Citat:
Ursprungligen postat av
rezpekt1057
Så man kan tolka det som att detta är slutet för mänskligheten.
Nej..Det är inte vad jag säger. Men det kan mycket väl innebära att världen får en betydligt lägre medelålder än den vi vant oss vid. Ev kan det sluta med att vi inte blir 70-90 år eller äldre som tidigare förutspåtts utan att vi går tillbaka till tiden innan penicillinet och där folk dör "normalt" vid en lägre ålder.
Det är främst antibiotikan som bidragit till människans numera höga medelålder. i tider då vi inte kunde behandla sjukdomar som vi kan idag så var medelåldern betydligt lägre runt 50-60år.. blev man äldre så ökade risken att få en infektion och då dog man oftasts.
Skapar viruset en såpass låg immunitet som det tycks göra med de senaste publicerade siffrorna så kommer ccorona och dess mutationer att ta död på folk då de blir äldre/skörare. På samma sätt som skedde innan penicillinets introduktion. Virus går dessutom oftasts i vågor och förändras an bit för varje "säsong". Hittills har jag inte tagit del av någon medicinsk rapport som hävdar livslång immunitet av en covid-19 infektion..Det var nog bara Tegnell i starten av denna epedemi som spånade åt det hållet.
Troligtvis kommer vi få leva med viruset i världspopulationen och se dagliga dödsfall ske just på grund av coronavirus. Lite likt Herpes..Som minskar en smittad persons livslängd med en viss procent (som jag inte mins nu) Detta har vi accepterat och vant oss vid..dvs det faktum är att folk utan herpesvirus skulle leva lite längre än de som har det i kroppen.
HIV gör detsamma trots diverse bromsmediciner. Det kortar ned livslängden jämfört med de som INTE har viruset.
Men som sagt NEJ det lär inte utrota mänskligheten men kommer förmodligen dra ner människans medellivslängd en bra bit.