2020-04-29, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Fast jag har inte sagt att SE är skyldig, jag säger att han är en tänkbar gärningsman. Det utesluter inte att han är helt oskyldig men jag tror ändå att han kommer att presenteras av åklagaren. Om någon annan presenteras så kan jag leva med det men du kommer inte kunna leva med en lösning som inte innebär en konspiration.
Är du efterbliven? Jag har inte sagt emot tanken att en ensam galning kan ha gjort det här. Du tror att åklagaren kommer presentera honom därför så utgår du ifrån att han är GM vilket är befängt.
Citera
2020-04-29, 12:40
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja det är det jag menar men med den distinktionen att "GM +medhjälpare" innebär att medhjälpare måste påvisas och/eller identifieras innan man börjar beskriva "konspirationen" just för att diskussionen inte skall spåra ur.

ok förstår - dessa medhjälpare brukar vara luddiga och svåra att identifiera som skumma politiker, läkemedelsindustrin eller Illuminati i svårare fall, som en allmängiltig nödlösning. Den här tråden har spårat ur - handlar mer om 'spanarnas' förträfflighet och mindre om innehållet.
Senast redigerad av omiga 2020-04-29 kl. 12:44.
Citera
2020-04-29, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
ok förstår - dessa medhjälpare brukar vara luddiga och svåra att identifiera som skumma politiker, läkemedelsindustrin eller Illuminati i svårare fall, som en allmängiltig nödlösning.

Japp, det spårar snabbt ur.

I MOP så ser jag indikationer på att det kan ha funnits medhjälpare på MPL och som en följdslutsats att det då också funnits en flyktbil.

Kan den ha återfunnits och vara en del av KP's bevisning?
Men då är jag redan en bra bit fram i en steg för steg utredning av möjligheten att det funnits medhjälpare.
Citera
2020-04-29, 12:50
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Japp, det spårar snabbt ur.

I MOP så ser jag indikationer på att det kan ha funnits medhjälpare på MPL och som en följdslutsats att det då också funnits en flyktbil.

Kan den ha återfunnits och vara en del av KP's bevisning?
Men då är jag redan en bra bit fram i en steg för steg utredning av möjligheten att det funnits medhjälpare.

Möjligt men det måste vara ganska svårt att hitta en bil så här långt efteråt om det inte är känd sedan tidigare. Jag tror mer på en ensam gärningsman, CA. Det är väl bara han och Engström kvar, försöker förstå hur en gärningsbeskrivning kan se ut som inte är alltför osannolik här i tråden men, men jag vet inte. Lite rörigt.
Citera
2020-04-29, 12:54
Medlem
Huckabees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Det är möjligt. Jag är medveten om många märkliga omständigheter med SE men det är just detta att våga stanna, och våga återkomma till brottsplatsen som är förbryllande. Har det noterats att han var full på brottsplatsen?
https://www.expressen.se/nyheter/skandiamannens-forsvunna-minuter-/

Citat:
Skandiaväktaren berättar nu också för magasinet Filter att Engström vid tillfället varit alkoholpåverkad efter att ha "druckit middag". Ett faktum som hon tidigare hade undvikit att berätta av hänsyn till kollegan.

Kan det vara så att vi i alla dessa år försökt söka logik i ett fyllemord?

Jag tror det. Jag tror att SE sett MP gå till bion när han var ute under sin middag, sen har han suttit och druckit på sitt rum. Från Skandiahusets fönster ser han MP komma gåendes Sveavägen söderut, när han kommer ner har paret bytt sida och han kommer ut samtidigt som dem.
Citera
2020-04-29, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Möjligt men det måste vara ganska svårt att hitta en bil så här långt efteråt om det inte är känd sedan tidigare. Jag tror mer på en ensam gärningsman, CA. Det är väl bara han och Engström kvar, försöker förstå hur en gärningsbeskrivning kan se ut som inte är alltför osannolik här i tråden men, men jag vet inte. Lite rörigt.

Låt oss säga ensamagerande istället för att ange initialer för att peka ut GM.

Hela åtalet mot CP bygger på att han var ensamagerande och följde efter LOP från Grand.

Advokat Liljeros valde ut IM's vittnesmål för att visa att en Grandman inte följde efter LOP. Därmed måste det vara en konspiration men en sådan konspiration att den utesluter förföljande från Grand. Och det är där vi står idag.

Jag menar att en förföljande Grandman kan ha korsat Sveavägen under det att IM vänder sin bil och återkommer för att plocka upp sina passagerare varvid han observerar en man vid Dekorima.
Senast redigerad av Utredaren 2020-04-29 kl. 13:16.
Citera
2020-04-29, 13:20
Medlem
Hallojs,
Nu är det ju så att AA fortfarande är Dekorimannen, eller hur!!
& WT-Människorna finns!
Så vad är Problemet!?
Citera
2020-04-29, 13:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Vi får väl åtminstone anta att det inte var någon annan som sprang åt honom vid rekonstruktionen jag länkade till ? den löptekniken är helt klart mer än tillräcklig ...

Jag har läst dina inlägg där det plötsligt blev "fakta" att Stig Engström hade varit synonymt med någon som ett vittne som beskriver "en man med keps". Plötsligt går det från ett vittnesuttalande till fakta ... och sen bygger du vidare med det som "faktaunderlag" ...

Det står inte heller i artikeln uttryckligen att polisen avbeställt analysen ... Det kan faktiskt ha varit andra orsaker till att analysen inte blev av ...

