OM man skall stämpla SE som ensam gärningsman (eller ensam galning) så tycker jag att nedanstående teori och förklaring är oerhört bra sammanfattad, överskådlig och mycket väl skriven av skribenten
E.Morse:
https://www.flashback.org/sp64128235
Ett tillägg skulle kunna vara, och givetvis en spekulation från min sida, baserad på vad som hittills framkommit i böcker/media/forum om SE och dennes person; det känns faktiskt väldigt rimligt eller troligt att SE kunde ha förvarat ett eget vapen (lånat eller svartköpt) i sitt skrivbord, eller någonstans inne på sitt kontor på stadig basis vid tidpunkten (kanske något han efter mordet dumpade under resan till Mariehamn som gjordes strax inpå).
Vapnet var kanske
inte i första hand avsedd för att ta livet av statsministern om tillfälle skulle ges - utan snarare för att ha vapnet tillgängligt för att möjliggöra en "väg ut" för hans egen del om hans tillvaro blev för alltför "mörk" och ohanterlig (han lär ju ha slagits mot depressioner). Sorgesamt så klart. Men, SE lär ju ha lidit av viss psykisk ohälsa i perioder under de här åren på Skandiahuset, och även efter. Och med facit i hand så tog han ju just sitt liv, år 2000.
Som E.Morse skriver, så kan det ju ha brunnit för SE den aktuella kvällen efter att ha sett paret Palme stövla in på bion, och strax därpå tutat i sig än mer alkohol, kanske för att våga ta chansen? Vad jag har fått med mig av "skandiamannentråden" på forumet så hade ju SE en väldigt god upp- och utsikt över själva mordplatsen och runtomkring från sina fönster på andra våningen. Kanske var mordet trots allt ett trasigt fyllemord utförd av en slags grå mus och tjänsteman från Täby. Torftigt och lite snopet om det skulle vara så. Ingen slutscen med konfettiregn, Champagne och raketer direkt, bara ett skepp som sakta sjunker ner i dyn.
Spekulationer.