2020-04-26, 19:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Har i en vecka.haft lite ont i leder .lite ont i halsen och lite ont i lungor.och lite hosta...och en ovanlig trötthet...försökte prata med chefen att jag kände mig dålig.men hon tyckte jag såg pigg ut...och trodde jag kände efter lite för mycket...nu känner jag mig bra. vad tycker ni.känner mig väldigt förvirrad

Du kände dig dålig så du var tvungen att rådfråga chefen om du var sjuk men hon sade nej?
Citera
2020-04-26, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Men kan någon klok person förklara logiken bakom det här:

Studenten är inställd men krogarna är inga problem att ha öppet. Om jag skulle ha tagit studenten i vår skulle jag ha varit skitförbannad. Studenter får inte springa ut från skolan och mötas upp av de närmaste utomhus men sitta på fullpackade krogar går tydligen suveränt. Vem hindrar klassen från att träffas på kvällen ute på krogen förresten? Avslutning får de inte ha men avslutningsfest på krogen går fint. Det är kvantfysik. Det finns ingen logik bakom sådant här. Det är bara tokerier.

Sen kan jag tycka att det är fult att överlåta till pressade krögare att ta ansvar för hur många som är i lokalen och hur nära de är varandra. Det är en omöjlighet att ha koll efter ett par timmar och stigande promillehalt. Det är sånt vi har myndigheter för. Det är därför vi betalar skatt. Bestäm, antingen är det öppet som vanligt eller så stänger man för ett par veckor. Ska det vara så jävla svårt att fatta ett beslut?

Studentfirande ger väl inget klirr i statskassan.

Ang. De Eviga Uteserveringarnas Fråga, är det väl rätt simpelt för staten. Håll krogarna öppna och

1. Ha en syndabock för smittspridning: omoraliska kroggäster
2. Få in lite cash i skatt o moms från krogarna
3. Profit!
Citera
2020-04-26, 19:24
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ame
Haha ja verkligen, dom har ju lyckats lura i två av er iallafall att dom är något att ha

I Turkiet delas munskydd ut till befolkningen gratis.

https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/coronavirus-turkey-face-masks-free-distribution-cases-a9453421.html

Hur fungerar den biten i Sverige?

Inte så bra va? Har inte ens så det räcker till sjukvården...
Citera
2020-04-26, 19:25
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Studentfirande ger väl inget klirr i statskassan.

Ang. De Eviga Uteserveringarnas Fråga, är det väl rätt simpelt för staten. Håll krogarna öppna och

1. Ha en syndabock för smittspridning: omoraliska kroggäster
2. Få in lite cash i skatt o moms från krogarna
3. Profit!

Ja det låter väl som tre skäl så goda som något annat särskilt om man inte bryr sig om själva smittan eller hur man hejdar den.
Citera
2020-04-26, 19:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Gött, två döda. Nu kan man äntligen dra ut på en rejäl uteserveringsrunda i aprilsolen och dansa upp lite brudar.

Vad är grejen med sveriges rapporteringen egentligen? Går den via post så att breven står still över helgen? Det skulle inte förvåna mig i för sig.

Folkhälsomyndigheten trodde att det kunde bero på långsam nätuppkoppling. En prognos lika så god som övriga därifrån. Förutsatt att vi bortser från räknefel.
Citera
2020-04-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Tyvärr inget nytt. Lund universitetssjukhus gick tidigare i år ut och berättade att patienter hann dö i operationskön vad gäller lever och bukspottkörtelcancer. Det går inte längre, vi har nått detta tack vare ett ohyggligt vanstyre från våra politiker. Men folk fortsätter rösta för detta. Sossar brukar vakna först när det drabbar dom själva. Sossar är i regel hemskt egoistiska och falska

Ja, fruktansvärt att folk skall behöva dö innan dom hinner fram i kön.
Sjukvården i Sverige är inte längre vad den har varit i dagens sosse-samhälle.
Det var länge sedan vi hade "Världens bästa sjukvård" ,om vi ens hade det !
2012 var Sverige rankade på 10:e plats.
För 2020 har Sverige sjunkit rejält och är rankad till en 32:a plats.

Danmark rankades 6:a 2012 och är nu 2020 rankad nr 4.

https://www.numbeo.com/health-care/rankings_by_country.jsp?title=2020&displayColumn=0
Senast redigerad av Iakttagaren-2019 2020-04-26 kl. 19:31.
Citera
2020-04-26, 19:28
Medlem
trailblasers avatar
Okej, så endast två nya dödsfall rapporterade idag.

Hur kan det vara så jävla svårt att rapportera rätt siffror under helger och storhelger??
Citera
2020-04-26, 19:29
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Har i en vecka.haft lite ont i leder .lite ont i halsen och lite ont i lungor.och lite hosta...och en ovanlig trötthet...försökte prata med chefen att jag kände mig dålig.men hon tyckte jag såg pigg ut...och trodde jag kände efter lite för mycket...nu känner jag mig bra. vad tycker ni.känner mig väldigt förvirrad

Men för helvete ta dig samman och fatta ett självständigt beslut. Är du sjuk så var hemma från jobbet. Krya på dig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Du kände dig dålig så du var tvungen att rådfråga chefen om du var sjuk men hon sade nej?
Jag frågade honom .vad han ansåg att jag skulle göra....
Citera
Medlem
Wajis avatar
Enligt vänner inom vården så kommer det ett rekord av döda på tisdag då mängder av människor dött i helgen i Covid-19. Det blir bara värre och värre beskriver folk inom vården
Citera
2020-04-26, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio

https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/coronavirus-turkey-face-masks-free-distribution-cases-a9453421.html

I Turkiet så tystar man oppositionella och fängslar journalister mm

Inte så bra va?
Citera
2020-04-26, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio

Fantastiskt, Turkiet är ett föredöme på alla plan, likaså Iran, Kina och Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Enligt vänner inom vården så kommer det ett rekord av döda på tisdag då mängder av människor dött i helgen i Covid-19. Det blir bara värre och värre beskriver folk inom vården
I vilken del av landet jobbar dina kontakter inom vården?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in