2020-04-30, 14:01
Medlem
Varför ingen Tegnell idag?!
Citera
2020-04-30, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Så angelägen är jag inte om att övertyga dig tyvärr

Nej, jag förstår det. Hade du gått in på deras modell så hade du dessutom sett vilka som står för sidan och det är tvärtemot vad du påstår.

Teamet verkar bestå av några modellerare och tillämpade matematiker samt en biolog. Så oavsett om du vill att det är fel (och jag påstår absolut inte att den är rätt) så är dessa modellerare säkerligen lika kvalificerade som de som FHM använder. Att de skulle utgå från statiska variabler anser jag vara helt uteslutet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Varför ingen Tegnell idag?!

Pga valborg enligt FHM.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
- Donald Trump på Twitter

Han har ju rätt. Hade varit vansinnigt att döda så många äldre och svaga som vi gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
124 avlidna rapporterade idag.

Det är många , 117 i går
Citera
2020-04-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Aha, du uppfattade detsamma som vi andra som inte har Tegnell-brillor på oss. Nej, som du säger var det mest diplomatlingo som avslutades med: It remains to be seen.

Hur man kan få till det som beröm för Sverige.

Våra medier skruvar allt på något konstigt sätt för att passa deras politiska agenda. De är extrema. Följer regelmässigt internationell press, dagligen nordiska medier, och visst förekommer det överallt men Sverige tar priset. Det blir så tydligt i internationella sammanhang då man läser vad och hur andra skriver om samma sak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
Pga valborg enligt FHM.

Som är inställt enligt dom själva. Pandemin har ingen färg på almanackan hette det ju....
Citera
Medlem
c19.se stod just nu i 2490 döda och det innebar 17 nya dödsfall i corona och vad jag kunde se 177 fler "fall". Men jag är sen i handläggningen. Det kommer väl officiella siffror snart antar jag. Känns väldigt olustigt detta att det aldrig tar slut. Låt det mutera, det är enda chansen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Varför ingen presskonferens?

Det är nått.... jag ser via aftonbladet
Citera
2020-04-30, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Grabbar (och/eller tjejer?)! Vet inte vad ni snackar om men misstänker att ni blandar ihop begreppen. Dödligheten förändras väl inte någonstans generellt (dvs att viruset muterar lokalt och blir värre/lindrigare). Däremot är dödligheten olika i olika riskgrupper samt beroende av hur bra sjukvården är. Ex. New york (USA) med väldigt mycket fettma samt dålig folkhälsa, eller Japan/Italien med hög medelålder kan förvänta sig högre dödlighet jmf med ex Sverige med mycket god folkhälsa och förhållandevis låg medelålder.

Definition Mortalitet / (Dödlighet)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mortalitet

If you’re focusing on the CFR, that might be resolving higher than earlier in other countries as cases close on recovered/death. But the daily number of deaths are slowing down in Spain.

Age is a larger risk factor than being overweight, meaning Sweden should see a higher IFR than New York. If hospitals suffer no collapse in Japan than it is possible Sweden will see a higher IFR than them if our hospitals deteriorate further.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Du som har så bra koll, kan du lägga upp din modell så att vi kan jämföra?

Min "modell" har jag redan redovisat. Grejen är att man kan vara väldigt ute och cykla, även om man använder sig av väldigt avancerade modeller. Ja just detta kan i sig tyda på att man är ute och cyklar. När Copernicus lade fram sina bevis för att jorden inte var solsystemets mittpunkt så var alternativet ständigt allt mer komplexa matematiska modeller. ockhams rakniv kallas det när man väljer den enklast möjliga modellen för att förklara den empiriska verkligheten. Men jag tvivlar inte en sekund på att Copernicus motståndare hade ytterst "moderna" medeltida modeller på vilka de byggde sin argumentation. Jag tvivlar inte heller på att Imperial colleges modeller är väldigt "moderna".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Med 33 i intensivvård, vilken siffra jag bara sett en gång högre tidigare (35) den 20e april tror jag det var och sju avlidna senaste dygnet, (ganska många överlag den senaste veckan) tycker jag det ser ansträngt ut fortfarande. Man får se hur det är läget på måndag, om antalet inlagda då har sjunkit ytterligare, då tror jag man kan tala om en positiv trend!
Mja, IVA har helt klart mycket jobb kvar.

De nämnde på PKn att en del svårt sjuka också blir kvar på IVA en förvånansvärt lång period. Går ju därför tänka sig att det blir lite mer trögflytande, och att antalet patienter ackumuleras över tid. Sen beror det såklart på vem som blir sjuk - fri smittspridning på exempelvis ett äldreboende kan utlösa en plötslig kris för IVA i en liten region, så faran är inte över.

Men den generella trenden verkar ändå vara att färre nya fall kommer in på sjukhusen överlag, vilket förhoppningsvis påverkar även IVA på sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in