,000 behöver inte vara långt från sanningen, men vi har följt den där modellen ett bra tag, och den har varit katastrofalt fel ute ifråga om peak, resursbehov m.m. Den har i princip alltid pekat rakt uppåt i prognosen, och skjutit peaken framför sig i takt med att de missat målet.

Alla länder med ”åtgärder” har den gett extremt optimistiska dödstal för. Det är som att modellen har tagits fram enbart med syftet att driva igenom hårda restriktioner.

Jag har också blivit förvånad över hur mycket man lyckats bromsa genom att enbart tjata på folk. Det ligger nog ändå något i att väldig många svenskar agerat förståndigt.

Med lite bonntur kanske kurvorna vänder ner i sommar och behandlingen väsentligt förbättrats till hösten. Förståelsen för hur viruset fungerar ökar snabbt och det är väl mer eller mindre klarlagt nu att det är en blodsjukdom och att det är det som dödar. Så länge viruset inte tar sig in i blodet så är det ofarligt. Man har helt enkelt felbehandlat sjukdomen eftersom man i huvudsak sett det som en lunginflammation.

Det kan vara förbättrade behandlingsmetoder som redan börjar synas i siffrorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in