2020-04-28, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Hur är man mentalt beskaffad om man inte förstår att anledningen att BO inte hittades 150 m från där hon senast vistats berodde på att söken avbröts eller om man hellre vill kalla det att resurerna omdirigerades.

//

[i]Hundsök 1
Hunden är utbildad och certifierad i att söka och markera kroppsvätskor från människa, såsom blod, sperma och lik. Söket påbörjades ca 13.40 den 15 maj och var avslutad ca 14.15. Bostaden är en bostadsrätts radhus i 2 plan med en liten trädgård på baksidan och stenlagd uteplats på framsidan. Hunden påvisade ej något som kan leda efterforskningen framåt och samtliga rum och biutrymmen avsöktes utan markeringar. Söket i trädgården, på baksidan, gav ej heller några markeringar likväl som söket på framsidan. Vidare så söktes anslutningsvägen till bostaden av ca 75 meter in i området utan resultat. Vägen till bilvägen och ca 100 m i vardera riktning längs bilvägen söktes av utan att hunden markerar.

Det är nog i detta hundsök som det går fel. Hundföraren gör avslutningsvis en sökning utomhus och de två första svepen på 75 och 100 meter slutar mitt i bebyggelse där allmänheten hur som helst skulle hitta en kropp. Det tredje svepet på 100 meter slutar däremot nära det hörn där gatan svänger och kort före ett bullerplank med lite tätare vegetation där en kropp mycket väl skulle kunna ligga dold.

Det bör vara den enskilde polisen som ska visa initiativ i detta läge och gå de extra metrarna i denna riktning oavsett vad polischeferna har sagt eller vad hunden markerar. Rubriceringen av ärendet ska inte spela någon roll, både en nedslagen person och en person som drabbats av plötslig sjukdom och inte kan orientera sig kan hamna bakom ett plank.
Citera
2020-04-28, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det KAN bli en överraskande vändning. Vi kan inte göra annat än vänta och hoppas att något händer till nackdel för mördaren. Vidrigt att en sådan person får gå fri utan straff. Så vi håller tummarna.

Vi vet ju inte hur ense/oense de var i gruppen... kanske en kompromiss att släppa honom under tiden de tar sina veckor på sig att fortsätta sina pratstunder.
Citera
2020-04-28, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Och vad är intressant med detta?
Jag ser inget anmärkningsvärt någonstans.

Chefen berättar att SD blivit anmäld till soc pga att han slagit fru och barn! Det har väl inte tagits upp i tråden tidigare?
Vem anmälde honom förresten?
Citera
2020-04-28, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Ursäkta, på vad sätt har användaren bytt sida?

Det ser ut så men för att förstå så måste du läsa användarens senaste inlägg. Det är tillåtet att byta åsikt f ö.
Citera
2020-04-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Chefen berättar att SD blivit anmäld till soc pga att han slagit fru och barn! Det har väl inte tagits upp i tråden tidigare?
Vems chef? Och när i tiden skulle detta skett?
Citera
2020-04-28, 09:19
Medlem
Citat:

Inte till mig men en fundering...

Varför var SD på jobbet överhuvudtaget denna morgon när han enl sin chef hade semester?

Han hade tydligen åkt ut till en arbetsplats och som jag misstänker ganska tidigt på morgonen eftersom han åkte till jobbet tidigt och ingen verkar ha sett honom förrän vid frukosttid.

Hade han ett mordverktyg med sig som han la i jobbilen och dumpade på arbetsplatsen?
Citera
2020-04-28, 09:22
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
SD:s Mållgor var också involverade under den då aktuella rättegången, vilka Björn Lindén tog hänsyn till, det vill säga, att SD berättade om alternativa Gärningspersoner som tidigare kan ha bragt livet om L*na Wesstr*m och sådant får man inte förbise tyckte Björn Lindén men inte KammarÅklagaren Åsa Hiding.
Nu fantiserar du igen. BL har inte gjort något sådant uttalande.
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tack. Men tycker inte riktigt att inläggen säger något konkret om att Lindén faktiskt gjort något klart uttalande om saken.
Som Moschata bestämt hävdar:

”Vi talar om Björn Lindens ställningstagande att man bör ta viss hänsyn till vad SD påstått.
Han har som du vet, yttrat sig på annat sätt än ÅH.
Har inte att göra med vad jag tror.”
JM skriver sina spekulationer som om det vore fakta och Moschata vrider till det ytterligare något varv och inser inte när hen är överbevisad om att det är fel.
Det pågår kontinuerligt.
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det är ingenting som ligger mig till vetskap att så skulle vara fallet, däremot sagt har jag tidigare framfört gällande Björn Lindén, att vederbörande vägrat att ta full hänsyn till de omständigheterna som tidigare KammarÅklagaren Åsa Hiding presenterade inom rätts-salen och under den då pågående rättegången.
Mvh/ @JokerMannen
Den slutsatsen är inte svår att dra eftersom SD nu är frisläppt.
Att det skulle ha något att göra med dessa Mållgor finns det däremot ingenting som säger.
Citera
2020-04-28, 09:26
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Inte till mig men en fundering...

