2020-04-29, 16:15
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Just så! Det fanns/finns säkert en gammal vattenspridare längst inne i växthuset, men den har nog legat där i alla år. Ingen granne hade ju sett honom vattna gräsmattan någonsin. Och växthuset var troligen bara fullt med skräp. Inte växter. Där bad han ju ingen vattna. Och om man tittar på bilderna av huset så är de inga trädgårdsmänniskor, precis. Snarare asfalts-och grusmänniskor.

https://delafil.se/361291a3265f66b2/SDhus.jpg
https://delafil.se/aa6659add96f137f/SDshus2.jpg

Nej, han/de/cykeln fick en grovdusch med sprutmunstycket på natten i mörkret. Sen började han oroa sig för allt de duschat av sig inte gått ner i den torra jordskorpan som blir efter långt tid av sol. Och då började han tjata på alla möjliga om att de skulle vattna. Det är i alla fall min teori.

Och blodet går säkert inte längre att finna, men annat med DNA på, kanske? Det måste vara omöjligt att döda någon med sådant våld och inte få annat än blod på sig.

#TeamÅsaHiding
Håller med om det fetade samt lägger till att det är omöjligt att döda någon med det våld LW utsattes för utan att lämna spår på BP eller minsta lilla indikation på att försökt dölja/städa bort ev, spår på BP. Han måste haft en jävla tur?
Citera
2020-04-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Det var inte ett "fynd". Inget som kunde kopplas till detta fall och då hamnar det i slasken.
Men superbra att veta! Detta har varit ett av mina frågetecken.
Citera
2020-04-29, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Chefen berättar att SD blivit anmäld till soc pga att han slagit fru och barn! Det har väl inte tagits upp i tråden tidigare?
Vem anmälde honom förresten?

Det enda jag minns om detta lyckas jag inte hitta nu: någon ringde till HDs(?) Chef(?)Och utgav sig för att ringa från socialen med anledning av inkommen anmälan mot SD. När uppringaren ställde märkliga frågor, bad mottagaren om att få ringa upp istället, men fick då ingen kontakt. Har jag läst detta i tråden eller i FUP? Har försökt m många bra sökord men hittar inget. Någon tolkade det som att uppringaren fiskade och utgav sig för att vara ngn den inte var, men jag hittar ingenting bekräftat.

Jag tycker att det borde skickats en orosanmälan till soc så fort SD häktades första ggn nästan automatiskt ( men inte m uppgifter om misstänkt misshandel). Kanske är det den SD reffar till (givet att samtalet m chefen gjordes när SD var åter på jobb efter första häktningen).

Angående tjafset om hundsök, vet jag att jag läst om konflikter inom Örebropolisen, men inte heller det lyckas jag hitta nu. Hursomhelst var det ju ett pinsamt misslyckande att hitta LW så sent, och då blir det lätt så att folk skyller på ngn annan. Det kan nog finnas ett och annat att gräva i där, men just nu känns det inte som om det för det här ärendet framåt.
Citera
2020-04-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
notknapparens inlägg från den 8/3 -19.
Aftonbladet och Expressen skriver
den 18/5 om att Lenas mobil har pingats, om
pingningen skedde den 17/5 eller 18/5
skrivs det ej. (Jo, jag vet att man inte skall
ta kvällstidningarnas uppgifter för sanning!)

Fyndet som gjordes lördagen den 19/5
vid lunchtid, kanske är det som @notknapparen spekulerat om i ett inlägg tidigare idag - man hittade något instoppat i en stubbe, kläder samt ett smycke?

Även om AB och Expressen skrev om mobilen och pingning 18 maj, så är det fullt möjligt att de refererar till natten till 15:e maj. Polisen höll nog inne med den informationen en stund.
När skrev tidningar första gången om försvinnandet? Det var väl några dagar efter 15 maj, eller är jag ute och cyklar nu?
Citera
2020-04-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
I rättegången vill jag minnas att han sa att det var tack vare appen Truecaller som han kunde se det.

Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Tack. Så var det ju. Ditt minne är bättre än mitt.

Men var inte N*a underårig vid den tidpunkten? = underåriga kan väl inte stå som abonnemangsägare? De saknar ju formellt betalningsförmåga enligt mobilföretagen som gör kreditkoll innan man får teckna sig som abonnemangsinnehavare.
Så är/har det varit för mina ungar i varje fall även om de haft bankmedel.

En brasklapp är om det kanske är andra regler för kontantkort? Och om N*a även lagt in sig på Eniro och Hitta punkt se.
Citera
2020-04-29, 17:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Det enda jag minns om detta lyckas jag inte hitta nu: någon ringde till HDs(?) Chef(?)Och utgav sig för att ringa från socialen med anledning av inkommen anmälan mot SD. När uppringaren ställde märkliga frågor, bad mottagaren om att få ringa upp istället, men fick då ingen kontakt. Har jag läst detta i tråden eller i FUP? Har försökt m många bra sökord men hittar inget. Någon tolkade det som att uppringaren fiskade och utgav sig för att vara ngn den inte var, men jag hittar ingenting bekräftat.

