2020-04-30, 02:17
Medlem
altså kommer gränserna öppnas i maj nu?
Citera
2020-04-30, 02:18
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Är man duktig på att slå ner smittan så behöver det nog inte vara nån katastrof om några fall råkar slinka igenom. Gäller att hitta en balans. Sydkorea verkar ha pejlat in den rätt vettigt (och Taiwan, men de verkar spela i en helt egen liga).

Ja hur det kommer att bli med olika länder med olika smittade per procent.
En sak är säker att flygplanen fraktar inte människor.
Citera
2020-04-30, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Oro och ångest är inte bra för immunförsvaret. Den mentala hälsan är lika viktig som den fysiska.
Men det är bra för att reducera risken att bli smittad.

I detta fallet är en viss oro och rädsla fullt rationell.

Ett stort problem under den här händelsen har varit att folk med alla medel möjliga försökt att undvika oro, vilket ledde till den inledande explosionsartade spridningen.

Man har t.ex. kunnat observera en massa halvsanningar, bagatelliserande, ignorans, hemlighållande, hån, m.m. den alla möjliga håll i samhället — allt för att orolighet anses vara det allra värsta som kan hända av någon outgrundlig anledning

Men sedan så finns det ju irrationell oro också. Man måste skilja på det och kan inte bara kalla all oro för dålig

Fast det är en konstig mentalitet som råder över hela världen och i alla skikt (tycker jag) — man får för guds skull inte göra någon orolig, det är av absolut högsta prioritet! Då anses det vara mer rätt att man försöker undvika sanningen i högsta möjliga mån

Undrar om man inte blir mer orolig av det; när nästan ingen berättar om något är fel. Så man måste hela tiden utgå utifrån att allt är fel
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-04-30 kl. 02:39.
Citera
2020-04-30, 02:23
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja det är exakt vad Sverige borde ha gjort för att stoppa smittan, men frågan för NZ är hur de ska ha stängda gränser när länder som vill resa in som har flockimmunitet? Eller de som har bromsat smittan som Sydkorea, frågorna är många men ingen har ett svar..

De ska testa alla som ska in i landet. Tar 15 minuter. Så länge de kan hejda samhällsspridning är de på den säkra sidan Den chansen missade Sverige pga FHM.
Citera
2020-04-30, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det man vet är att alla virus blir svagare med tiden
Tyvärr är det där inte automatiskt en naturlag. Det brukar bli så, eftersom de mutationer som är mildare mer sällan dödar sin värd och därför har lättare att spridas vidare (spridningen är bättre när värden lever).

Men det finns undantag. T.ex. var den andra vågen av Spanska sjukan mycket dödligare än första vågen, då viruset verkade ha muterat åt ett farligare håll. Jag såg en teori om varför det blev så just den gången; viruset spreds i första världskrigets skyttegravar. De personer som fick milda symtom stannade kvar i skyttegravarna medan de som blev rejält sjuka togs till överfulla militärsjukhus. De på sjukhusen kunde smitta många fler än de i skyttegravarna, så i detta fallet gynnades de mutationer av viruset som var dödligare och de dödliga mutationerna tog överhand och blev den dominerande virusstammen

Vi får hoppas att det blir som det brukar med Corona (d.v.s. att det blir mindre farligt med tiden), och inte som det blev i Spanska sjukan.
Citera
2020-04-30, 02:25
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ska inte spamma mer idag... men en sista... fick just höra att min kompis föräldrar som är runt 70 blivit sjuka. Min kompis bara förutsatte att de också var i isolering, eller iallafall höll lite avstånd. Men nu visade det sig att föräldrarna inte "tror" på viruset och vägrat anpassa sig. De har rätt nyligen blivit sjuka, så än vet vi inte hur svårt det kommer att bli, men vad jag fattade det som så var de redan rätt sänkta.

Min kompis är rasande. Hon säger att hennes föräldrar har ett ansvar för resten av familjen att försöka hålla sig friska. Jag har väl mer tänkt att mina föräldrar försöker för sin egen skull. Har man ansvar inför sina vuxna barn att hålla sig i livet? Jag har ingen uppfattning i frågan men höll väl med henne i princip.

Nu tror kompisen naturligtvis att de kommer att dö. Föräldrarna verkar yngre än sin ålder så det är svårt att ens tänka att de skulle dö.

De har levt precis som vanligt och faktiskt ljugit om att de isolerat sig. Men det kom fram nu. De bor inte nära oss. Min kompis har undvikit att hälsa på dem för deras skull...

