2020-04-28, 19:50
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men var det inte så att kineserna själva tidigt stoppade trafik ut och in ur Wuhan, redan 23 januari tror jag? Eller var det för sent?

Man stoppade flyg inrikes men tillät flyg till utlandet.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Ännu ett land ansluter sig till maskeraden, jag ser faktiskt inte hur detta skulle skada om vi körde det även i Sverige? Meningen är ju inte att det ska bli en helhetslösning, men det stoppar garanterat ett och annat coronadräggel från att nå svensson känsliga luftrör.

Det skulle inte förvåna mig om det blev förbud att bära munskydd/ mask i det här tvärtomlandet.
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Det kan inte vara någon blomstrande business om du är så enkelt vilseledd att du är beredd att skära av din egen försörjning och navelsträng för ett virus som uppenbarligen inte är dödligare eller farligare än influensan.

Empati kallas det. Som ingenjör stör empatilösa människor mig även genom att de sällan för världen framåt. Kassa människor, och även rätt värdelösa rent praktiskt så sett.

Covid är både mer smittsamt och mycket dödligare än influensan (0,2% PFR i NYC, som sagt, och det är inte över än), men om det inte sjunkit in än hos er så kanske det är kört att ens försöka.
Senast redigerad av urgt 2020-04-28 kl. 19:52.
Citera
2020-04-28, 19:51
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Just nu är det fel läge att samla in data, påstår han.

Det har han sagt förut, att det är fel tillfälle att göra någonting. Det är alltid för tidigt eller försent.
Han sa vid ett tillfälle i början av pandemin att man måste ha fingertoppskänsla när man sätter in åtgärder så det sker vid just rätt tidpunkt.
Tyvärr så saknar han just fingertoppskänsla och den rätta tidpunkten infinner sig aldrig.

Inga vettiga åtgärder har effekt enligt honom och folket är för dumma att kunna hantera munskydd.

I kontexten av att Tengele prioriterar sin dröm om experimentet flockimmunitet via smitta så är hans agerande förklarbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var folk som tidigt var inne på att man skulle stänga gränsen mot Kina, bland annat jag själv. Men i stället uppmanade Tegnell svenskarna att fortsätta resa som vanligt. Hade man stoppat flygtrafiken tidigt så hade vi troligen sluppit denna pandemi.

Ja det är så självklart att man ska stoppa en pandemi. Man ska stoppa den så fort det bara går. Framför allt ska man stoppa personflyg.
Men fanns det något land som gjorde det?
Jag såg att Israel redan tidigt förbjöd flygplan från Kina. Men ingen annan?

Bilder från Hubei, som visade på hur man sprayade gatorna - och byggde nya sjukhus - och tvingade krematorierna hålla öppet dygnet runt. Och vårdpersonal som satt och grät och var livrädda för dom hade ingen skyddsutrustning. osv osv. Det var så självklart detta måste stoppas .. jag skrev det här i tråden..

Men jag fick som respons: Att det har vi inte råd med..
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Bara socialfall som inte har en aning om hur samhällsekonomi funkar som skriker om lockdown. Nåt de heller inte fattar är att de skulle drabbas hårdast av det.
Vi med riktiga jobb och som har bil, bostad, skog m.m utan lån kommer förlora mer än dem, men drabbas mindre ändå.
De fattar inte ens att det värsta som de kan tänka sig kanske inträffar.
Alltså att vara tvungen göra rätt för sig genom att arbeta. Kanske ute på åkrarna eller med att plantera granplantor.
Eller råna dig? Gated communities kanske bli framtidens melodi trots allt?
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det skulle inte förvåna mig om det blev förbud att bära munskydd/ mask i det här tvärtomlandet.
Faktiskt... Munskydd krockar väl med maskeringsförbudet.
Citera
2020-04-28, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jag är egenföretagare och skulle förlora pengar på en lockdown, men eftersom jag inte har helt sneda kopplingar i huvudet så anser jag ändå att det är rätt grej att göra.