Jag tycker att det borde skickats en orosanmälan till soc så fort SD häktades första ggn nästan automatiskt ( men inte m uppgifter om misstänkt misshandel). Kanske är det den SD reffar till (givet att samtalet m chefen gjordes när SD var åter på jobb efter första häktningen).

Angående tjafset om hundsök, vet jag att jag läst om konflikter inom Örebropolisen, men inte heller det lyckas jag hitta nu. Hursomhelst var det ju ett pinsamt misslyckande att hitta LW så sent, och då blir det lätt så att folk skyller på ngn annan. Det kan nog finnas ett och annat att gräva i där, men just nu känns det inte som om det för det här ärendet framåt.

Jag har också läst det som du skriver om i första stycket.
Finns det inte med i förhören med hennes chef M*aria?
Citera
2020-04-29, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Fantastiskt att du hittat detta! Är det ngn som vet om dessa fynd beskrivs i FUP? Jag har inte hittat dem där.

Läste också för ca 1½-2 år sen om fyndet i stubben: ett smycke och ett par trosor, som polisen inte verkade ta någon större notis om. Då.

Men det vågar man ju knappt skriva för då avkrävs att man måste visa aktbilaga och sida. Vissa saker minns jag glasklart (tex detta) andra minns jag inte.
Citera
2020-04-29, 17:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Även om AB och Expressen skrev om mobilen och pingning 18 maj, så är det fullt möjligt att de refererar till natten till 15:e maj. Polisen höll nog inne med den informationen en stund.
När skrev tidningar första gången om försvinnandet? Det var väl några dagar efter 15 maj, eller är jag ute och cyklar nu?

Tråden började den 17 maj, då med en citering ur en artikel. Det var då det först kom ut att L*ena var försvunnen.

Det är inte säkert ( ganska troligt) att polisen ville delge när och var mobilen pingsts.

Det var ju en mördare ute i friheten.

Alldeles säkert fick polisen frågor om det men lämnade inte ut svar.
Citera
2020-04-29, 17:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Precis!
Det är som att chocken över att SD blev försatt på fri fot fullständigt grumlat förmågan hos många här i tråden att kunna ta in fakta.
Ett "vackert" exempel på det ofta använda uttrycket 'syntax error'. Därav uppstår också mycket diskutersnde om oväsentligheter.

Håller med om att det mesta tyder på att rätten varit enig gällande beslutet om att frisläppa SD.
Åkl Åsa Hiding nådde inte verkshöjd med sitt åtal även om det var pyntat med 14 000 sidor papper. Stackars alla svenska träd som fått sätta livet till för att fluffigt garnera ett undermåligt åtal.

Min gissning (och förhoppning) är att när åkl ÅH läst domen, hon istället för att överklaga den, hon väljer att uppsöka ett retreat-centre för en tids kontemplation.
Det borde kunna göra henne gott.

Vi får se, en välskriven och enig dom borde nog få Hiding & Johansson att tänka efter lite men jag hyser inte några förhoppningar direkt om den saken.

När man nu läst FUP och följt rättegången så undrar åtminstone jag hur fan de tänkte när de gick till åtal på det som de fått ihop.

Draifos har fan rätt när han undrar vad det var som gjorde att de fick till "sannolika skäl" då i augusti när Hiding skickade insatsstyrkan på MGM.
Citera
2020-04-29, 17:28
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Men var inte N*a underårig vid den tidpunkten? = underåriga kan väl inte stå som abonnemangsägare? De saknar ju formellt betalningsförmåga enligt mobilföretagen som gör kreditkoll innan man får teckna sig som abonnemangsinnehavare.
Så är/har det varit för mina ungar i varje fall även om de haft bankmedel.

En brasklapp är om det kanske är andra regler för kontantkort? Och om N*a även lagt in sig på Eniro och Hitta punkt se.

Det går alldeles utmärkt att ha truecaller,Eniro och Hitta.se även om du bara har kontantkort.
Citera
2020-04-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det går alldeles utmärkt att ha truecaller,Eniro och Hitta.se även om du bara har kontantkort.

Ok, tack för förtydligandet! Då innebär det att omyndiga kan köpa kontantkort och lägga in sina kontaktuppgifter på Eniro och Hitta där Truecaller delvis hämtar sina data ifrån.

Jag var så inne på att barn inte får ingå avtal men det behöver ju inte gälla kontantkortsinköp och att registrera sig i offentliga register.
Senast redigerad av Beh.ass. 2020-04-29 kl. 17:33. Anledning: förtydligande
Citera
2020-04-29, 17:35
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Ok, tack för förtydligandet! Då innebär det att omyndiga kan köpa .kontantkort och lägga in sina kontaktuppgifter på Eniro och Hitta där Truecaller delvis hämtar sina data ifrån.

Ja exakt, Och lika lätt som när omyndiga skapar konto på facebook och flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in