2020-04-29, 23:09
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Förenklat har jag fattat det som att människans immunförsvar inte är bra på coronavirus helt enkelt,

dels på att komma ihåg (minnesceller) hur antikroppar ska bildas

och dels tydligen på antikroppar för detta virus

Ja, så har jag också uppfattat det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/#z-scores-by-country

Den känner jag till och har länkat till den då och då sedan 10 mars, likaså SCBs siffror. Det saknas dock några länder i den och det är inte rådata på döda utan z-score som visas i siffror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Självklart är den svenska regeringen mest intresserad av att hålla ekonomin levande och så får några tusen stryka med på kuppen.

För vad skulle hända om ett av världens mest belånade folk blev insolvent?

Ni kan välja mellan två svar här:

1) Det skulle gå åt helvete med Sverige.

2) Det skulle gå åt pipan med Sverige.

Drömscenarier båda två för många här.. blir nog svårt att välja.
Citera
2020-04-29, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Inte en chans!! Flockimmunitet är en myt skapad i FHM-nästet.
Blev du ledsen nu när det visade sig att Sverige valt rätt väg från början?
Var stolt över att du bor i världens bästa land istället.
Citera
2020-04-29, 23:11
Medlem
Bam, trådens gurus i Sydkorea har nu konstaterat att uppgifter om att man inte blir immun är fel. De reinfekterades virus växte inte i odlingar, de var icke viabla rester.

Så går det när testerna antagligen är pcr. Icke viabelt virus får utslag.

http://m.koreaherald.com/view.php?ud=20200429000724

Där dog en trådsanning.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Självklart är den svenska regeringen mest intresserad av att hålla ekonomin levande och så får några tusen stryka med på kuppen.

För vad skulle hända om ett av världens mest belånade folk blev insolvent?

Ni kan välja mellan två svar här:

1) Det skulle gå åt helvete med Sverige.

2) Det skulle gå åt pipan med Sverige.

Jaja whatever, nu är det fakta att man blir immun och att man inte blir smittad igen. man kan inte stänga av hela landet, då är det lättare att stänga in de i riskgrupper i längre tid medans vi friska och starka fortsätter jobba.

Ert nya motto borde vara; Total lockdown för äldre och personer i riskgrupper tills vi har ett vaccin. En lockdown i Sverige kommer inte
Citera
Medlem
Koreanerna kan sina grejer tbh, de hade drive-in testning och mobilappar några timmar efter första nysningen i Wuhan
Citera
2020-04-29, 23:12
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Då kan väl de som jobbat med turism skaffa sig ett riktigt jobb i stället.
Nåt som tillför kollektivet nåt av värde.

Haha, turismen bidrar ju till enorma intäkter för Sverige. Turismen i Sverige omsatte 337 miljarder kronor under 2018, och hade ett förädlingsvärde på 109 miljarder, 2,6% av BNP.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
AIDS är inte ett virus... Det är ett tillstånd när du inte längre har ett fungerande immunförsvar.

Sant. Jag blandade ihop AIDS med HIV. Hur som helst kan både HIV och corona ge permanenta hjärt, lever och hjärnskador enligt coronaforskarna från harvard.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det finns en del virus som vår kropp inte bildar antikroppar mot. AIDS är ett sådant virus. Vad jag har läst hittils om covid i olika studier verkar det som att långtifrån alla smittade utvecklar antikroppar mot viruset.
AIDS är inte ett virus utan en sjukdom orsakad av viruset HIV. Kroppen bildar antikroppar mot HIV men immunförsvaret lyckas ändå inte bekämpa viruset och risken är stor att du ändå insjuknar i AIDS efter en tid.

När du testade dig för HIV så letade man efter antikroppar. Det är så testet fungerar. Därför testade du inte positivt förrän en tid efter du blev smittad. Jag tror det måste ha gått minst en månad, eller lite längre.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jo precis, det var iaf en bra markering kring arbetsmiljön, förhoppningsvis leder det till att andra verksamheter tänker till.

Ang. de boende, kanske att anhöriga orkar driva det hela i efterhand på något sätt, tror inte de orkar när de är i sorg, dock. Men ibland efter sorg kan ju ilskan komma, och man vill kanske utkräva svar och ansvar osv, får se hur det blir med det. Det känns som om det traditionellt är väldigt svårt i Sverige att få nån att stå till svars. Förutom vanliga medborgare, där kan det jagas rätt hårt om man är sen med skatten osv. Skillnad på folk o folk...
Lite ”sossestämpel” över det. Knegarna ska skyddas (inte mej emot), och arbetet hedras.

Det jag fetat i din kommentar hållet jag med om. Ministerstyre har vi minsann inte (jo tjena) och tjänstemannaansvaret är borta, så man kommer inte åt nån. Vi har inte vanan av att bråka med staten, och staten har ju faktiskt tagit väl hand om oss (tidigare i varje fall).

Meningen efter den fetade är en bra beskrivning av vårt land. Man kan få en tusing i p-böter för en skitsak samtidigt som det sprängs, skjuts och rånas utan att nån gör nåt åt det.
Silandet av myggen och sväljandet av kameler är typiskt en översittarstat: man lever kvar i nån slags ordning-och-reda-bubbla och man ger sig på ”de små” för det är det enda man klarar av.

Det är ju bara att se hur det har gått med ”folkvettslinjen”: inte f*n har folk visat några ambitioner åt det hållet - i varje fall inte som lever upp till den utfästelsen. Då tycker jag att folk i andra länder relativt sett har tagit mer ansvar - men då har ju också deras stater visat vägen och visat att de bryr sig.
Citera
2020-04-29, 23:13
Bannlyst
1. Varför utrotas inte fladdermöss?

2. Varför utrotas inte Kina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in