2020-04-29, 13:43
Medlem
Det här är precis det media ville ha, en avliden person i 20-årsåldern så de kunde skriva sina krigsrubriker och få fler klick. De har verkligen letat och väntat desperat på detta. De försökte med den döda sjuksköterskan, men där var det lite mer oklart om det verkligen var C19 som var orsaken. Men nu jävlar fick de napp. Patetiskt.

Det är extremt ovanligt att unga friska personer dör i C19. Det dör förmodligen fler unga i hjärtmuskelinflammation till följd av vanliga förkylningar. Skriver de krigsrubriker om det med?

Jag är inte den att förminska denna pandemi och förstår allvaret, men det behövs lite balans och perspektiv också.
Citera
2020-04-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/27-av-96-har-dott-pa-aldreboende-i-solna

Mer än var fjärde boende dött i Corona. helt okontrollerad smittspridning och ledningen försöker tysta ner. Man kan bara hoppas att ansvariga ställs inför rätta så att offer kan få rättvisa men samtidigt är ju det här Sverige
Ja det är för tusan mer än tragiskt
Citera
2020-04-29, 13:44
Medlem
Hrass avatar
Känns som hela Coronahajpen liksom ebbat ut lite. Folk bryr sig inte längre i samma mån.
Tydligen är min stad bland de värst drabbade näst efter Stockholm. Trodde vi var helt förskonade.
Citera
2020-04-29, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha, nej det vill man helst undvika... Nu är det tyvärr en ny levande risk vi måste kunna hantera. Jag vinner inte ens "ny lott" när jag köper triss, borde kanske känna mig lugn? . Skämtåsido, tror gemeneman är tillräckligt med i matchen för att kunna utvärdera risker mot varandra i det risksamhälle vi faktiskt lever i.

En pandemi är något som staten har ansvar att skydda befolkningen ifrån. Skälet till det är bl.a. att en pandemi inte kan räknas som en vanlig vardaglig risk som man får räkna med. Det har t.ex. inte funnits en dödlig pandemi i Sverige under min livstid.

Det är sorgligt när det inte görs något för att skydda befolkningen. Endast spel för gallerierna-åtgärder som att stänga 5 krogar medan det åker hundratusentals personer i kollektivtrafiken. Osv. Fy f*n vilket sorgligt iskallt samhälle det har blivit.
Citera
2020-04-29, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Nu börjar klubbar att öppna i Malmö igen, mindre folk och mer rum mellan borden och max 50 pers på dansgolven ;D

Jesus fucking christ.
Citera
2020-04-29, 13:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Lite rart att du bemödade dig att kolla upp det för att kunna kontra. Skrev sossevänliga FHM och inte Anders. Men förstår att du greppar efter ett halmstrå när det inte finns mycket till försvar längre.
saxar från wikipedia

I februari 2013 meddelade regeringen att man avsåg bilda en ny myndighet – Folkhälsomyndigheten – som skulle bestå av Smittskyddsinstitutet, Statens folkhälsoinstitut och delar av Socialstyrelsen. Carlson utsågs i april 2013 till särskild utredare med uppgift att leda bildandet av den nya myndigheten och är fr.o.m. 1 januari 2014 Folkhälsomyndighetens första generaldirektör.

Hela jäkla myndigheten är alltså skapad under högern.

Du kanske skulle kräla ut från under din sten och inse att allt inte hela världen styrs av sossarna.

Högern hade för övrigt antagligen agerat snarlikt som sossarna gör. Hela riksdagen backar nuvarande policyn.
Citera
2020-04-29, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Därför begränsar man trafiken över bron. Det är det som är så bra med en bro - det är en fullt kontrollerbar inträdesport, precis som en flygplats. Men tydligen behöver man vara dansk för att komma på det.

Din teori att smittan kommer in i Sverige via Öresundsbron, hur förklarar den att Skånes dödstal per capita är en tiondel av Stockholms? Åker 90% av de som kommer över bron vidare direkt till Stockholm utan att stanna i Skåne, eller hur tänker du där?

Senaste jag kollade kartboken låg Sverige inte nere på kontinenten. Ändå har vi lika höga dödstal som Holland och Schweiz, och avsevärt högre än det på kontinenten belägna Danmark.

För det första var den siffran bara för antalet till Sydney, inte till hela Australien. Det var nästan lika höga siffror för Melbourne och Brisbane. Så totalt är det nog fler som flyger NZ-Australien än Sverige-Finland. För det andra så förekommer det givetvis arbetspendling. Jag har inga siffror, men här får du exempel:

https://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11929828

Japp, och massor av passagerare reser österut till NZ från hela världen. Vi lever på 2000-talet. Öar är inte "isolerade". Som sagt, lika stort inflöde till Auckland Intl som till Arlanda.
Om du tror att Nya Zeeland har samma rörelse av arbetspendlare som ett EU-land, så kan inte jag hjälpa till.
Citera
2020-04-29, 13:47
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Nej, du har fel. Sluta sprid dina tramsiga konspirationsteorier. C19 är inte HIV din pajas, det har redan konstaterats av flera här. Inte ens samma typ av virus. Gå ut och ta lite frisk luft.

Idiot. Jag har behövt skriva detta flera gånger i tråden. SARS-CoV-2 kan ge en liknande sjukdomsbild som en HIV-infektion och kan möjligen även leda till förvärvat immunbristsyndrom. Ingen har påstått att SARS-CoV-2 är identiskt med HIV!!!!!. Det är nämligen två olika virus. Däremot är förvärvat immunbristsyndrom en sjukdom, inte ett virus.
Citera
2020-04-29, 13:47
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Känns som hela Coronahajpen liksom ebbat ut lite. Folk bryr sig inte längre i samma mån.
Tydligen är min stad bland de värst drabbade näst efter Stockholm. Trodde vi var helt förskonade.

Jag misstänker att folk börjar ledsna, åtminstone de som håller sig hemma i självisolering, det har gått 4-5 veckor nu och folk börjar ruttna på att gå hemma helt enkelt.

Det är lite därför totalkarantän av ett land eller ett helt landsting aldrig skulle funka, vi människor är sociala varelser och även den mest introverta människan kommer för eller senare att behöva mänsklig kontakt
Citera
2020-04-29, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Helt obegripligt att någon med symptom ens kan tänka sig att åka till jobbet. Man kan ju stanna hemma i 21 dagar.
Det var ju någon artikel när de åkte till ett äldreboende här i Sverige för att testa personalen för COVID-19. Och det var typ en tredjedel av personalen som hade synlig sjukdom, eller om det var ännu fler.
Citera
2020-04-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Du har helt fel. Det finns sekvenser av HIV i Coronaviruset vilket flera forskare oberoende av varandra har konstaterat.
Forskare konstaterar saker genom att publicera resultat i granskade artiklar som publiceras i vetenskapliga tidskrifter. Ge mig referens till en sådan. PubMed-id räcker.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
Citera
2020-04-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras

Ja hajpen har ju försvunnit helt. De flesta människor orkar helt enkelt inte bry sig längre. Men viruset har inte tröttnat utan frodas ju naturligtvis än mer när folk slappnar av och återgår till normala rutiner.
I sjukvården blir situationen värre eftersom patienter fortsätter att strömma in och personalen blir allt mer sliten och trött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in