2020-04-30, 18:30
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
En vargtik tog sig in på en tomt och dödade en kaukaiskt ovtjarka, så där 40 kg tyngre än en europeisk gråvarg-tik...

Kan du länka till denna händelse? Blir nyfiken eftersom nämnda hundart bland annat används för att jaga bort björnar..
Citera
2020-04-30, 18:36
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag missade topic. Kan inte tänka mig annat än att en hund accepteras då det finns exempel på att dom tagit hand om människor.
Bekräftade
https://www.theguardian.com/news/2018/aug/28/how-to-be-human-the-man-who-was-raised-by-wolves

Obekräftade:
https://en.wikipedia.org/wiki/Amala_and_Kamala
Topic är ju "Hade en hund högt i rang kunnat accepterats in i en vargflock?".

Att Mowgli blev omhändertagen av en vargflock må vara hänt, men han hade ju knappast hög rang då han var en palt!

Högt i rang avser väl ändå en vuxen jycke?
Frågan då är hur dessa två sidor skulle mötas förutsättningslöst, vilket jag anser vara ett måste för frågeställningen öht!
Citera
2020-04-30, 18:42
Medlem
Citat:
Jo jag vill nog påstå det. Problemet som jag ser det är att hunden är ansenligt dummare än vargen. Det kan uppstå kommunikationsbrister. Den ska helst välja sina strider också. Polisförbundet vill inte skicka hundar på enstaka vargar då deras hundar är citat "helt chanslösa" om vargen är på hugget. Det har lyfts sådana frågor nu när vargar tagit sig in nära tomter, för att skrämma bort dem. Men vargar är inte flyktdjur. De agerar väldigt olika beroende på den nuvarande livssituationen. En vargtik tog sig in på en tomt och dödade en kaukaiskt ovtjarka, så där 40 kg tyngre än en europeisk gråvarg-tik...

Men jag tror personligen att en hund kan integreras i en vargflock.

Det där med ovtjarkan är jag jävligt nyfiken på om du kan underbygga. Dvs jag kräver bevis på det.. var det en valp? Du använder dig av överdrifter?

Fram med belägg.

Edit: EN varg klarar absolut inte av en fullvuxen ovtjarka. Omöjligt.
Senast redigerad av B.Dowie 2020-04-30 kl. 18:47.
Citera
2020-04-30, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Det där med ovtjarkan är jag jävligt nyfiken på om du kan underbygga. Dvs jag kräver bevis på det.. var det en valp? Du använder dig av överdrifter?

Fram med belägg.

Nä jag överdriver inte. Du trodde att en ovtjarka utan tagghalsband rår på en gråvarg?

http://www.vargfakta.se/nyheter/vargtik-dodade-tva-boskapsvaktande-hundar-usogorsk-ryssland/
Citera
2020-04-30, 18:51
Medlem
Citat:
Nä jag överdriver inte. Du trodde att en ovtjarka utan tagghalsband rår på en gråvarg?

http://www.vargfakta.se/nyheter/vargtik-dodade-tva-boskapsvaktande-hundar-usogorsk-ryssland/

Ok. Du har en källa.

Jag anser nog fortfarande att det är fake-news/propaganda (hänvisar till en viss polarisering i ditt källmaterial)

Men vi ger oss där, kommer inte ge någonting

Omöjligt att en ENSAM varg tar en ovtjarka. Anser jag.
Citera
2020-04-30, 18:56
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ok. Du har en källa.

Jag anser nog fortfarande att det är fake-news/propaganda (hänvisar till en viss polarisering i ditt källmaterial)

Men vi ger oss där, kommer inte ge någonting

Omöjligt att en ENSAM varg tar en ovtjarka. Anser jag.
Haha, ja jävlar vilken opartisk källa!
Citera
2020-04-30, 19:04
Medlem
pundarTrasans avatar
Citat:
Det hör till saken att vargar troligen inte kan skilja hund från sitt eget släkte eftersom vi själva knappt kan göra det. Det är också ett faktum att vargar då och då rekryterar nya vargar till sin flock utifrån.

Vad tror ni, hade det kunnat gå?

Beror på vilken ras det är kanske? En mindre sällskapshund skulle blivit slaktad rakt av antar jag, en Kangal eller Ovcharka skulle nog till och med kunna avancera i rang inom flocken. En Rottweiler, Dobermann eller Schäfer skulle nog också kunnat accepteras i flocken, om de har rätt attityd och psyke för det.
Citera
2020-04-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Kan du länka till denna händelse? Blir nyfiken eftersom nämnda hundart bland annat används för att jaga bort björnar..

Det är just det polisen nämner. Björnar är flyktdjur. Vargen kan bete sig olika beroende på humör och de slåss så otroligt mycket bättre, biter som en kran och är extremt fysiskt starka. En 2 meter lång man fick hålla fast en vargs käke många minuter innan de kom för att rädda honom. De är chockerande starka enligt tränare.

Så tro inte att det är huskies som vandrar runt...

Bönder använder i regel två ovtjarka för att värja mot 1 gråvarg.
Citera
2020-04-30, 19:14
Medlem
Citat:
Det är just det polisen nämner. Björnar är flyktdjur. Vargen kan bete sig olika beroende på humör och de slåss så otroligt mycket bättre, biter som en kran och är extremt fysiskt starka. En 2 meter lång man fick hålla fast en vargs käke många minuter innan de kom för att rädda honom. De är chockerande starka enligt tränare.

Så tro inte att det är huskies som vandrar runt...

Bönder använder i regel två ovtjarka för att värja mot 1 gråvarg.

Gör dom? Vargfakta igen?

Edit: om en tvåmetersmannen faktiskt stod och höll på med käkar i flera minuter, vad tror du då att en ovtjarka skulle ge för skada?

En ovtjarka mot EN (vargarna är bra i flock men ganska sådär ensamma) varg är dåliga odds gentemot vargen.
Senast redigerad av B.Dowie 2020-04-30 kl. 19:21.
Citera
2020-04-30, 19:22
Medlem
Citat:
[/b]

Gör dom? Vargfakta igen?

Det var ju två i länkade fallet t.om. Säg inte att du är en stucken ovtjarkaägare som tror att din hund dödar en fullvuxen gråvarg (ett rovdjur) som vill äta?

För en domesticerad hund att ens få in en bitträff på en varg är ungefär som en amatör att träffa med ett slag på en världsmästare i boxning. Reflexer, instinkter, bitstyrka, uthållighet...
Citera
2020-04-30, 19:23
Medlem
Citat:
[/b]

Edit: om en tvåmetersmannen faktiskt stod och höll på med käkar i flera minuter, vad tror du då att en ovtjarka skulle ge för skada?

.

Ja. en två meters-man blev helt fryst i flera minuter och han var inte svag... De var imponerande.
Citera
2020-04-30, 19:40
Medlem
Jag har inte incidenten med den långa mannen men jag vill minnas att han stod fryst i 30+ minuter. Helt sjukt.

Finns fler fall:

Grangaard was "putting along" on his snow machine on a frozen river when a lone wolf attacked his right arm, ripped through his parka and three layers of underclothing and inflicted a superficial 3" long laceration above Grangaard's elbow. Grangaard, taking the offensive, jumped onto the wolf's back and knocked it hard onto the ice. The wolf freed itself from his grip, ran 15–20 feet away, stopped and turned back again facing Grangaard. Grangaard threw his arms up and yelled, which scared the wolf away.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks_in_North_America

De är sjukt starka. Brottas inte med en varg
Senast redigerad av User30 2020-04-30 kl. 19:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in