2020-04-30, 01:06
Medlem
Kakap0s avatar
Seriöst alltså, jag är mentalt utmattad av dagens samhälle, aldrig haft så många snattare, inte träffat mina föräldrar & mor o farföräldrar på så pass lång tid att det gör ont i hjärtat på mig, alltid varit beskyddande av dessa individer på alla sätt o vis inkl ekonomiskt.

Den världen jag lever i just nu får mig att nästan falla i gråt varenda jävla dag, jag orkar inte med det här jävla århelvetet längre, kan inte den här jävla skiten snart vara över, får tamefan panik...

Om inte det räcker till så är jobbet ännu en jävla osäkerhet jag inte får någon som helst information över framtiden av, allt är så jävla osäkert så man inte har en enda jävla aninghelvete över hur morgondagen kommer se ut, jag pallar inte den här jävla skiten.

Hela livet är just nu en enda stor jävla osäkerhet, man vet inte ett jävla skit om någonting.

Det här måste fan i mig sluta snart, jag orkar inte mentalt att leva såhär.
Aldrig längtat så mycket till min "semester" så mycket i hela mitt liv, vilket jag fått reda på inte kommer bli en semester utan JOUR-SEMESTER, behövs jag, måste jag kallas in ÄNDÅ.

Tror jag är påväg att få en hjärtinfarkt...
Citera
2020-04-30, 01:06
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det är väl totalt antal döda. Så det borde vara inklusive en andra våg, nu vet vi att man blir immun också så denna höstvågen borde vi klara bättre. Iallafall i Sthlm.

Jag har en stigande fruktan att uträkningen bara gäller första vågen, men hoppas du har rätt.
Citera
2020-04-30, 01:07
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Som någon sa, nu får ni på nattpasset ta över. Dagens uppgift kanske kan vara att ni hittar på ett nytt smeknamn för Tegnell. Måste erkänna att Tengil och Tengele var rätt fyndiga, men nu börjar det bli dags för något nytt. Vi ses imorgon

FHM består av ett gäng forskare och har en person som är deras front för media, men tyvärr så blir han en hackkyckling och även chef så media just nu är ganska justa men vi får se i framtiden.
Sov Gott, vi hörs framöver.
Citera
2020-04-30, 01:08
Medlem
Citat:
Vilket alltid sker inom sjukvården, för att väldigt många gamla klarar inte av krävande vård, och har inget att göra med att sjukhusen är överbelastade.
I sjukhusen behöver inte alla få intensivvård.
Man kan ge olika vård innan. Det spelar inte stor roll hur gammal patienten har ungefär
50 % att överleva. Alla gamla för inte av Coronan.
Många kunde räddas om de kunde få sjukvård.
Det är bara falsk propoganda. att alla får vård
Citera
2020-04-30, 01:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Så länge detta inte besvaras kommer jag utgå från att jag inte är ensam om inte fatta detta. Under Spanska sjukan var det den andra vågen (som kommer i höst) som blev den dödligaste.

Jag tror på Brittons lägre siffra, dvs ca 8000-10 000 döda av covid-19 i Sverige. Det grundar jag på att, förnärvarande är ca 15 procent redan smittad. 60 procent krävs för att flockimmunitet skall fungera effektivt. Det borde innebära en fyrdubbling av antalet fall till hösten och en fyrdubbling av antalet döda ifrån dagens nivå.

När den oundvikliga flockimmuniteten inträffat i höst så kommer det bara att bli ströfall. 10 000 döda är en hög och tragisk siffra. Men den är ändå lägre än de 37 000 liv som spanskan tog i Sverige. Liknande dödssiffra, i förhållande till folkmängden kommer det att bli, även i lockdown länderna då de öppnar upp.Men till skillnad ifrån Sverige så kommer det att bli en fruktansvärd överdödlighet där pga de ekonomiska, sociala och psykologiska skadeverkningarna av lockdownerna.

Vi i Sverige kommer, dessutom, inte att behöva bekymra oss för nya smittvågor i höst. Men vi måste ändå lära oss att leva med SARS- COV2 tills ett effektivt och säkert vaccin tagits fram.
Citera
2020-04-30, 01:11
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Seriöst alltså, jag är mentalt utmattad av dagens samhälle, aldrig haft så många snattare, inte träffat mina föräldrar & mor o farföräldrar på så pass lång tid att det gör ont i hjärtat på mig, alltid varit beskyddande av dessa individer på alla sätt o vis inkl ekonomiskt.

Den världen jag lever i just nu får mig att nästan falla i gråt varenda jävla dag, jag orkar inte med det här jävla århelvetet längre, kan inte den här jävla skiten snart vara över, får tamefan panik...

