2020-04-29, 17:28
Medlem
1370 sidor.
Är det någon av er som träffat Karin.?
Citera
2020-04-29, 17:41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Kan det vara skrivelser med anledning av Hudiksvall tingsrätts beslut 2019-12-27 om tvångsförsäljning av deras sommarstuga?

HOL berättade under förhören att han var den som ville sälja: ”Jag kan dock berätta att vi har en fastighet som jag vill sälja i Hälsingland som vi äger tillsammans.” s. 155 i FUP

När jag läste om deras bodelning så tyckte jag att det var väldigt underligt att HOL valde att fortsätta samäga den med henne och inte tvingade fram en försäljning direkt. Hur tänkte han där? Var han så godhjärtad och förutseende att han ville försöka försäkra sig om att hon skulle ha nånstans att bo utan hyra när hon slarvat bort sina miljoner från arvet och från bodelningen och var nedsupen och hemlös, nånstans långt borta från hans jobb och vardag? Eller kan det rent av ha varit så att de hade nåt sorts samäganderättsavtal där de avtalat bort rätten att sälja fastigheten på offentlig auktion?

Sol-Ingvar skrev att försäljningen skulle täcka skatteskulder. Mest sannolikt är KL den som ignorerat sina skulder. Har HOL valt att ”sitta still i båten” ända sedan bodelningen och bara inväntat att kronofogden skulle fixa fram en tvångsförsäljning så han inte behövde ha med henne att göra?
HOL valde inte att fortsätta samäga huset. Han hade inget val då dom inte kom överens.
Han gav väl upp det just då för att äntligen få bodelningen avklarad efter Karins alla knep och trix för att skjuta upp den.

Det blev en tvångsbodelning som Karin inte medverkade i och hon vägrade uppge sina egna tillgångar och även där gav HOL upp. Men Karin var som en hök på HOLs tillgångar.
Karin gav även sin advokat sparken.
Länk Bodelning https://forumfiles.com/kcG43551nf

Skilsmässan gick igenom 2014-08-13 och först över två år senare blev boet äntligen skiftat 2016-11-28. Det hade varit många turer på vägen med överklaganden från Karin.
Den bodelningen överklagade Karin och fick slutgiltigt avslag på 2019-09-03.
Karin hade inget att komma med och begärde "Återställande av försutten tid".
Hon hade alltså inte inkommit i tid med en överklagan av tidigare fastställda beslut och nu försökte hon med en sista fuling.
Varför inkom hon inte med något i tid? Nja... det fanns väl inget att komma med så det här sista var bara ett sätt att jävlas in i det sista.
Länk till slutgiltigt beslut 2019-09-03 https://forumfiles.com/tcndxd5bne

Det höll ju även på att bli det sista för HOLs del.
2019-09-03 kommer slutgiltiga beslutet. Tre dagar senare skjuts HOL 2019-09-06.

Advokaten som Karin gav sparken vid bodelningen är från den advokatbyrå som senare felaktigt utbetalade 100.000 kr 2017-07-06 till henne.
Det var en annan person som skulle ha dom pengarna men av misstag gick dom till Karins konto och hon vägrade återbetala dom.
Hämnden var väl ljuv efter att advokaten inte kunde hjälpa henne, läs bryta mot lagen, vid bodelningen som skedde 2016-11-28. Kan tänka mig att Karin njöt när hon såg insättningen...

