2020-04-29, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Mordet behöver inte vara planerat. Kliv ut på gatan, se Palme, tänd till, skjut.

Vakten kan minnas fel, 2-3 månader efter mordet när han förhörs. SE sa de inte talade.
Var har SE sagt att han INTE talade med väktarna (Henry O)?
Citera
2020-04-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Tycker folk gör rätt märkliga tankevurpor när de avfärdar SE som gärningsman. Var det konstigt om han gick beväpnad? Nja, inte om han själv tyckte det var en bra idé. Han kanske kände sig märkvärdig med känslan av ett vapen på sig. Det är ointressant om jag själv tycker annorlunda.

Samma med att snöa in på hur SE kunde veta att OP skulle passera just där och då. Det är ju baklänges tänkande. Mordet skedde där och då eftersom det var där och då mördare och offer korsade sina spår. Ingen som stod med klockan i hand och inväntade 23:21:30.

Jag har svårt att se SE i en konspiration. Är han gärningsman så är han ensam och det är en fruktansvärd slump. Säg att han går till höger för att ta nattbussen från Odenplan, vänster och inte t-banan. Han möter paret Palme och beslutar sig att följa efter. Kanske blir det som han själv säger i tidningsintervjun att han tilltalar OP, blir avsnäst eller avfärdad på något för honom kränkande sätt. Det räcker ibland för vissa lättkränkta. Att han inte blev avslöjad på plats (om han nu var kvar som han påstår) tycker jag inte är särskilt märkvärdigt. Det var kaos, han försvann uppenbarligen i mängden. Hade han däremot blivit tagen på bar gärning hade ingen funderat närmare på saken. Då var det ju inget mysterium. Nu har det gått 34 år men så som utredningen sköttes under många år är det inget särskilt att undra över.

Det finns dock en hel del som talar för en mindre konspiration likaväl som att det är en ensam gärningsman som slumpmässigt springer på OP. Det är detta som komplicerar bilden. Något var ju på gång den natten. Men syftade det till mord eller övervakning? Var det ur någon av dessa grupper som en enskild gärningsman, planerat eller oplanerat, klev fram och sköt OP?

Åren efter mordet cirkulerade flera sådana spekulationer och rykten. Lingärde, Moelv, Harrison, Dahlgren. Barbrogruppen, Operation Olof, Arla Gryning, Sydafrika... Listan är lång.

Allt detta gör det hela komplicerat. Felet många gör är att försöka skapa en helhet av alltihop. Då blir det överkomplicerat. Mörkläggningen efteråt kan lika gärna, högst troligt, handla om att kontrollera skeendet för att inte vad som helst skall komma upp i ljuset. Här kan ju finnas en motivbild som har tyngd än idag. Motivet är egentligen inte intressant för att lösa mordet men det ger en bättre förståelse hur mordet kunde ske. Jag har min uppfattning om vad det skulle kunna vara.

Det handlar om hans första vittnesmål, och det faktum att han återkom till Skandia 23.40.
Hans beskrivning av Gösta Söderströms samspel med Lisbeth Palme med mera.
Hur visste han att Lisbeth sagt att gm hade mörkblå täckjacka, vilket hon vidhöll in i döden.
Hur ska Lars J mot väggen förklaras?

Förhör 86-03-01 kl 12.20.

”Engström hade slutat arbetet för kvällen och hade just kommit ut på
gatan , när han hörde, vad han först uppfattade som en avgassmäll. Han såg dock snart att någon låg på marken och även att det var folk omkring denne.
När han passerade gränden vid Tunnelgatan, tittade han ditin,
Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det s k kulturhuset var upplyst. Mot denna. vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka. När han kom fram till Palme, sade Lisbet Palme att
gärningsmannen hade mörkblå täckjacka.”
Senast redigerad av MacMackay 2020-04-29 kl. 21:05.
Citera
2020-04-29, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av af-Sintistolpe
Jag tror inte heller på SE som gärningsman. För egen del tror jag hans roll var följande. Han lämnar Skandia ca. 23:19 och går norrut för att hinna med en buss från Odenplan eftersom sena tåget redan gått (detta antyddes i ett av LB-avsnitten i Palmemordet-podden). På trottoaren får han mycket överraskande (!) syn på OP och LP. SE är nyfiken så när de passerat vänder han om och följer efter. NF ser sedan hur SE går bakom OP och LP. Vid reklampelaren stannar paret och börjar samtala med GM. SE går diskret förbi och ställer sig i gränden för att tjuvlyssna på detta skumma möte en fredagkväll. Efter ca. 30 s börjar de samtalande röra på sig och sedan sker mordet till SE:s stora chock! Han springer för allt han är värd, uppför trappan och återvänder till Skandia mycket skärrad.