Jag förstår inte vad du menar med det fetade? SE hade ju keps på sig. Och han var 52 år och han hade glasögon och bar på en handledsväska. Eller? Vad är det som inte är fakta i det påståendet?

RMV:s kommunikationschef berättar att analysen inte gjordes. Hur ska vi tolka det tycker du? Ljuger han?
Citera
2020-04-29, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det där är bara struntprat. Jag är väldigt insatt men vägrar kedja fast mig vid tanken på att det måste vara en konspiration som låg bakom mordet. Men berätta gärna vad det är jag har missat i utredningen som gör att man helt kan avfärda Skandiamannen.

Vad är det som avfärdar en konspieration, med Skandiamannen inblandad?
Han som ägde Skandia på den tiden låg ju bakom uppstarten av Stay behind av vad jag förstår.
Det kan väl ha varit någon slags anstiftan till mord kanske?

Det kan ju ha varit Skandiamannen som mördare, det som jag ser som problemet är att detta är en 52 åring i dålig fysisk form, som iskallt mördar Palme på förmodad impuls, joggar galant uppför öve r100 trappsteg, som enligt vittnen rör sig som en elittränad (52 åring??), och efter 100 tappor iskallt vänder sig om för att få en vy över sitt verk och ev. förföljare, och joggar vidare. Kommer någon minut senare tillbaka till mordplatsen, - och då utan att vara fruktansvärt anfådd.

Näej det går inte ihop.

Och hur allt ska gå ihop tidsmässigt med vittnen och stämpelklockor, så snackar vi om ett mastermind i fråga.
Igen . Jag ska inte utesluta, för man ska inte känslorna styra en utredning, man ska följa upp varje spår tekniskt.
Jag vill dock påpeka för att detta ska limmas ihop, så kommer SE att framstå som verklighetens keizer soze, från filmen the usual suspects.
Hur han ensam kunnat utföra dåd på kort tid, alkohol påverkad, jogga runt som en galning, och dessutom vilseleda polispatruller på plats - kräver nerver av stål, och en riktig strategisk masterhjärna.
För att allt ska gå ihop är det en mängd omständigheter som närmast ska liknas vid hur en tv deckare går mot en upplösning där den ena omständigheten överlappas med den andra för att få en oväntad upplösning. Återigen . jag tar inget parti för någonting här - men det är vad SE teorin har att spela på.

KP kommer av mig att krävas på extremt starka bevis.
Senast redigerad av leading 2020-04-29 kl. 13:52.
Citera
2020-04-29, 13:36
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag förstår inte vad du menar med det fetade? SE hade ju keps på sig. Och han var 52 år och han hade glasögon och bar på en handledsväska. Eller? Vad är det som inte är fakta i det påståendet?

RMV:s kommunikationschef berättar att analysen inte gjordes. Hur ska vi tolka det tycker du? Ljuger han?
Första frågan . Nej att ett vittne säger han sett "en man med keps" vid mordplatsen betyder inte att det är FAKTA att det var SE ...

Lika lite som att när någon senare vid David Bagares gata ser en person som springer från mordplatsen med en liten väska i vänster hand betyder att det är FAKTA att det var SE ...

Nej, det står fortfarande inte uttryckligen att orsaken till att analysen inte blev av är att polisen avbeställt den ... det står bara att analysen inte blev av vad jag kan se ..
Citera
2020-04-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
SE behöver inte ha skjutit OP, han kan ha övervakat det på håll, sedan rusat fram till Palme (egentligen mest för att försäkra sig om att denne dött, eller att han med största sannolikhet kommer att göra det, samt spela chockat vittne och därmed dölja sin egen inblandning).

Därefter springer han efter skytten (enligt överenskommen plan), fiskar upp vapnet, antingen av skytten personligen eller på en överenskommen plats (utsett buskage eller i en påse gömd bakom ett specifikt elskåp, etc), springer tillbaka till Skandiahuset med vapnet på sig (i handledsväskan eller i innerfickan, etc), och upplevs av vakterna som lite flåsig och skärrad. Dagarna efter kan han ha gjort sig av med vapnet, eller lämnat det till någon vapensamlande vän eller uppdragsgivare. Konstigare än så behöver det ju egentligen inte vara? Men, vad fan vet vi...

Faktum kvarstår.:
Hur visste SE när han skulle knalla ut på Sveavägen?
Hur visste SE att inte livvakter mött upp efter bion?
Hur visste SE att paret Palme inte skulle hem och dricka kaffe hos sonen?
Hur visste SE att inte paret Palme tog taxi eller annan transport hem?
Hur visste SE att inte paret gick till Rådmansgatan?

Det betyder att vakten ljuger och stämpelklockan var manipulerad.
Det måste också till ngn form av förutbestämt möte vilket inget tyder på.
Glöm Skandiamannen.
Citera
2020-04-29, 13:44
Medlem
Huckabees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Faktum kvarstår.:
Hur visste SE när han skulle knalla ut på Sveavägen?
Hur visste SE att inte livvakter mött upp efter bion?
Hur visste SE att paret Palme inte skulle hem och dricka kaffe hos sonen?
Hur visste SE att inte paret Palme tog taxi eller annan transport hem?
Hur visste SE att inte paret gick till Rådmansgatan?

Det betyder att vakten ljuger och stämpelklockan var manipulerad.
Det måste också till ngn form av förutbestämt möte vilket inget tyder på.
Glöm Skandiamannen.
Alla din frågor besvaras enkelt med en bit fakta; Från Skandiahuset ser du längst hela Sveavägen.

Om du inte tror mig - åk upp till Urban Delis takbar och titta ner så kommer du se makarna palmes väg från bion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in