Karin blev dömd 2019-04-03 att betala tillbaka pengarna och hon infann sig i vanlig ordning inte i rätten. Känns det igen?
Länk till Tredskodom 2019-04-03 https://forumfiles.com/OeK2fc51nb/Karin_Lilja_Tredskodom_2019-04-03_T17068-18_pdf
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kommer jag inte att göra. Berättar bara hur jag tror att det skulle kännas. Nu blir nog rättvisa skipad iallafall. Det verkar ju så.
Ja rättvisa blev skipad, se Tredskodomen.
Men har advokatfirman fått några pengar? Vet ej.
Det var ju ingen privatperson som pengarna felaktigt utbetalades till.
Senast redigerad av Timeout 2020-04-29 kl. 17:45.
Citera
2020-04-29, 19:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ett fyllo med betalningsanmärkning får ingen lägenhet.
Även om hon skulle lyckas köpa en så ska hon godkännas av föreningen och det lär inte hända.
Vet du om hon har betalningsanmärkningar?
Eller är det nåt som man antar för att hon har en parasiterande livsstil, framställer sig som ett bostadslöst offer?
Det framgår att hon är manipulativ.
Huset verkar inte gå via KF, bilen har hon kvar och du nämnde följande tidigare:
Citat:
Som tack för sin hjälp förlorade han ca 40 000kr och som jag förstått skrevs denna skuld av utan att skickas till kronkalle.
Citera
2020-04-29, 19:46
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vet du om hon har betalningsanmärkningar?
Eller är det nåt som man antar för att hon har en parasiterande livsstil, framställer sig som ett bostadslöst offer?
Det framgår att hon är manipulativ.
Huset verkar inte gå via KF, bilen har hon kvar och du nämnde följande tidigare:
Citat:
Som tack för sin hjälp förlorade han ca 40 000kr och som jag förstått skrevs denna skuld av utan att skickas till kronkalle.
Det borde Karin ha med tanke på Tredskodomen om dom 100.000 kr som hon felaktigt mottog.
Dom pengarna försökte advokatbyrån troligen driva in innan det gick till tinget.
Gången brukar vara att kräva från den med skulden, inkasso sen kronofogden och sen tredskodom. Men här gick dom kanske till tredskodom direkt. Det framgår tyvärr inte av domen.

Karin har definitivt betalningsanmärkning och hade hon ingen innan så har hon en från det datum när Tredskodomen föll 2019-04-03.

"Detsamma gäller om gäldenären inte infinner sig till rättegången i de fall processen upptagits vid tingsrätt. Uteblir gäldenären meddelar tingsrätten nämligen en så kallad tredskodom, och en tredskodom på betalningsskyldighet leder till en betalningsanmärkning. Att gäldenären betalar skulden efter att utslaget eller tredskodomen meddelats medför inte att betalningsanmärkningen försvinner. En privatpersons betalningsanmärkning finns normalt kvar i tre år."
https://lawline.se/answers/indrivning-av-skuld-3

När det gäller dom 40.000 kr från hyresskulden så har jag inte mer info än jag fick i pm.
Han som hjälpte henne verka ha stått för dom pengarna själv för möjligheten att driva in dom från Karin såg han troligen som hopplös.

Det jag är nyfiken på nu är varför huset äntligen blir sålt?
Är det kanske Karins skulder som annars skulle ha utmätts i huset som ligger till grund?

Att bilen är kvar behöver inte innebära att KF inte har försökt mäta ut den.
Det kan vara så enkelt som att dom inte har hittat den.
Senast redigerad av Timeout 2020-04-29 kl. 19:49.
Citera
2020-04-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
1370 sidor.
🙋🏽
Citera
2020-04-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaK2019
🙋🏽

Berätta gärna mer!
Citera
2020-04-29, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
1370 sidor.

Ja, vid hennes stuga i Hälsingland för några år sedan.
Citera
2020-04-29, 20:30
Avslutad
Citat:
Att bilen är kvar behöver inte innebära att KF inte har försökt mäta ut den.
Det kan vara så enkelt som att dom inte har hittat den.

Hade väl bara varit att läsa här, jag skrev ju att bilen stod vid stugan i höstas, skulle inte förvåna mig om den stått där hela vintern, dock besiktad i början av december. Någon som nämnde 200mil mellan de 2 senaste besiktningarna, det är inte mycket på de c 14 månader man kan ha mellan varje besiktning. Räkna c 60 mil tur och retur Sthlm-stugan
Kommer inte ihåg när jag skrev här att den stod vid stugan, men har för mig tidigare på hösten. Skall kolla med lite folk i stugan till helgen.