Enligt detta scenario är SE alltså vittne och livrädd. Tänk om vittnen, GM och ev. kumpaner såg honom? SE återvänder hem och funderar på vad han ska göra. Han beslutar att höra av sig till polisen och sedan att gå ut i media. Hans taktik kan då ha varit att ”förbruka sitt vittnesmål” dvs. genom luddiga, offentliga utsagor göra sig juridiskt obrukbar och omöjliggöra ett ev. utpekande av GM från hans sida. Samtidigt är han offentlig och ser det hela som en slags livförsäkring.
Borgnäs teori är tyvärr lika osannolik, men desto
mer sympatisk.
Han förklarar inte frågeställningarna i mitt ovanstående inlägg, trots att han påstår att han djupgranskar vittnesmålen.
Man kan inte hoppa över detta led.
Då går man vilse precis som TP.
Citera
2020-04-29, 21:10
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Jag är säker på min sak i nuläget. Stor skillnad. Om KP går ut och säger att det är en ensam person och kan leda det i bevis så kommer jag ju att acceptera det.

Var det nåt mer?

Ja, jag har en följdfråga:

Varför skrev du att du är helt säker på att det var en konspiration som låg bakom mordet när du uppenbarligen inte är helt säker? Jag menar: Om du är helt säker så borde du inte vänta dig något annat än att Krister Petersson presenterar en lösning som inbegriper en konspiration.
Citera
2020-04-29, 21:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Problemet där är ju att väktaren Henry Olofsson inte bara säger att de talade, för det kan ju ha varit vid något annat tillfälle.

Han redogör för vad de talade om, och då kan vi med största säkerhet konstatera att de faktiskt talade, och att det inte kunnat vara vid något annat tillfälle.
Exakt hur länge vet vi inte, men av vad han berättat bör det ha varit närmare 2 min åtminstone:

”Och, ja, jag har pratat med honom ganska mycket, frågade om han haft mycket att göra och då sade han att han hade slutfört ett jobb som var tvungen vara klart för han skulle på semester nästa vecka. Sedan stod vi och pratade i ett par minuter. Och sedan ungefär 23.20 så skulle han gå iväg hem då för att ta sista t-banan hem. Han bor tydligen utåt Mörby eller Danderyd någonting. Och tåget kommer på Centralen kvart i tolv.”

Så väktaren kan inte blanda ihop före och efter mordet? Han har fått informationen efter mordet, men 2-3 månader efter minns han inte riktigt att det var så det var?
Citera
2020-04-29, 21:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stangeror
Var har SE sagt att han INTE talade med väktarna (Henry O)?
Förhör vill jag minnas
Citera
2020-04-29, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Ja, jag har en följdfråga:

Varför skrev du att du är helt säker på att det var en konspiration som låg bakom mordet när du uppenbarligen inte är helt säker? Jag menar: Om du är helt säker så borde du inte vänta dig något annat än att Krister Petersson presenterar en lösning som inbegriper en konspiration.
Av den enkla anledningen att vi vanliga dödliga som befinner oss utanför PU har en helt annan "bevisskala" att förhålla oss till då vi inte vet allt om utredningsmaterialet. Därför har vi ett lägre tak för vad som kan anses vara säkert. När då KP, som har en helt annan bevisskala i form av förundersökningsledare, kommer fram till något som på objektiva grunder kan leda till en fällande dom så är jag beredd att acceptera den förklaringen, även om han så lägger ner utredningen och ger en förklaring.

Skillnaden mellan att vara säker på en konspiration och att vara säker på att SE utfört dådet är att man kan falsifiera det sistnämnda i större utsträckning än min och andras enkla påstående om att det var en konspiration.
Citera
2020-04-29, 21:16
Avstängd
HarryScheinens avatar
OM man skall stämpla SE som ensam gärningsman (eller ensam galning) så tycker jag att nedanstående teori och förklaring är oerhört bra sammanfattad, överskådlig och mycket väl skriven av skribenten E.Morse:

https://www.flashback.org/sp64128235

Ett tillägg skulle kunna vara, och givetvis en spekulation från min sida, baserad på vad som hittills framkommit i böcker/media/forum om SE och dennes person; det känns faktiskt väldigt rimligt eller troligt att SE kunde ha förvarat ett eget vapen (lånat eller svartköpt) i sitt skrivbord, eller någonstans inne på sitt kontor på stadig basis vid tidpunkten (kanske något han efter mordet dumpade under resan till Mariehamn som gjordes strax inpå).

Vapnet var kanske inte i första hand avsedd för att ta livet av statsministern om tillfälle skulle ges - utan snarare för att ha vapnet tillgängligt för att möjliggöra en "väg ut" för hans egen del om hans tillvaro blev för alltför "mörk" och ohanterlig (han lär ju ha slagits mot depressioner). Sorgesamt så klart. Men, SE lär ju ha lidit av viss psykisk ohälsa i perioder under de här åren på Skandiahuset, och även efter. Och med facit i hand så tog han ju just sitt liv, år 2000.

Som E.Morse skriver, så kan det ju ha brunnit för SE den aktuella kvällen efter att ha sett paret Palme stövla in på bion, och strax därpå tutat i sig än mer alkohol, kanske för att våga ta chansen? Vad jag har fått med mig av "skandiamannentråden" på forumet så hade ju SE en väldigt god upp- och utsikt över själva mordplatsen och runtomkring från sina fönster på andra våningen. Kanske var mordet trots allt ett trasigt fyllemord utförd av en slags grå mus och tjänsteman från Täby. Torftigt och lite snopet om det skulle vara så. Ingen slutscen med konfettiregn, Champagne och raketer direkt, bara ett skepp som sakta sjunker ner i dyn.

