2020-04-29, 21:28
Medlem
Är lite vagt i kanterna vad jag kommer ihåg av det jag läst. Påstods någonstans att amerikanska specialförband har insatsmateriel förvarad på svensk mark i mellansverige för eventuella operationer i baltikum.

Är det förenligt med savensk "neutralitet" om så skulle vara fallet?
Citera
2020-04-29, 21:38
Moderator
Tystnads avatar
I alla Mcdonalds källare ?

Nä det låter helt osannolikt, sådant skulle komma fram.
tror du förväxlar med Tyskland där har US arme flera jättebaser så även en stor flygbas med militärsjukhus
Citera
2020-04-29, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arselskav
Är lite vagt i kanterna vad jag kommer ihåg av det jag läst. Påstods någonstans att amerikanska specialförband har insatsmateriel förvarad på svensk mark i mellansverige för eventuella operationer i baltikum.

Har dom nått har de väl samlat det på ambassaden i STO. Där finns ju redan marinkåren som vakter.
Citera
2020-04-29, 21:54
Medlem
OtherBarrys avatar
Tänker du på Norge kanske?
Citera
2020-04-29, 22:56
Medlem
Citat:

Savensk neutralitet?

Ja eftersom Sverige inte varit neutralt sedan typ 1945 (75 år sedan), och en eventuell neutralitet inte på något sätt utgör ett hinder för att i fredstid öva eller samarbeta med andra länder eller liknande, så är nåt sånt här inget jag skulle ligga sömnlös över direkt.. Om det nu var sant. Hur känner du själv?
Senast redigerad av Macke85 2020-04-29 kl. 23:08.
Citera
2020-04-29, 23:23
Medlem
Kolla kartan. Polen (NATO-land) ligger närmare Baltikum än Sverige. Det finns inget hav däremellan heller.
Citera
2020-04-30, 02:27
Medlem
Poängen bör vara att ha det på plats för att kunna infiltrera utan att väcka uppståndelse om du till exempel tas på bar gärning eller att det är skrymmande, alltså vore det att placera gömställen och utrustning på fel plats om det fanns här.

Som påtalats så ligger andra ställen närmre till hands, t.ex. Norge har det skrivits om har ett(eller flera?) gigantiska förråd till amerikanska marinkåren(?). Det finnas garanterat på flera platser i allierade länder.
Senast redigerad av nilltre 2020-04-30 kl. 02:38.
Citera
2020-04-30, 07:57
Medlem
Det finns redan påskrivna avtal om att amerikansk personal har åtalsimmunitet med mera.
Allt som behövs är en inbjudan från regeringen så får amerikanska soldater göra vad som helst på svensk mark.
Citera
2020-04-30, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det finns redan påskrivna avtal om att amerikansk personal har åtalsimmunitet med mera.
Allt som behövs är en inbjudan från regeringen så får amerikanska soldater göra vad som helst på svensk mark.

Nej .. svenske regeringen kan inte ge åtalsimmunitet för tex krigsförbrydelser osv
Citera
2020-04-30, 17:22
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:

Neutralitet?
Det där ordet dyker upp gång på gång, även här på Vapen och militär. Och det är lite konstigt.
Så, därför repeterar vi:

• Formellt upphörde vi att vara neutrala då vi gick med i EU 1995.
• Vi gick med i NATOs PFP (Partnership for Peace) 1994.
• Vi är en av fem stater (Finland, Georgien, Australien och Jordanien är de andra) som har ett guldkort till närmare NATO-samarbete (Enhanced opportunities for cooperation) och vi har host nation status sedan 2014.

För övrigt övar vi regelbundet med NATO (Trident Juncture, AURORA med flera storövningar –*och har deltagit i BALTOPS sedan 1993).

Formellt tillhör vi ingen militärallians, men neutrala? Nej.

- - -

Utöver detta, så har vi haft ett inofficiellt samarbete med västalliansen sedan bara några år efter WW2, varit skyddade under USAs kärnvapenparaply under hela det Kalla Kriget.
Sverige har av Sovjet och Ryssland alltid betraktats som en västallierad. Men det är en annan historia. Läs Mikael Holmströms bok ”Den Dolda Alliansen” om du vill fördjupa dig ordentligt.
Citera
2020-04-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easypeasypie
Nej .. svenske regeringen kan inte ge åtalsimmunitet för tex krigsförbrydelser osv

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=109213

Citat:
Det nyligen självständiga Östtimor har skrivit på ett avtal med USA om att inte överlämna amerikanska medborgare till den omdiskuterade Internationella Brottmålsdomstolen. Östtimor blir det tredje landet som gör upp med USA om att ge amerikanska soldater immunitet. Bush-regeringen pressar samtidigt på EU-länderna att gå med på liknande undantag

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=418080

Citat:
USA vill att FN:s säkerhetsråd förlänger det kontroversiella undantaget som gör att amerikanska fredsbevarande soldater inte kan åtalas vid Internationella brottmålsdomstolen, ICC. Domstolen behandlar rättsfall som folkmord och grova krigsförbrytelser.

USA har tydligen slutit avtal med ett antal länder istället för att få säkerhetsrådet att ge amerikanska trupper immunitet.

Nu hittar jag inte informationen om att amerikanska trupper inte kan åtalas i Sverige. Ett avtal som Sverige har skrivit på.
Kanske någon kan leta på denna information?
Eller är det begravt så ingen skall hitta det?

Edit:

Här hittade jag lite.

Citat:
Regeringen undertecknade den 4 september 2014 ett samförståndsavtal med Nato om värdlandsstöd. Dessförinnan, den 1 augusti 2014, undertecknade regeringen också det kompletterande tilläggsprotokollet till statusavtalet PFF SOFA (avtal mellan de stater som är parter i Nordatlantiska fördraget och de andra stater som deltar i Partnerskap för fred om status för deras styrkor). Såväl samförståndsavtalet om värdlandsstöd som det kompletterande tilläggsprotokollet förutsätter vissa författningsändringar innan de kan godkännas. I denna promemoria föreslås dels att avtalen ska godkännas, dels att det görs ändringar i lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall, lagen (1994:1547) om tullfrihet m.m., trafikskadelagen (1975:1410), skyddslagen (2010:305), förordningen (1994:1605)om tullfrihet m.m., trafikförsäkringsförordningen (1976:359), utlänningsförordningen (2006:97)och skyddsförordningen (2010:523). De föreslagna författningsändringarna är nödvändiga för att Sverige ska kunna uppfylla sina förpliktelser enligt avtalen. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2016.
Senast redigerad av 45Lokar 2020-04-30 kl. 17:47.
Citera
2020-04-30, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=109213

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=418080

USA har tydligen slutit avtal med ett antal länder istället för att få säkerhetsrådet att ge amerikanska trupper immunitet.

Nu hittar jag inte informationen om att amerikanska trupper inte kan åtalas i Sverige. Ett avtal som Sverige har skrivit på.
Kanske någon kan leta på denna information?
Eller är det begravt så ingen skall hitta det?

Edit:

Här hittade jag lite.

Mao ingen immunitet .. tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in