Citat:
Ursprungligen postat av
ittepa
Nej. Målet har varit att sjukhusen inte ska överbelastas, vilket de inte har gjort heller.
Också ett märkligt resonemang... Mitt mål är så få dödsfall som möjligt. Oavsett om vi har 100 eller 10 000 sjukplatser. Långt ifrån alla på sjukhus är döende. En förutsättning för att hålla dödstalen nere är såklart sjukplatser.
Men INGEN såg det ens som tänkbart med 20 000 för två månader sedan. En gräns som konstant verkar förflyttas och ursäktas hur många fler det än blir...
Men mitt mål är inte att vi ska skaffa fler och fler platser och samtidigt se tiotusentals döda. Det är bara cirka 8 länder på jordklotet som har haft fler dödsfall per invånare.
Förra pandemin tyckte folk var illa redan när vi hade ett 30-tal dödsfall...Totalt. Varav under 15 i ett halvår innan över vaccin. Jag anser att folk har tappat alla perspektiv på hur illa det här är.
Folk tyckte det lät som helt orimligt många när vi pratade om kanske 1 000 dödsfall. Jag bagatelliserade det själv i början, men det är redan galna siffror.
Normalt sett är vår vanligaste dödsorsak hjärt och kärlsjukdomar, cirka 30 % av alla dödsfall och 30 000 dödsfall per år. Det är i snitt 82 dödsfall per dag.
Corona är därmed dödligaste sjukdomen i Sverige just nu. Vi har nästan tio gånger fler dödsfall/dag än våra grannländer.
Nu pratas det om 20 000 och det ses som lika ”bra” bara för att vi (kanske) kommer lyckas fixa fler platser?
Om vi hypotetiskt sedan pratar om 30 000, 40 000, 50 000 så är det inget misslyckande..?
Jag kan väl köpa det om exempelvis Norge med sina runt 10 dödsfall om dagen går om oss framöver... Men det är ju inte alls någon självklarhet. Och även om det ändå sker har jag svårt att se att vi inte kan rädda fler liv än såhär just nu.