Spekulationer.
Citera
2020-04-29, 21:17
Medlem
FurirRevaers avatar
För flera år sedan såldes Chrille P's snedgångna cowboyboots på Tradera... Gick för nån tusing eller två tror jag...
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb
Kanske en OT fråga eller otillåten av andra anledningar, i så fall ber jag om ursäkt.
Men funderar på hur mycket artifakter det cirkulerar från mordet? Någon som sett något sådant säljas?
Jag menar, kläder som ev vittnen hade på sig, avspärrningsband osv.
Själv är jag barnsligt förtjust i just sådana prylar från olika historiska händelser.
Citera
2020-04-29, 21:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Tycker folk gör rätt märkliga tankevurpor när de avfärdar SE som gärningsman. Var det konstigt om han gick beväpnad? Nja, inte om han själv tyckte det var en bra idé. Han kanske kände sig märkvärdig med känslan av ett vapen på sig. Det är ointressant om jag själv tycker annorlunda.

Samma med att snöa in på hur SE kunde veta att OP skulle passera just där och då. Det är ju baklänges tänkande. Mordet skedde där och då eftersom det var där och då mördare och offer korsade sina spår. Ingen som stod med klockan i hand och inväntade 23:21:30.

Jag har svårt att se SE i en konspiration. Är han gärningsman så är han ensam och det är en fruktansvärd slump. Säg att han går till höger för att ta nattbussen från Odenplan, vänster och inte t-banan. Han möter paret Palme och beslutar sig att följa efter. Kanske blir det som han själv säger i tidningsintervjun att han tilltalar OP, blir avsnäst eller avfärdad på något för honom kränkande sätt. Det räcker ibland för vissa lättkränkta. Att han inte blev avslöjad på plats (om han nu var kvar som han påstår) tycker jag inte är särskilt märkvärdigt. Det var kaos, han försvann uppenbarligen i mängden. Hade han däremot blivit tagen på bar gärning hade ingen funderat närmare på saken. Då var det ju inget mysterium. Nu har det gått 34 år men så som utredningen sköttes under många år är det inget särskilt att undra över.

Det finns dock en hel del som talar för en mindre konspiration likaväl som att det är en ensam gärningsman som slumpmässigt springer på OP. Det är detta som komplicerar bilden. Något var ju på gång den natten. Men syftade det till mord eller övervakning? Var det ur någon av dessa grupper som en enskild gärningsman, planerat eller oplanerat, klev fram och sköt OP?

Åren efter mordet cirkulerade flera sådana spekulationer och rykten. Lingärde, Moelv, Harrison, Dahlgren. Barbrogruppen, Operation Olof, Arla Gryning, Sydafrika... Listan är lång.

Allt detta gör det hela komplicerat. Felet många gör är att försöka skapa en helhet av alltihop. Då blir det överkomplicerat. Mörkläggningen efteråt kan lika gärna, högst troligt, handla om att kontrollera skeendet för att inte vad som helst skall komma upp i ljuset. Här kan ju finnas en motivbild som har tyngd än idag. Motivet är egentligen inte intressant för att lösa mordet men det ger en bättre förståelse hur mordet kunde ske. Jag har min uppfattning om vad det skulle kunna vara.

Bra talat. Jag tror inte SE är mördaren, även om jag börjar misstänka att KPs lösning mycket väl kan vara SE. Men jag avskyr när folk avskriver SE utan något riktigt påtagligt "bevis".
Citera
2020-04-29, 21:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det handlar om hans första vittnesmål, och det faktum att han återkom till Skandia 23.40.
Hans beskrivning av Gösta Söderströms samspel med Lisbeth Palme med mera.
Hur visste han att Lisbeth sagt att gm hade mörkblå täckjacka, vilket hon vidhöll in i döden.
Hur ska Lars J mot väggen förklaras?

Förhör 86-03-01 kl 12.20.

”Engström hade slutat arbetet för kvällen och hade just kommit ut på
gatan , när han hörde, vad han först uppfattade som en avgassmäll. Han såg dock snart att någon låg på marken och även att det var folk omkring denne.
När han passerade gränden vid Tunnelgatan, tittade han ditin,
Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det s k kulturhuset var upplyst. Mot denna. vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka. När han kom fram till Palme, sade Lisbet Palme att
gärningsmannen hade mörkblå täckjacka.”

Är det helt omöjligt att GM såg LJ någonstans?
Citera
2020-04-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så väktaren kan inte blanda ihop före och efter mordet? Han har fått informationen efter mordet, men 2-3 månader efter minns han inte riktigt att det var så det var?
Du menar att samtalet som han refererar till ägde rum 23.40 med Anna-Lisa Gahn närvarande?
Långsökt om han pratade fjällsemester och övertid efter mordet...?
Annars handlar det väl om före eller efter resan?
Han kan ju inte gärna berätta om att han Jobbat övertid för att han ska till Idre efter att han varit i Idre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in