2020-04-29, 15:16
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det verkar ju vara vad testerna visar. Antagligen har smittsamheten överskattats och allvarligheten underskattats.

Nej smittsamheten har underskattats grovt. Många verkar ha blivit smittade de säger att de inte märkte något men jag tror det fanns tecken där hos alla men man förstod inte vad det var.

Sedan har man inte förstått den stora spännvidden från obetydliga symptom till dödligt angrepp.
Kanske har mängden virus avgörande betydelse när det gäller just detta virus. Kanske den som blir upprepat drabbat av virus, typ sjukvårdspersonal & läkarna i Kina som dog. Så är det med de boende på äldreboenden, de kan få en dos av Britta en dos av Kalle, en av Ashmed under en och samma dag.

Kanske finns det faktorer som gör vissa mer smittsamma. Kanske faktorer som blir mer betydande med ålder. o.s.v. Vi vet så väldigt lite om dessa saker. Indikationer tecken och erfarenheter befinner sig i ett gigantiskt informationsmoln som vi aldrig sett tidigare på grund av att vi nu har internet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Ja, men det är ju hälften ungefär från föregående vecka, så trenden är bra.
Ja, du kanske har rätt. Vi får hoppas att efterjusteringen inte ökar veckans siffror på ett olyckligt sätt.
Citera
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Är det någon som har testat detta? Verkar som att man skall ta det som förebyggande, ungefär som med ginseng.

Malariamedicin uppe på tapeten igen...!? Förut var det Klorokinfosfat / Hydroxyklorokin och nu Artemisin... Vissa av dessa är rätt giftiga ( den första i af), hur det är med de övriga två vet jag ej.
Är det en slump att just dessa mediciner inom malaria, uppkommer som "förslag" under
SARS-2 COVID 19 ?
Citera
2020-04-29, 15:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Är det någon som har testat detta? Verkar som att man skall ta det som förebyggande, ungefär som med ginseng.
Redan 8 april annonserades tydligen att det ska testas in vitro i Danmark och Tyskland:

https://www.mpg.de/14663263/artemisia-annua-to-be-tested-against-covid-19

The Max Planck Institute of Colloids and Interfaces, Potsdam (Germany) will collaborate with ArtemiLife Inc., a US based company and medical researchers in Denmark and Germany to test Artemisia annua plant extract and artemisinin derivatives in laboratory cell studies against the novel coronavirus disease (COVID-19).

Substansen verkar ha haft en viss effekt mot SARS-CoV 2005:

Herbal treatments used in Traditional Chinese Medicine were explored to treat coronavirus infections during the SARS-CoV and MERS-CoV outbreaks. Initial studies in China showed the alcoholic extract of sweet wormwood (Artemisia annua) was the second most potent herbal medicine used on the 2005 SARS-CoV.
Citera
2020-04-29, 15:17
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Tycker att media kammar Tegnell väldigt mycket medhårs hela tiden i alla situationer. Speciellt SVT i sina nyhetssändningar.
Lite så kanske. Jag önskar mycket mer frågor på alla möjliga saker som handlar om det här, från alla håll - TV, tidningar och på presskonferenserna. Det är lite lamt.
Citera
2020-04-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Han var klart påverkad av situationen idag. Jag tror att de sitter inne med åtminstone preliminära siffror hur verkligheten egentligen ter sig framöver. Räknade ihop att vi nu har med dem på IVA 2500 inneliggande patienter i Sverige. Jag tror nog med de vi hört om vilka som faktiskt tas emot att alla dessa är kritiska fall:

Vet inte hur du räknade fram din siffra men gårdagens siffra var 2253 totalt inlagda..
Och nej, alla är inte kritiska fall..
Citera
2020-04-29, 15:18
Bannlyst
På dagens presskonferens var en journalist mer orolig för rasism om man nämner dom döda och smittades etnicitet, än att försöka skydda folk från att smittas och dö.
Citera
2020-04-29, 15:19
Medlem
Konfucius2s avatar
Amin, 22, död efter att ha smittats med corona

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/qLa1PE/amin-22-dod-efter-att-ha-smittats-med-corona

Bara en influensa, bara äldre dör etc... jo, tjena.

Vi skulle gjort som kineserna...
Citera
2020-04-29, 15:21
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är en sjuk strategi Danmark har.
Uppenbarligen kan man stoppa smittan, för det går tydligen bra att stoppa den så att vården hinner med. Jaha, då kan man också stoppa den helt, men det vill man tydligen inte.

Jag håller med! Danmark verkar ha tyckt att de hade för få döda och väljer att öppna upp så att fler dör. Sinnessjukt! Hur kan man med vidöppna ögon vilja ha fler döda när man har haft en inslagen linje som innebär färre döda?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om mörkertalet fortsätter att vara lika stort som tidigare kan vi dubbla antal döda i Stockholm och får då 2500 döda. Dvs dödligheten blir ca 1% om 11% har hunnit utveckla antikroppar, en siffra vi hittar på flera håll tex i Bergamo och NY.
Så kan det vara, håller med om att 1% i snitt kanske är mer troligt. Men just det fenomenet dvs att döda inte korrekt har tillskrivs covid som dödsorsak är nog ännu mer relevant för vanliga influensan, där troligen mörkertalet avseende antalet döda underskattas på samma sätt. Så räknar du upp dödligheten med en faktor 2 för covid från ex 0.5 till 1% får du nog göra samma beräkningsövning för dödligheten vid vanlig influensa dvs typ från 0.2-0.3% till 0.4-0.6%. Så fortfarande inte någon gigantisk skillnad i dödlighet, covid vs "vanlig influensa".
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Tecken på en vård som har delvis gått sönder:

Publicerat kl 06.00
* 31-åriga Sanne Andersson från Öggestorp har inga kända riskfaktorer, men trots det blev hon svårt sjuk i covid-19.
* Gång på gång ringde familjen vården, men fick rådet egenvård.
* När hon blev blå om läpparna och inte längre orkade resa sig körde familjen in henne, då hamnade hon i respirator direkt.
https://sverigesradio.se/artikel/7462009

Ja. Kan vara därför jag sett i snitt bara 2-3 ambulanser istället för 5-6 när jag kör mina dagliga 4 km.
Citera
2020-04-29, 15:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vet inte hur du räknade fram din siffra men gårdagens siffra var 2253 totalt inlagda..
Och nej, alla är inte kritiska fall..
Det var snabb huvudräkning 1880 + knappt 600 på IVA.

Och jo, de är nog ganska krassliga skulle jag tro. Annars får man åka hem. Troligtvis sådana som de anser behöver bevakning i fall det krävs IVA. Vad vi vet av sjukdomen gör då att de är ganska så sjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in