2020-04-29, 23:53
Medlem
Ja, det här är VERKLIGEN goda nyheter!!

Citat:
En omskriven studie som presenterades i Sydkorea visade att flera coronapatienter som testats negativt efter att ha återhämtat sig – sedan testat positivt igen. Studien tydde på att viruset skulle kunna återaktiveras och att det inte var säkert att man blev immun.

Men nu visar det sig att döda viruspartiklar sannolikt orsakat att patienterna testade positivt på nytt, skriver The Korea Herald. Genom att göra odlingar på viruset kunde man konstatera att viruspartiklarna inte var aktivt hos patienterna som visade positivt igen.

Sydkoreas smittskyddskommité utesluter nu att viruset kan återhämta sig och att det finns liten eller ingen möjlighet att få infektionen igen på grund av de antikroppar som patienter utvecklar.

– Processen då covid-19 producerar ett nytt virus sker endast i värdceller och infiltrerar inte själva kärnan. Det betyder att det inte orsakar en kronisk infektion eller att man får ett återfall av sjukdomen, säger Oh Myoung-don, som leder smittskyddskommittén i Sydkorea.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Att hon hade cancer utesluter inte att hon hade covid som förvärrade.

Men jag sa ju redan att det var Tegnells fel.

Hon hade den bästa tiden framför sig. Hon var bara barnet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det är inte jätteförvånande att man blir immun. Jag menar, Italien med flera hade ju fullständigt skrikit ut att patienter återkommer i dåligt skick till sjukhusen efter att ha skrivits ut. Om ingen immunitet fanns.

Men skönt att få det bekräftat iallafall. Många här inne trodde ju på noll immunitet trots vi inte har några rapporter alls om folk som insjuknar efter att redan ha vårdats.

Om ni säger att det visst fanns rapporter på det från typ Korea, så läs det sneade ordet några gånger och tänkt på vad det betyder.
Jag har aldrig fattat varifrån idiotierna om att man inte får immunitet mot SARS-CoV-2 kommer ifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Oh I’m sorry, I didn’t realize you had 60 years of experience in this field!

Don’t you find it a bit odd that you’re so sure about this virus but leading scientists still haven’t figured it all out?

Not really, considering I’m just following the findings of top scientists. It does worry me that Sweden’s experts can’t seem to get things right. Like Gieseckes 0.1% IFR prediction.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Just nu, Sverige
Förstår inte. Varför det som är roligt med att folk dör?
Citera
2020-04-29, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det är inte jätteförvånande att man blir immun. Jag menar, Italien med flera hade ju fullständigt skrikit ut att patienter återkommer i dåligt skick till sjukhusen efter att ha skrivits ut. Om ingen immunitet fanns.

Men skönt att få det bekräftat iallafall. Många här inne trodde ju på noll immunitet trots vi inte har några rapporter alls om folk som insjuknar efter att redan ha vårdats.

En grej förbryllar mig fortfarande.
Det verkar halvt om halvt konstaterat att man blir immun, men vad spelar mängden antikroppar in i bilden när man pratar flockimmunitet? Vissa har som sagt många antikroppar och vissa har inga alls.
Citera
2020-04-29, 23:54
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och potatis har man ätit i Sverige genom tiderna. Man behöver inte äta friterade potatisar utan kokta.

Det är därför jag inte tror på GI. Stekt och friterad potatis har lågt GI Kokt har högt. Så i teorin ska kokt potatis vara sämst. Och det tror jag inte ett ögonblick på.
Citera
2020-04-29, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har aldrig fattat varifrån idiotierna om att man inte får immunitet mot SARS-CoV-2 kommer ifrån.
Det står väl i varenda tidning att det är osäkert om och hur länge man blir immun.
Citera
2020-04-29, 23:55
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Absolut. Men det finns fullkornsprodukter. Och potatis har man ätit i Sverige genom tiderna. Man behöver inte äta friterade potatisar utan kokta.

Hälften av Sveriges befolkning är överviktiga - men det beror inte på att de äter för mycket potatis.

Kokt potatis har lägre glykemisk index än pommes frites. Det är sant. Men den har fortfarande en hög glykemisk index.

Det är en faktor, men inte den enda. Läsk, pasta, ris, kakor, sötsaker, pizza och öl (öl innehåller mycket socker jämfört med många andra alkoholdrycker) och annat skräpmat är också faktorer. tack vara våra konsumtionsvanor löper vi som inte är gamla också större risk att få allvarliga komplikationer på grund av covid.
Citera
2020-04-29, 23:56
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Håller med 100% just i början gjorde de alla fel som gick att begå. Smittan kunde ha hållits i schack betydligt längre genom att stoppa resor till utsatta områden och sätta alla inkomna i karantän, masstesta samt direkt köpa in skyddsutrustning istället för att hävda att det aldrig kan komma utanför kina/italien/de smittkedjor i sverige vi kontrollerar.

När smittan sedan väl släppts lös är det hopplöst att utrota den, fullständigt utopiskt, så nu måste den ha sin gång om än på ett kontrollerat sätt så sjukvården inte kollapsar. Trist läge.

Ja det är tragiskt, vi hade 2 månader på oss att agera och när olika myndigheter började ha presskonferenser en gång om dan om hur de arbetar vidare så ser jag bara en eftersläpning och dålig kontroll på resurser. Man pratar om att nu ska vi fördela resurser genom att centralisera först och sedan efter en vecka ska de börja köpa in utrustning! Snacka om att byråkraterna visar sitt rätta ansikte.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
En grej förbryllar mig fortfarande.
Det verkar halvt om halvt konstaterat att man blir immun, men vad spelar mängden antikroppar in i bilden när man pratar flockimmunitet? Vissa har som sagt många antikroppar och vissa har inga alls.

Det är nog inte klart för en enda forskare än heller, så du är i gott sällskap.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Men jag sa ju redan att det var Tegnells fel.

Hon hade den bästa tiden framför sig. Hon var bara barnet.
Jag undrar om du hade resonerat på samma sätt om det var din dotter??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in