2020-04-29, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Mycket goda nyheter. Då hoppas vi att immuniteten även håller i sig ett tag.

👍🥂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sörmland har kört patienter till flera andra regioner, bla Stockholm, Västmanland och Jämtland vad jag har hört. Har dock ingen länk som källa just nu. Men Sörmland måst ju ha slagit i kapacitetstaket, åtminstone tidigare. Hur läget är nu vet jag inte.

Spola fram till 1h 37min
https://svtplay.se/video/26400906/helgstudion/helgstudion-26-apr-09-00
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
USA är helt klart extremt, allt i USA blir extremt. Jag såg ett inslag från Al-Jazeera igår att det kan bli upp till 30 miljoner arbetslösa i mitten av Juni.

Återhämtningen är såklart viktigast att jobben som gått förlorade återupptas igen så nabbt som möjligt, värst är alla jobb kopplade till resor och turism. 7.3 miljoner amerikaner jobbar inom turistnäringen. Flygindustrin i USA har 10 miljoner anställda.
Då kan väl de som jobbat med turism skaffa sig ett riktigt jobb i stället.
Nåt som tillför kollektivet nåt av värde.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Går bättre i Tyskland nu
Kolla på bilden!
https://i.imgur.com/4dkPoDm.png
+85 döda hade Tyskland idag för en vecka sen var det +229

Snart går Sverige om Tyskland i antal döda trots att vi är mycket färre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag tror det testet som finns i Sverige funkar så att det mäter två olika saker, om man har försvar som uppkommer strax efter infektion men sedan försvinner, och antikroppar som sedan finns på lång sikt. Vad dessa delar i immunförsvaret är, minns jag inte, var alldeles för länge sedan min "utbildning".

Ok!

Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"ESKILSTUNA Henrik Tidefjärd från Eskilstuna testade positivt för corona en andra gång – trots två veckor i karantän. "Det kan vara döda viruspartiklar", säger smittskyddsläkaren Maria Remén."

Döda viruspartiklar är högst sannolikt. Det skrevs nu ikväll att Sydkorea tagit odling på patienter som varit med om samma sak, dvs testats positivt efter ett negativt resultat. Det var döda partiklar, icke aktiva.

Kan inte säga att det här förvånar jättemycket. T.ex. så hade man ju hittat massvis med covid-19 partiklar i hytterna på kryssningsfartyget Diamond Cruises(?) tre veckor senare. Så det verkar som att partiklar från detta äckelvirus kan fästa på ytor (och tydligen slemhinnor) länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Har förmodligen att göra med att in och utflödet är likvärdigt. Antal fall i Stockholm ökar ju inte sedan några veckor tex. Antalet totalt inlagda i region Stockholm har ju t.o.m. minskat med 15% på två veckor.

Sen samtidigt så ökar det ju på andra ställen. Men kollar du varje region så ser du att nya fall är väldigt stabilt sedan en ganska lång tid tillbaka.
Skåne tex har ju haft 20-21 inlagda konstant i tre veckor.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Ja det har varit stabilt sedan december om man ska tro folkohälsomyndigheten och socialstyrelsen.

Och in och utflöde skulle reflekteras på dödsfallen, vilket det inte gör, för även om inte alla som behandlas på IVA dör så är det välkänt att överlevande ligger i många dagar i respirator så det finns väldigt lite som kan förklara ett jämt flöde eftersom antalet nya fall per dag varit ungefär lika högt senaste tiden.
Citera
2020-04-29, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yes, there are many mutations. The SARS-COV-2 in New York was traced back to Europe. I’m comparing NYC’s results because they’ve released two antibody datasets now, with a high-enough infected rate for them to be extremely good evidence of what can be expected.

For example, their death rate today mirrors the results of their first study from last week, which revealed 21.2% infected in New York City. This is why the 0.2% death rate matters. For example, the antibody test released concerning Stockholm shows a 7.5% infection rate and a 0.75% preliminary IFR, that we can measure against next week (or longer, depending on antibody measured). These results fall in line with the preliminary IFR from the first and second New York Studies, which showed a 0.8% IFR for each.

So the deadliness doesn’t differ too much, although it will be higher in Sweden than NYC simply because Sweden has a larger share of 65+ citizens.

Men ett extremt mycket lägre antal med fetma och diabetes. Med tanke på att 83% av de på iva i GB var överviktiga, så lär det påverka IFR kraftigt.
Det tror jag iaf.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"ESKILSTUNA Henrik Tidefjärd från Eskilstuna testade positivt för corona en andra gång – trots två veckor i karantän. "Det kan vara döda viruspartiklar", säger smittskyddsläkaren Maria Remén."

https://mobil.ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/lakaren-darfor-testades-henrik-positivt-igen-sm5371162.aspx

Ni som vill kan kolla datumet. Sverige i framkant en gång till.
Det var en intressant förklaring till varför folk kan testa positivt igen. Det finns inget bevis för att det rör sig om virus med bibehållen reproduktionsförmåga, det kan vara dött virus. Håll tummarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sörmland har kört patienter till flera andra regioner, bla Stockholm, Västmanland och Jämtland vad jag har hört. Har dock ingen länk som källa just nu. Men Sörmland måst ju ha slagit i kapacitetstaket, åtminstone tidigare. Hur läget är nu vet jag inte.

Jo att enskilda regioner kan gjort det förstår jag, men total antalet på IVA är ju rapporterat utifrån hela landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
WHO berömmer alla som donerar pengar.
I så fall skulle de berömt USA extra mycket eftersom USA under många år skänkt mest pengar till WHO.
Citera
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Glömde du inte pandemin Hongkonginfluensan från 1968 som fortfarande dödar 1000 pers i Sverige varje år enligt FHM? Och som dödade 1 miljon på ett år internationellt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hongkonginfluensan

Hong Kong-pandemin
Influensa A(H2N2) försvann då influensa A(H3N2) skapade Hong Kong-pandemin 1968. Den skördade cirka 1 miljon liv det första året – i första hand hos äldre. Influensa A(H3N2) sprids fortfarande som säsongsinfluensa och orsakar en överdödlighet på i medeltal cirka 1000 äldre personer i Sverige varje år.

Källa:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/krisberedskap/pandemiberedskap/pandemisk-influensa/

Du pratar om en av de cirkulerande säsongsinfluensorna nu, visst, sure.
Citera
2020-04-29, 22:58
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Kan inte insjukna igen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Sydkorea har ju höjts till skyarna här på flashback, och nu visar dom att man blir inte smittad en gång till av covid-19. Man blir immun

Immunitet är nu ett faktum!

Mest positiva nyheten hittills, har högt förtroende för Syd-koreanerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in