Citat:
Ursprungligen postat av
Bavertass
Väldigt intressant var denna plötsliga omtanke för de äldre kom från. Inte hört eller sett ni som skriver hur ”smärtsamt” det är att se de äldre dö, uttrycka er tidigare i någon tråd om hur hemskt det är med den vanvård som pågått i tiotals år inom äldrevården....märkligt!
Jodå, jag har ofta uttryckt mig om dels hur nedmonteringen av vården inte känns bra, dels om vanvård av gamla. De sk svaga ligger mig rätt varmt om hjärtat. Även psykiatrins nedmontering har jag pratat om. Att man inte vågar bli sjuk eller gammal i Sverige.
Men det har aldrig funnits t ex ett politiskt parti som ens pratat om de gamla, det skulle vara KD då. Det har varit rätt mycket olustig maktlöshet i de frågorna.
Men om nu folk fått upp ögonen nu för de gamlas situation på riktigt och inte bara som politiskt redskap är det bra. Klart man inte är helgon bara för att man är gammal, men Sverige har ju mest velat gömma de gamla för att man ska glömma att alla som får leva länge nog blir gamla och dör. Hela landet är i någonslags förnekelse.
Det var rätt många skandaler förr särskilt på privata sjukhem och ålderdomshem. Det var i media mycket. Men sedan dess har folk fått andra problem som de prioriterat.
Men jag tror det är fler än mig som känt mig illa till mods när människovärdet urholkats. Samtidigt har det nästan varit ett krav från samhället de senaste 10 åren att man ska vara lite edgy och tycka att svaga människor inte ska finnas. Man har blivit utskrattad för att man talat om människovärde för det har varit förlegat.