Varför var SD på jobbet överhuvudtaget denna morgon när han enl sin chef hade semester?

Han hade tydligen åkt ut till en arbetsplats och som jag misstänker ganska tidigt på morgonen eftersom han åkte till jobbet tidigt och ingen verkar ha sett honom förrän vid frukosttid.

Hade han ett mordverktyg med sig som han la i jobbilen och dumpade på arbetsplatsen?
Så vitt jag minns så cyklade han dit, men han kan så klart ändå ha haft med sej och dumpat ett verktyg.
Citera
2020-04-28, 09:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det kan handla om att poliserna gjorde en orosanmälan till soc när både SD och HD satt häktade misstänkta för mord.
Om jag minns rätt har det skrivits lite om något sådant.
Det framgick inte om den anmälan innehöll annat också.
Citera
2020-04-28, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det kan handla om att poliserna gjorde en orosanmälan till soc när både SD och HD satt häktade misstänkta för mord.
Om jag minns rätt har det skrivits lite om något sådant.
Det framgick inte om den anmälan innehöll annat också.
I polisens anmälan stod enbart "barn i fara". Tydligen rutin beroende på vad som framkommit, men jag tror det handlade om mordplanerna när det begav sig. HD är inte nämnd i den anmälan. Ej heller att han slagit HD och barnen.
Citera
2020-04-28, 09:34
Medlem
Lite funderingar och reflektioner:

HD angående natten till 15e: "Blir ganska stressad över själva packningen så jag vet att
de.. det var väl inte en helt lugn o fridfull natt, ehh eller kväll där jag.. vet att jag
gick upp och ner igen å.."
(sida 33 i förhören med HD)
Innan dess chattade hon med Sillen och la sig runt 11.. halv 12.. 12.

Men i andra förhör så har hon sovit hela natten. Bland annat i förhör på sida 50:

"eh.. jag somna ganska fort för ja tar ju.. medicin till natten också.. eh.. så jag brukar
sätta på ljudboken och somna och sätta på den en halvtimme o jag somnar alltid innan så.. mm..
så va klockan var men.. före 11 min.. absol.. uppfattning i alla fall, jag kan inte säga säkert men
jag har släckt innan 11 i alla fall"
.

..

12:31 rings han av polisen
14:03 passering jobb
14:15 SD till polisen: På plats
14:43 HD till SD: Hört nåt mer?
14:44 SD till HD: Nepp, har en hel del kvar.. Skyndar mig
14:56 förhör börjar
15:28 förhör avslutas
15:45 Passage jobb.
16:37 Det ska bli så bra nu
16:46 skriver han till HD: "Har ej kollat ESTA"
16:46 mastuppkoppling Rosta
17:00 fram till ca 17:15 mastuppkoppling poesigatan, klockhammar
17:20 inkommer samtal från Polisen
17:24 försök till Facetime med HD sedan samtal till HD
17:31 Facetime med HD sedan samtal med HD
17:41 till HD: Hon vet att jag ska bort
Det där med masterna fattar jag inte så mycket av, men andra i tråden verkar kunna det där.

Observation:
Hittar ingenstans där SD meddelar HD om att han ska in på förhör nummer 1 - varför underrättar han inte HD om det..??
Ser ni?
De chattar om annat i stället. Har jag missat nåt?

Finns ingen passage ut från jobbet på em när han sägs sluta?
Så NÄR slutade SD egentligen den dagen (har jag missat det?)?
Och har SD verkligen varit på fika efter jobbet? Enligt konversationen så blir det ju lite knepigt
rent tidsmässig? Om han inte fikade- vad gjorde han då istället?
..

Det har varit frågor om koden till hotellrummet och att de inte kom in i rummet pga att koden
fanns i mobilen. HD säger att hon själv ringde hotellet och uppgav att de skulle bli sena och
hon fick koden och skrev upp den. Den lappen blev kvar på köksbordet. (sida 33)

..

Det har diskuterats om att SD kunnat gömma undan mordvapnet eller LW's mobil på ett ställe för stunden i närliggande områden. Är det här observationen om HD kommer in då hon ses i skogen av grannen? Grannen som upplever HD besvärad och att hon försöker gömma sig? Inte plockar hon väl vitsippor den dagen?
Dock såg ju grannen henne slinka in på SD's tomt och inte in till K'arin och detta var mellan klockan 16-17. En tid då familjen D borde suttit och käkat glass.....?

Citat:
Sida 71 A 149

HD: "Eh.. jag eh.. ja vilket håll gick jag åt.. jag bara tänker nu.. jag avsluta uppe vid skogen..
eh.. ah det är ju lätt för er o veta när jag säger avslutar vid skogen.. bakom hus.. bakom ah..
uppe mot Betesvägen där för det går ett spår där.. men vilken väg jag gick först..
gick jag över.. ja.. ofta när jag har varit ute o sprunge så brukar jag gå över motorvägen
o sen gå vid.. insidan där längs motorvägen, vid Nikolaikyrkan å sen över motorvägen tillbaka
in mot där vid Baronbackarna.. så man kommer till skogen.. det är dett skogsområde där.. å där
brukar jag gå in eller springa där o så springer man vidare upp mot Vivalla-kullarna bortåt.."