Väldigt uppenbar påverkansoperation åt andra hållet tycker jag (men anklagar dig inte personligen), från folk som inte bryr sig ett skit om 0,2%+ av befolkningen skulle dö (PFR (Population Fatality Rate) i NYC än så länge, så lär öka), så länge inte näringslivet lider för mycket.

De reflekterar knappast mainstreamen (hårdare åtgärder har haft starkt stöd i alla länder som infört dom), men skriker mycket högre.

Över 100k har röstat i aftonbladets survey och nästan 85 procent är för hårdare restriktioner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Eller råna dig? Gated communities kanske bli framtidens melodi trots allt?

Faktiskt... Munskydd krockar väl med maskeringsförbudet.
Är nog inte många år bort.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Bara socialfall som inte har en aning om hur samhällsekonomi funkar som skriker om lockdown. Nåt de heller inte fattar är att de skulle drabbas hårdast av det.
Vi med riktiga jobb och som har bil, bostad, skog m.m utan lån kommer förlora mer än dem, men drabbas mindre ändå.
De fattar inte ens att det värsta som de kan tänka sig kanske inträffar.
Alltså att vara tvungen göra rätt för sig genom att arbeta. Kanske ute på åkrarna eller med att plantera granplantor.

Exakt. Tack.
Det är socialbidragen som ryker först. Sen kommer de sjuka att drabbas ännu hårdare av nedskärningar, och våra äldre.
När det här är över kommer det inte finnas några pengar kvar till bidragsleverne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
Du har missförstått vad de mänskliga rättigheterna innebär, Det finns till och med beskrivet om hur och vad som förväntas att en stat skall göra vid en pandemi. Det står även att en stat som bryter mot de mänskliga rättigheterna skall kunna styras av WHO under en pågående pandemi för att säkerställa att de mänskliga rättigheterna efterlevs.

Om du inte vill förstå detta utan istället tror att de mänskliga rättigheterna endast är något som rör immigrationen, så tycker jag att du ska läsa på om stadgarna.

Här är en bra artikel som tar detta.
https://www.gp.se/debatt/sverige-bryter-mot-m%C3%A4nskliga-r%C3%A4ttigheter-n%C3%A4r-de-offrar-de-%C3%A4ldre-1.27134941

Fast fortfarande handlar de om att vald strategi kanske är mer långsiktigt och mer uttänkt även om det inte förstås av alla just nu. Till hösten när alla får smittan igen så börjar man om. Tyskland har redan lättar på endel restriktionerna och börjar om igen med samma problem. Att enbart tro att allt löser sig med lockdowns är blint tänk funkar säkert i rätt tid och punkt när de skedde i Kina och om viruset stannat där men nu är den överallt så nu får man göra det man behöver som är långsiktigt tyvärr innefattar alla kriser och virus med dödstal. Tyvärr. Men om de händer nu eller i hösten är ju ingen skillnad när viruset blommar tillbaka för lockdown länder.

Viruset är här för att stanna precis som övriga influensor. Vaccin 18 månader minst. bromsmediciner nje - inga bra än. Immunitet tills dess i lagom/måttlig takt? Kanske bästa valet.

Om någon kan ge mig bra svar på anledning /argument som inte talar för det fine.

Rimmar de bra att ekonomin räddar liv före hårda lockdowns nej? jag hatar ekonomi styr för mycket men vad ska man göra.. när världen är uppbyggd på det.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/04/dodligheten-i-covid-19-svar-att-berakna-och-drabbar-olika/
Senast redigerad av rawjudge 2020-04-28 kl. 19:55.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, visst är det märkligt, att det ALLTID är fel läge för den människan! Och att INGET har effekt (utom handtvätt och två meters avstånd).

Tror att han till och med använde måttet armlängds avstånd.😂
Citera
2020-04-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Hans chef har upprepat häcklat Sverige. Spricka på gång?
Källan till påståendet är:
Linde: Pompeo positiv till Sveriges coronastrategi
https://www.di.se/live/ann-linde-pompeo-positiv-till-sveriges-strategi/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in