2020-04-30, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej, för enligt dig så kommer alfavargen lära de andra vargarna att respektera sin hundkompis.

Men hade hunden psykologiskt klarat av livsstilen? Jag tror att en urhund hade gjort det med glädje men fan vet jag. Har inte frågat henne. Hon verkar inte ha något behov av mig alls.
Citera
2020-04-30, 16:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Men hade hunden psykologiskt klarat av livsstilen? Jag tror att en urhund hade gjort det med glädje men fan vet jag. Har inte frågat henne. Hon verkar inte ha något behov av mig alls.

Byter du ämne för tråden nu?
Citera
2020-04-30, 16:13
Medlem
Citat:
Byter du ämne för tråden nu?

Jag har inte plats för alla underfrågor i topicen, jävla drygpelle.
Citera
2020-04-30, 16:15
Medlem
Det är inte så moraliskt att testa men jag vill gärna se om det går.
Citera
2020-04-30, 16:17
Medlem
Citat:
Nej, för enligt dig så kommer alfavargen lära de andra vargarna att respektera sin hundkompis.

Jag kan tillägga att det är inte anledningen till att en varg ansluts sig till en annan flock (kompisar eller ej), så den frågan är separat.
Citera
2020-04-30, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Definitivt, som middag.

Det kan ju inte stämma då vi vet att det rekryteras vargar utifrån. Om vi antar att de inte kan skilja hund från sitt eget släkte så är vi nere på rent praktiska delen. Och där är jag intresserad av om en hund kan integrera sig.
Citera
2020-04-30, 17:41
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Det kan ju inte stämma då vi vet att det rekryteras vargar utifrån. Om vi antar att de inte kan skilja hund från sitt eget släkte så är vi nere på rent praktiska delen. Och där är jag intresserad av om en hund kan integrera sig.

Det är klart att en varg skiljer på hundar och andra vargar. Hundar är ju bytesdjur för dem på samma sätt som hare, rådjur och älg. Fråga jägarkåren i Sverige, det dödas hundar varje år av varg.
Citera
2020-04-30, 17:47
Medlem
kyrkstockens avatar
Naturligtvis skulle dom acceptera en hund likväl som de accepterar en människa. Det är tex hela syftet med att tämja flockdjur som betar (tex hästar). Man blir alfahannen och resten av flocken följer med.
Men just vargar är råa djävlar. Det skulle krävas en del för att bli ledare i en vargflock. Inte säkert att en hund har det i sig.
Citera
2020-04-30, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Naturligtvis skulle dom acceptera en hund likväl som de accepterar en människa. Det är tex hela syftet med att tämja flockdjur som betar (tex hästar). Man blir alfahannen och resten av flocken följer med.
Men just vargar är råa djävlar. Det skulle krävas en del för att bli ledare i en vargflock. Inte säkert att en hund har det i sig.

Men hunden behöver ju inte bli högst i rang. Bara den accepteras så
Citera
2020-04-30, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Det är klart att en varg skiljer på hundar och andra vargar. Hundar är ju bytesdjur för dem på samma sätt som hare, rådjur och älg. Fråga jägarkåren i Sverige, det dödas hundar varje år av varg.

Vargar dödar varandra också. Bevisar ingenting.
Citera
2020-04-30, 18:14
Medlem
Dr.Katis avatar
Har väldigt svårt att tro att en vuxen hund oavsett ras skulle kunna bli accepterad i en vargflock.
Hur skulle det ske och varför? Stöter de på varandra helt random i joggingspåret och morsar lite nonchalant och sen börjar småsnacka, eller?
Citat:
Jo jag vill nog påstå det. Problemet som jag ser det är att hunden är ansenligt dummare än vargen. Det kan uppstå kommunikationsbrister. Den ska helst välja sina strider också. Polisförbundet vill inte skicka hundar på enstaka vargar då deras hundar är citat "helt chanslösa" om vargen är på hugget. Det har lyfts sådana frågor nu när vargar tagit sig in nära tomter, för att skrämma bort dem. Men vargar är inte flyktdjur. De agerar väldigt olika beroende på den nuvarande livssituationen. En vargtik tog sig in på en tomt och dödade en kaukaiskt ovtjarka, så där 40 kg tyngre än en europeisk gråvarg-tik...

Men jag tror personligen att en hund kan integreras i en vargflock.
Oj, det var inte illa, tik dessutom!
Annars brukar det väl vara tvärtom?
Har vänner från Georgien som berättar om deras fantastiska ras Nagazi som dödar varg om den vågar sig nära boskap, familj eller domän.
Citera
2020-04-30, 18:24
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Men hunden behöver ju inte bli högst i rang. Bara den accepteras så
Jag missade topic. Kan inte tänka mig annat än att en hund accepteras då det finns exempel på att dom tagit hand om människor.
Bekräftade
https://www.theguardian.com/news/2018/aug/28/how-to-be-human-the-man-who-was-raised-by-wolves

Obekräftade:
https://en.wikipedia.org/wiki/Amala_and_Kamala
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in