F: "Du säger brukade, var det så vid det här tillfället?"

HD: "Näe men det är ju det jag inte vet. Ja jag vet inte säkert men jag vet att jag avsluta i
spåret där uppe det är därför jag tänker att jag.. hade nog gått den vägen.. men.. ah jag kan inte säga säkert för jag vet att jag kommer från spåret för jag avsluta.. åt för då kommer man ner
på den där gatan där Stefans.. eller våra.. fortfarande vårat hus men.. där Stefan bor o sen bor K*arin
längre ner på den gatan.. eh så det är därför jag vet att jag kommer därifrån för jag gick
in till K*arin då."

..

Så...... Jag har funderat lite på andra saker och ting:

Citat:
- Kan HD's pappa verka skydda SD, men att han i själva verket skyddar HD
för eventuell medverkan?

- Kan HD ha varit den som suttit vid SD's dator/mobil under natten och grejat med dessa för att det ska se ut som att SD är hemma och jobbar?

- Är det LW eller SD's orangea shorts på bilden på sida 1229 ab 164 del c?

- SD har vid upprepade tillfällen googlat på återvinningsstationen.
Rätta mig om jag har fel; men passerade de inte den då de var på väg till Arlanda (kan minnas fel)?
Minns i alla fall att enligt hans GPS så har han besökt den under helgen i alla fall?

- Sen undrar jag lite över blodspåret på tvättmaskinen: När såg man det? Var det vid den andra husisen? Varför missade man den vid den första i så fall? Kan det vara så att man vågat tvättat well hidden blodigt plagg osv efter första husisen i tron om att de var off the hook?

- I rätten när N0a vittnar så säger han att när han pratar med W och ber om SD's telefonnummer,
så ska hon ha sagt att hon var i skolan? Innan sju på morgonen? Enligt D-ssons så väckte väl N0a dottern genom hans samtal??

Jaja... spekulationer och undringar osv...
Citera
2020-04-28, 09:37
Medlem
[quote=Carinah78|71368617]Jag är medveten om ingenting hjälper med att kommentera, men nåt kan man göra till frukost en ledig dag.

Det verkar som du inbillar dig att om en åklagare är yvig och vältalig (vilket jag inte vet om ÅH var), så skall sittande rådman svälja allt denne/-a får sig förelagt?
Kan du inte bara acceptera att den rådande ordningen i en svensk domstol är att rätten bedömer om åkl under förhandlingen nått upp till det den påstått i sitt åtal?
Nu nådde uppenbarligen inte åkl ÅH ända upp, hon lyckades inte och därför har rätten efter en kortare genomgång landat i att ÅH "misslyckats" och därför måste SD släppas.

Så där arbetar man i en svensk domstol.
Det verkar som att du inte har kunskap om hur en HF med "efterbörd" fungerar.
Din chock(?) över att SD släpptes blockerar nu din förmåga att ta in för dig ny kunskap om svensk offentlig förvaltning.

SD kan mycket väl vara LW:s mördare, men det har inte åkl ÅH lyckats visa.
SD kan tyckas ha vunnit, men den största segern tog SR!
Svensk Rättssäkerhet.
Jag ber att få gratulera!

#TeamÖrebroTingsrätt

Nej, jag inbillar mig ingenting, vad jag däremot sagt tycker är riktigt illa i detta mordfallet, är att Björn Lindén vägrade att ta hänsyn till vad KammarÅklagaren Åsa Hiding och hennes kollega "Tessan" tidigare framförde inom rätts-salen och under den då pågående rättegången.

Jag tycker också, till det ovan skrivna, att det var väldigt illa att Björn Lindén köpte SD:s historia med Mållgorna bara så där rakt av utan vidare och klarställde sålunda att alternativa Gärningspersoner fanns att ta hänsyn till, och tillika, tycker jag inte om att Björn Lindén tycktes roas av försvars-advokaten Ing*ar Backm*n's Thomas/Palme-snack.

Var god läs: filnamn: call 00-13-25_Out_11414. amr - ca 29 minuter + tillägg: 56 minuter.
Sidan: 1.064 samt sidan: 1.065 ... gällande L*na Wesstr*m kontaktat Polisen och berättat om Härads-Psykopaten SD.

Enligt ovan skrivet ... Björn Lindén fick troligen för sig att dessa tidigare gjorda berättelser av L*na Wesstr*m gällande Härads-Psykopaten SD's beteenden var rena rama fantasier och påhittade historier av L*na Wesstr*m, det räckte med att SD nekade till detta för att Björn Lindén skulle tro på vederbörande.

Som sagt var, det finns människor som noggrant följt med under den tidigare rättegången mot Härads-Psykopaten SD och varit goda observatörer och lyssnare. Även Poliser har suttit med på plats och flitigt gjort sina anteckningar, även Poliserna var försedda med både ögon och öron.

Mvh/ @JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in