Citat:
Ursprungligen postat av
Xehke
Jag lämnade den här tråden i slutet av februari, har ingen lust att läsa tillbaka ens ett par sidor då 99% är galenskap.
Det du beskriver är ju vad som riskerar ske i länder som stänger ner. Där drar man ut på det, företag tvingas stänga osv osv. Gamla sorteras inte bort i svensk sjukvård, var har du fått det ifrån? Det är flera åldringar som fått vård och överlevt. Det du påstår har ingen som helst förankring i verkligheten.
"Äldre sjuka kan vara betydligt mer motståndskraftiga mot covid-19 än vad man tidigare trott.
Ny statistik från Region Stockholm visar att en majoritet av äldre med corona inom den geriatriska slutenvården blir friska" - https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGL7j4/majoritet-av-aldre-coronasjuka-pa-slutenvard-overlever
Sen är dödligheten förmodligen fortfarande grovt överskattad vilket i sin tur betyder att Sverige har/har haft betydligt fler smittade än vad vi vet om.
Så ditt scenario är nog långt ifrån verkligheten.
Tillåt mig småle.
Du bekräftade just med råge, varför du verkligen borde läsa igenom en del av tråden bakåt. Och/eller ta reda på lite mer fakta, innan du svingar till höger och vänster med felaktiga uppfattningar.
Det fetade exempel du tar upp, är ju just ett bra exempel på att äldre KAN klara sig OM de får vård. Det har dock konstaterats många gånger senaste månaden, både i såväl media, officiella dokument från Socialstyrelsen och Karolinska, samt i tråden, ATT äldre SKA sorteras bort ifrån att få vård. Nu menar jag riktig, livräddande vård.
Detta kallas
triage.
Larm från läkarna på Karolinska kom för några dagar sedan, där de vittnar om att de måste sortera bort äldre, i vissa fall sådana som är 60-70 år gamla, och att dessa då "dör framför ögonen på dem".
Med all respekt. Det är således Du som verkar verklighetsfrånvänd, när du inte vet särskilt mycket men ändå svingar runt dig hejvilt och anklagar de som är mer pålästa i ämnet för att inte veta något.
Att vara tvärsäker på sin sak, särskilt när man har bristande fakta och bakgrundskunskap, är sällan bra. Kolla bara på FHM