Vissa kanske hellre tar döden än att förändra livet. För mig är det ändå lite märkligt eftersom de har varandra och fortfarande trivs i varandras sällskap, samt ändå inte är instängda i en liten lägenhet i stan.

Blev bara förvånad över att alla inte tänker lika...

Mina föräldrar som jag har fått att flytta ut i sommarstugan har samma dumhet, de nämnde på telefon att de ska tillbaka till stan för att bostadsrättsföreningen hade en städdag med grillning på kvällen.
Jag svarade att åk inte dit för faan, min mor svarade att jag hör dig och ska prata med pappa, det var för över 5 dagar sedan. Vi brukar prata på telefon var 3 dag så någon har skuldkänslor för att de inte gjorde som jag sa. Man får väl hoppas att de mår bra ändå.
Citera
2020-04-30, 02:30
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Denna tråd är 75 % omtagningar. Just nu händer det inte så mycket. Alla väntar på mer fakta.

Fast annars kan man säga något elakt om Tegnell... det verkar ju alltid uppskattas.
Snarare är det väl så att alla väntar på att "om fjorton dagar" så...

Länderna som rapporterar om döda anger ju samma relationstal till bakomliggande sjukdomar/ålder för merparten.
Citera
2020-04-30, 02:34
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Snarare är det väl så att alla väntar på att "om fjorton dagar" så...

Länderna som rapporterar om döda anger ju samma relationstal till bakomliggande sjukdomar/ålder för merparten.

Nu förstår jag inte vad du menar, du säger att " Länderna som rapporterar om döda anger ju samma relationstal till bakomliggande sjukdomar/ålder för merparten."

Förklara gärna för jag förstår inte vad du menar?

Nu fattade jag.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-04-30 kl. 02:36.
Citera
2020-04-30, 02:35
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Amin, 22, död efter att ha smittats med corona

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/qLa1PE/amin-22-dod-efter-att-ha-smittats-med-corona

Bara en influensa, bara äldre dör etc... jo, tjena.

Vi skulle gjort som kineserna...

Många unga kommer tyvärr att betala priset för Fohm:s kampanj för att rädda ekonomin och inte liv.
Citera
2020-04-30, 02:41
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Viruset hade kommit oavsett. Att någon på fullaste allvar tror att det hade gått att stoppa är galenskap. Sveriges strategi är förmodligen den enda eller en av få rationella i världen just nu.

Visst hade pandemin kommit till Sverige oavsett vår önskan men strategin kunde nog ha varit annorlunda.
Ta detta med äldreboende. Hade man begränsat viruset så kanske man hade kunnat förhindra massdöden av äldre svenskar på olika boenden.
Citera
2020-04-30, 02:45
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Många unga kommer tyvärr att betala priset för Fohm:s kampanj för att rädda ekonomin och inte liv.

Det handlar inte bara om det utan vad är bieffekterna av att ha vart smittad, är det lugnt nu eller sitter det ett virus på mina pungkulor och är det kvar?
Alla de som har överlevt viruset efter IVA är de nöjd med att de kanske bara har kvar 30 procent lunga osv. Jag tror inte det utan bromsa smittan istället för att sprida den som FHM vill göra.
Ingen ska smittas istället för ett antal procent i någon jävla statistik som FHM ljuger om.
Citera
2020-04-30, 02:48
Moderator
Chantres avatar
Tittar på Skånes siffror som släpptes idag av Region Skåne.

Ackumulerade siffror sedan mitten av mars.

Burlöv 12 smittade. Merparten hör väl hemma på äldreboendet i Åkarp.
Helsingborg 83, varav 23 senaste veckan. Här testas sjukvårdspersonal. Kan delvis förklara ökningen.
Hässleholm 14. Oförändrat senaste två veckorna.
Kristianstad 27, varav 7 senaste veckan. Något äldreboende som spökar om jag minns rätt.
Lund 39. Oförändrat senaste veckan.
Malmö 170, varav 30 senaste veckan.
Trelleborg 14. Oförändrat senaste veckan.
Resten av de övriga skånska kommunerna har färre än 10 fall och har haft så sedan mitten av mars.

Hur i jösse namn ska man få igång smittspridningen i Skåne? Tidningarna hävdar att i maj ska det explodera här nere. Jag begriper det inte.
Senast redigerad av Chantre 2020-04-30 kl. 03:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in