Citat:
Ursprungligen postat av
Xehke
Jag har följt det här sedan en tid innan Wuhan sattes i karantän. Jag har rätt bra koll så du behöver inte länka saker jag redan sett och läst.
Och hur skiljer sig det du beskriver mot vad Sverige faktiskt gör? Smittspårning är rätt meningslöst vid det här stadiet. Masstestning är jättebra men vi måste ha resurserna till det, vilket vi får mer och mer. Dom flesta håller social distans, men även i "lockdowns" så ser man människor bryta mot det.
Slutresultatet hade dock blivit detsamma. Man hade spridit ut smittade och döda under en längre period och vi vet inte hur hårt andravågen kommer slå till hösten. Jag tror att Sverige kommer klara sig bättre i höst och vinter än Norge, Danmark och Finland.
Sen har vi inte ens tagit upp dom psykologiska effekterna en strikt lockdown har på människor.
Ok, du gav intryck av att inte vara så insatt i alla fall. Och nu frågar du även om argument för en välkänd debatt som dragits 10.000 ggr, såsom vad är för och emot-argument för en lockdown. Blir lite konstigt för mig då jag redan läst det typ 10.000 ggr, sorry.
Kanske bra om du läser lite bakåt i tråden senaste par veckorna eller så, så du "kommer ikapp", återigen inget illa menat, men ibland är det svårt att komma in i en debatt veckor/månader senare. Bara tips.
Jag finner det väldigt svårt att diskutera med dig om du inte känner till skillnanden mellan vad Sverige gör nu, gentemot vad ett land kan göra efter en lockdown. Det är två så radikalt olika lägen att befinna sig i. Och om du tror att Sverige "masstestar" t.ex. så är du nog rätt fel ute.
Slutresultatet vet jag inte hur du tror att du kan veta, mer än att du gissar.
Jag gissar då också att vårt slutresultat blir ett irreparabelt skadat samhälle pga det trauma befolkningen utsätts för, i ett onödigt långdraget scenario med många tusen döda, samtidigt som ekonomin trasas sönder. Samtidigt som väldigt många anhöriga är i sorg, en del vårdpersonal får PTSD, Sveriges rykte utomlands blir skamfilat för lång tid.
Tror även att mångas vilja att betala skatt kan minska, särskilt de som är 40-50 och uppåt, då de vet att den dag man är gammal och behöver vård så riskerar man sorteras bort och dö pga "triage".
Nej detta är ingen vacker historia. Men men. Den som lever får se.