2020-04-29, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Det står väl i varenda tidning att det är osäkert om och hur länge man blir immun.
Det stod tidigt klart att Kineserna använt konvalescentplasma, framgångsrikt. Det hade man inte kunnat göra utan verksamma antikroppar.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Förstår inte. Varför det som är roligt med att folk dör?

Ingen tycker det är roligt att folk dör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Not really, considering I’m just following the findings of top scientists. It does worry me that Sweden’s experts can’t seem to get things right. Like Gieseckes 0.1% IFR prediction.

Sweden’s experts choose our current strategy and other countries are looking at us like they should’ve done the same, Finland among others.

WHO today mentiones Sweden’s strategy as a possible way forward for many other countries in terms of sustainability.

In my ears it sounds like they know a bit of what they’re doing.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag tycker att vi skickar VitruvianskeMannen till Aktuellt så får de jämföra sina modeller i direktsändning.

Rätta mig om jag har fel men jag tror inte det är själva kalken i blodkärlen som bryter sig loss och orsakar infarkten utan snarare blodpropparna som bildas där kalken har släppt/skapat en reva.
Tyvärr, jag är inte kardiolog. Vi kan enas om att det är kärlsjuklighet som förvärvats pga "västerländsk livsstil" och infektionen som infarkterna beror på. Mekanismen kan vara som du skriver, jag vet inte.
Citera
2020-04-29, 23:58
Medlem
Peyotedudes avatar
Medans tysklands ekonomi imploderar och är den värsta sedan andra världskriget så lovordar WHO - sveriges ekonomiskt ansvarsfyllda politik. Den kan utgöra en model för hur världen ska bekämpa covid utan att samhället alla funktioner går ner.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sveriges-strategi-hyllas-av-who
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Angående munskydd eller andra skyddutrusning kan jag fixa tillräckligt mycket inom en vecka om staten sköter inköpet direkt och ordnar en cargo flygg.
Det är inte för sent. Minst 10 000 förväntas döda inom några månader.
Du får skicka ett varuprov till Socialstyrelsen.

Men förstå att dödssiffran skulle inte ändras markant. Vårdgivare och vårdtagare på äldreboenden spenderar hela dagarna med varandra, inomhus. Man hjälper till med toalettbesök, påklädning, tandborting, matning, osv. De kommer att smitta varandra, med eller utan munskydd.

Smittade personer måste hållas utanför hemmen, så långt det går. När det blir utbrott måste avdelningarna vara så små att spridningen blir begränsad. Personalen måste jobba på ett och samma boende, så att en smittad vårdare bara riskerar att drabbar ett boende.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast japaner äter ju ris till typ varje måltid - inklusive frukost..

De äter ris som kanska innehåller mer proteiner och färre kolhydrater. Dessutom äter de mycket fisk, grönsaker, nötter och annat nyttigt. De äter också mindre sötsaker. Det är inte så att ris är hälsosamt. Det är det inte. Däremot kompenserar de risätandet med att de i övrigt äter hälsosamma livsmedel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Ska bli intressant nu o se våra grannar i öst lätta på restriktionerna och komma på att dom gjordes till ingen nytta

Finland och alla andra länder med hård lockdown vann tid! Sen är frågan vad de har använt tiden till. Sverige borde ha gjort en hård lockdown också, sen använt tiden att styra upp äldreboendena.
Citera
2020-04-29, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Fast nu ska FMV producera en jäkla massa masker med ett speciellt filter som stoppar corona.

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-bestaller-skyddsmask90/
Militären använder skydmask 90.

Sjukvården används ffp2 eller ffp3 standart masker. De kan skydda 95-98%. Det räcker
inte bara munskydd. Sjukvården behövs andra
skydd utrusning med. Sjukvård personal kan smittas ändå på grund av hög konsantration av viruset i sin arbetsmiljö.
Citera
2020-04-29, 23:59
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
En grej förbryllar mig fortfarande.
Det verkar halvt om halvt konstaterat att man blir immun, men vad spelar mängden antikroppar in i bilden när man pratar flockimmunitet? Vissa har som sagt många antikroppar och vissa har inga alls.

Frågan är hur mycket antikroppar som behövs för att man ska vara safe? Behövs det en? Eller åtta? Ingen aning.
Citera
2020-04-30, 00:00
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Medans tysklands ekonomi imploderar och är den värsta sedan andra världskriget så lovordar WHO - sveriges ekonomiskt ansvarsfyllda politik. Den kan utgöra en model för hur världen ska bekämpa covid utan att samhället alla funktioner går ner.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sveriges-strategi-hyllas-av-who

Säg det när detta är klart.

Vi närmar oss 3000 döda och även Tegnell själv är skärrad över dessa siffror nu om man går efter hur han betedde sig under dagens pk.
Citera
2020-04-30, 00:02
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmugghc
Finland och alla andra länder med hård lockdown vann tid! Sen är frågan vad de har använt tiden till. Sverige borde ha gjort en hård lockdown också, sen använt tiden att styra upp äldreboendena.

Varför chansa? Total lockdown tills viruset är borta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in