Jag såg iaf den bilen köra i stugan under sommaren, om det inte var någon annan? Inte så vanlig bil så det borde varit den.
Citera
2020-04-29, 20:57
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sol-Ingvar
Hade väl bara varit att läsa här, jag skrev ju att bilen stod vid stugan i höstas, skulle inte förvåna mig om den stått där hela vintern, dock besiktad i början av december. Någon som nämnde 200mil mellan de 2 senaste besiktningarna, det är inte mycket på de c 14 månader man kan ha mellan varje besiktning. Räkna c 60 mil tur och retur Sthlm-stugan
Kommer inte ihåg när jag skrev här att den stod vid stugan, men har för mig tidigare på hösten. Skall kolla med lite folk i stugan till helgen.

Jag såg iaf den bilen köra i stugan under sommaren, om det inte var någon annan? Inte så vanlig bil så det borde varit den.
Så långt tror jag inte kronofogden går så dom plöjer en tråd med tusentals inlägg.

Vem kan ha kört bilen? Karin förlorade ju körkortet, det drogs in 2018-04-17.
Vem har kört den till besiktningen i dec?
Hittade ditt inlägg från 2019-09-20 där du nämner bilen.
Citat:
Ursprungligen postat av Sol-Ingvar
En parantes, träffade grannen i stugan i lokala livsmedelsbutiken nyss och han sa att den vita/svarta Mini-coopern står vid deras fritidshus, men mörkt i huset. Han vet inte när den kom dit, hade inte åkt förbi där på länge.
Citera
2020-04-29, 21:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Karin har definitivt betalningsanmärkning och hade hon ingen innan så har hon en från det datum när Tredskodomen föll 2019-04-03.
Ja, men hennes liv och leverne diskuteras i tiden långt innan dess.
Att en betalningsanmärkning kvarstår innebär inte att det behöver finnas skuld.
Det är vad jag funderar kring.
Citat:
Gången brukar vara att kräva från den med skulden, inkasso sen kronofogden och sen tredskodom
Det var en felaktig transaktion och det uppstod en tvist. Är turerna är på samma sätt som vid andra skulder?
Citat:
Det jag är nyfiken på nu är varför huset äntligen blir sålt?
Är det kanske Karins skulder som annars skulle ha utmätts i huset som ligger till grund?
Har hon nåt val om det gått till HD och blivit tvingande.
Likt lgh.

Om det vore KF handlar det väl om exekutiv auktion i KFs regi?
Senast redigerad av develi 2020-04-29 kl. 21:36.
Citera
2020-04-29, 22:22
Avslutad
Citat:
Så långt tror jag inte kronofogden går så dom plöjer en tråd med tusentals inlägg.

Vem kan ha kört bilen? Karin förlorade ju körkortet, det drogs in 2018-04-17.
Vem har kört den till besiktningen i dec?
Hittade ditt inlägg från 2019-09-20 där du nämner bilen.

Ok, nu minns jag, var förbi själv senare , kanske i oktober och då stod bilen där. Någon måste ju även bytt till vinterhjul, ser ut som vinterdäck på bilen i stugannonsen, som f.ö. ligger kvar. En av personerna jag såg den 24/4 var iaf en av advokaterna/juristerna, kände igen personen på bild hos advokatfirmans hemsida nu ikväll. Kanske inte blev nåt bud över 1,4 mille i fredags? Stugan har kraftigt eftersatt yttre underhåll, syns på bilder. Undrar varför Tingsrätten beslutade att den måste säljas för lägst 1,4 ? Med det läget borde de får minst 1,7, men nu är det Corona tider och ytterst få hus det budas på. 4-5 hus till salu där , inget får några bud.

Ja, kanske långsökt att KF läser här, men kan ju finnas folk som läser här och tipsar.
Citera
2020-04-29, 22:31
Medlem
Karin hade träffat ”mellanhanden” på krogen och blivit kompisar eller vad det nu var för relation.
Hon och den då 16-årige killen hade senare blivit inbjudna till Karins fritidsboende där initiativet till det som nu är på tapeten tog sin början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in