Om inte det räcker till så är jobbet ännu en jävla osäkerhet jag inte får någon som helst information över framtiden av, allt är så jävla osäkert så man inte har en enda jävla aninghelvete över hur morgondagen kommer se ut, jag pallar inte den här jävla skiten.

Hela livet är just nu en enda stor jävla osäkerhet, man vet inte ett jävla skit om någonting.

Det här måste fan i mig sluta snart, jag orkar inte mentalt att leva såhär.
Aldrig längtat så mycket till min "semester" så mycket i hela mitt liv, vilket jag fått reda på inte kommer bli en semester utan JOUR-SEMESTER, behövs jag, måste jag kallas in ÄNDÅ.

Tror jag är påväg att få en hjärtinfarkt...

Lugn å fin, jag säger att max 2 månader sedan kommer det lugna ned sig, alla siffror visar på det. Det klarar du.
Citera
2020-04-30, 01:11
Avslutad
Citat:
Nej. Målet har varit att sjukhusen inte ska överbelastas, vilket de inte har gjort heller.
Också ett märkligt resonemang... Mitt mål är så få dödsfall som möjligt. Oavsett om vi har 100 eller 10 000 sjukplatser. Långt ifrån alla på sjukhus är döende. En förutsättning för att hålla dödstalen nere är såklart sjukplatser.

Men INGEN såg det ens som tänkbart med 20 000 för två månader sedan. En gräns som konstant verkar förflyttas och ursäktas hur många fler det än blir...

Men mitt mål är inte att vi ska skaffa fler och fler platser och samtidigt se tiotusentals döda. Det är bara cirka 8 länder på jordklotet som har haft fler dödsfall per invånare.

Förra pandemin tyckte folk var illa redan när vi hade ett 30-tal dödsfall...Totalt. Varav under 15 i ett halvår innan över vaccin. Jag anser att folk har tappat alla perspektiv på hur illa det här är.

Folk tyckte det lät som helt orimligt många när vi pratade om kanske 1 000 dödsfall. Jag bagatelliserade det själv i början, men det är redan galna siffror.

Normalt sett är vår vanligaste dödsorsak hjärt och kärlsjukdomar, cirka 30 % av alla dödsfall och 30 000 dödsfall per år. Det är i snitt 82 dödsfall per dag.

Corona är därmed dödligaste sjukdomen i Sverige just nu. Vi har nästan tio gånger fler dödsfall/dag än våra grannländer.

Nu pratas det om 20 000 och det ses som lika ”bra” bara för att vi (kanske) kommer lyckas fixa fler platser?

Om vi hypotetiskt sedan pratar om 30 000, 40 000, 50 000 så är det inget misslyckande..?

Jag kan väl köpa det om exempelvis Norge med sina runt 10 dödsfall om dagen går om oss framöver... Men det är ju inte alls någon självklarhet. Och även om det ändå sker har jag svårt att se att vi inte kan rädda fler liv än såhär just nu.
Citera
2020-04-30, 01:17
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Också ett märkligt resonemang... Mitt mål är så få dödsfall som möjligt. Oavsett om vi har 100 eller 10 000 sjukplatser. Långt ifrån alla på sjukhus är döende. En förutsättning för att hålla dödstalen nere är såklart sjukplatser.

Men INGEN såg det ens som tänkbart med 20 000 för två månader sedan. En gräns som konstant verkar förflyttas och ursäktas hur många fler det än blir...

Men mitt mål är inte att vi ska skaffa fler och fler platser och samtidigt se tiotusentals döda. Det är bara cirka 8 länder på jordklotet som har haft fler dödsfall per invånare.

Förra pandemin tyckte folk var illa redan när vi hade ett 30-tal dödsfall...Totalt. Varav under 15 i ett halvår innan över vaccin. Jag anser att folk har tappat alla perspektiv på hur illa det här är.

Folk tyckte det lät som helt orimligt många när vi pratade om kanske 1 000 dödsfall. Jag bagatelliserade det själv i början, men det är redan galna siffror.

Normalt sett är vår vanligaste dödsorsak hjärt och kärlsjukdomar, cirka 30 % av alla dödsfall och 30 000 dödsfall per år. Det är i snitt 82 dödsfall per dag.

Corona är därmed dödligaste sjukdomen i Sverige just nu. Vi har nästan tio gånger fler dödsfall/dag än våra grannländer.

Nu pratas det om 20 000 och det ses som lika ”bra” bara för att vi (kanske) kommer lyckas fixa fler platser?

Om vi hypotetiskt sedan pratar om 30 000, 40 000, 50 000 så är det inget misslyckande..?

Jag kan väl köpa det om exempelvis Norge med sina runt 10 dödsfall om dagen går om oss framöver... Men det är ju inte alls någon självklarhet. Och även om det ändå sker har jag svårt att se att vi inte kan rädda fler liv än såhär just nu.

Lite kort, vi kan rädda liv med att hålla avstånd och inte gruppera oss men det fungerar inte så tydligare regler behövs men vart är de? Ett jävla lallande om ansvar men det fungerar bevisligen inte men ändå händer det inget? Inom några år kommer huvud rulla för det är en sak som är säker.
Citera
2020-04-30, 01:17
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Lugn å fin, jag säger att max 2 månader sedan kommer det lugna ned sig, alla siffror visar på det. Det klarar du.

Jag ber verkligen till gudarna att du har rätt.
Det här tar knäcken på mig.
Seriöst mentalt tar det här totalt stryk på min mentalitet som normalt sätt är stabilt.
Brukar inte vara den som ger upp eller den som faller mentalt, men det här är fan för mycket för mig att hantera.
Citera
2020-04-30, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
WHO står nog bakom Sverige pga av psykisk ohälsa lång lock down kan ge.

http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/novel-coronavirus-2019-ncov-technical-guidance/coronavirus-disease-covid-19-outbreak-technical-guidance-europe/mental-health-and-covid-19

"In populations already heavily affected, such as Lombardy in Italy, issues of service access and continuity for people with developing or existing mental health conditions are also now a major concern, along with the mental health and well-being of frontline workers."

Ingen som funderat på hur våra pensionärer mår? De är en femtedel av Sveriges befolkning och uppmanas hålla sig hemma på obestämd tid 😕
Citera
2020-04-30, 01:21
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Men det mest tragiska tycker jag är att de nu får spendera sina sista månader av livet utan kontakt med familj. Är man 90 år och nära döden så är det nog inte mycket annat som spelar roll.

FHM har sagt att det inte ens blev en nedgång i statistiken när de införde besöksförbud. Vilket säger att det var mest anställda som drog in smitta och sedan runt den.

Det får mig att fundera på om man verkligen ska ha besöksförbud på sjukhem, dvs sista anhalten, då menar jag inte de vanliga ålderdomshemmen.

De som är där är förvisso ibland så gamla att deras barn är pensionärer, så de kan vara känsliga för smitta. Har ju funnits något fall då någon dött efter ett liknande besök. Men för de gamlas skull så kan det kännas som man undrar om man verkligen måste ha besöksförbud på sjukhemmen. Någon form av säkerhet borde det ju kunna ordnas för de anhöriga.

Jag menar, de på sjukhemmen kan ju dö när som helst i annat än covid med. Och att de ska vara ensamma är rätt hemskt.

Sedan att jag kanske inte kan relatera till vanligt åldrande kanske är lite förvirrande för mig. I min släkt är man "ung" tills plötsligt man faller ner och dör en dag. Förekommer inte åldringsvård i min släkt. De har mycket spring i benen, kanske är därför, ständig motion. Att vara över 90 är "ingen ålder" i min släkt. Behöver nog förstå att alla inte lever så. Existerar ingen hjärtsjukdom eller cancer i min släkt heller.

Min kompis mormor satt på ett hem, men det var mest för att hon plus hög ålder var schizoaffektiv och därför inte kunde ta hand om sig själv.

Nu kan man ju tyvärr inte ta in besökare på hemmen för att hemmen är smitthärdar och farliga. Hade jag haft anhöriga på hem vet jag inte om det hade stoppat mig dock. Extra synd om de som bor på hem utan svensk personal som inte ens kan göra så att de känner sig hemma med personalen.

Fast åldringsvården har jag tyckt varit problematisk långt innan detta. Kanske är detta ändå lite bra, en ögonöppnare för hur vi behandlar våra gamla.
Citera
2020-04-30, 01:23
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Jag ber verkligen till gudarna att du har rätt.
Det här tar knäcken på mig.
Seriöst mentalt tar det här totalt stryk på min mentalitet som normalt sätt är stabilt.
Brukar inte vara den som ger upp eller den som faller mentalt, men det här är fan för mycket för mig att hantera.

Tänk positivt, nu är det en tuff tid men det blir bättre om en stund, alla går sedan ut som vinnare och börsen vänder uppåt och det blir ett swing på marknaden och när du blir gammal så kan du berätta för dina barnbarn om corona2020 och om hur du överlevde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in