2020-04-29, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det där är bara struntprat. Jag är väldigt insatt men vägrar kedja fast mig vid tanken på att det måste vara en konspiration som låg bakom mordet. Men berätta gärna vad det är jag har missat i utredningen som gör att man helt kan avfärda Skandiamannen.
Vet du vad en konspiration betyder? Är konspiration i dina ögon att hela statsapparaten ligger bakom med 100 tals personer eller kan det inte bara vara så pass enkelt att en grupp på 2-3 personer tar tillfället i akt? Det senare låter betydligt mer trovärdigt än SE.

Hade du läst andra inlägg som påpekar anledningarna till att SE inte kan vara gärningsman så hade du inte suttit och myst åt expressen och aftonbladets trick för att krama ut så mycket pengar som möjligt nu när lösningen är så nära.

Jag vet inte hur många gånger vi ska behöva förklara för att ni ska förstå. Vore det så att SE är det huvudspår som PU arbetar med så hade inte det tagit 3 år att utreda klart det. Vi vet att KP baserat på intervjuer i media redan tidigt våren 2017 sa att de arbetar med 3 spår. Alltså långt innan Filter och grejen med SE blev hett. Vi vet också att KP pratat om att de smalnat ner antalet spår som de arbetar med för bara 2 månader sedan. Säg mig, hur smalnar man ner antalet spår till att endast omfatta SE då SE är ett helt säreget spår utan nåt större spaningsuppslag?

Faktum är att de 3 spår som KP började arbeta med 2017 sannolikt är gamla spaningsuppslag som på något sätt har kopplingar till varandra. Vad för koppling har ett säreget SE-spår utan större spaningsuppslag med andra uppslag? Och vad är det som tar sån otrolig tid för att fastställa att det v ar SE som sköt Palme? Det är dags att inse att KP har arbetat med betydligt större spaningsuppslag än så och därför har det tagit längre tid.

Bara här inser man det orimliga i SE som gärningsman precis som alla andra omständigheter runt mordet som att SE kan beskriva en siluett inne i gränden trots att han enligt er är mördaren som omöjligt kan ha sett LJ då det var så pass skymt och mörkt.

Svenskar har en benägenhet att svälja allt som medier skriver, inte minst om Palmemordet. Att varannan svensk trodde på Christer Pettersson 1990 säger ju det hela. SE är det nya Christer Pettersson. Kommer bli jävligt kul sen när ni får höra att det inte var SE som var gärningsman och definitivt inte inblandad på nåt sätt.

Kom ihåg att allt är sekretess. Det sitter 5 pers i utredningen som omöjligen kan läcka något. Hur fan ska aftonbladet och expressen kunna få uppgifter inifrån utredningen? Att SE släktingar blivit förhörda säger ingenting om att SE är huvudspåret.
Citera
2020-04-29, 11:39
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
SE behöver inte ha skjutit OP, han kan ha övervakat det på håll, sedan rusat fram till Palme (egentligen mest för att försäkra sig om att denne dött, eller att han med största sannolikhet kommer att göra det, samt spela chockat vittne och därmed dölja sin egen inblandning).

Därefter springer han efter skytten (enligt överenskommen plan), fiskar upp vapnet, antingen av skytten personligen eller på en överenskommen plats (utsett buskage eller i en påse gömd bakom ett specifikt elskåp, etc), springer tillbaka till Skandiahuset med vapnet på sig (i handledsväskan eller i innerfickan, etc), och upplevs av vakterna som lite flåsig och skärrad. Dagarna efter kan han ha gjort sig av med vapnet, eller lämnat det till någon vapensamlande vän eller uppdragsgivare. Konstigare än så behöver det ju egentligen inte vara? Men, vad fan vet vi...

Men då skulle det finnas ytterligare ett besök på Skandia. Skulle Skandia vara utan vakt då vid tiden efter mordet och att SE kan komma in i den byggnaden även då? För vakten på Skandia har ju berättat att SE gick ut nån gång kl 21 trots att SE själv sagt att han inte var ute under den tiden.
Sen är det ändå väldigt tveksamt att han skulle befatta sig med ett mordvapen om han själv inte har något eget brott han behöver dölja. (Anstiftan?)

https://www.expressen.se/nyheter/minut-for-minut-paret-palme-och-engstrom/
Citera
2020-04-29, 11:45
Medlem
Huckabees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Ett moment som är så svårt att förklara angående SE är vad han gjorde av vapnet strax efter skotten? Han skjuter två skott och sedan stannar kvar på brottsplatsen med vapnet då undanstoppat så att Lisbeth och andra på platsen inte ser det. Sedan springer han efter/med en påhittad gärningsman för att sedan återvända till brottsplatsen? Där förklarar han för polisen bland annat om detta att polisen har fått "fel" signalament, ett signalament som liknar honom. Har han vapnet på sig då också? Det iskalla beteendet, finns det ens? Hur kan han veta att ingen känner igen honom när han återkommer till brottsplatsen? Den hybrisen saknar ju motstycke i historien.
Sen är jag förstås medveten om att det finns många andra omständigheter som talar för honom som gärningsman.
Du får komma ihåg att SE suttit på sitt kontorsrum och supit hela kvällen, när han kommer på Sveavägen är han full, något som kan förklara de konstiga beteenden du nämner.

Jag tycker MrSkarsgard har en bra poäng, alla saker som talar för SE viftas ivrigt undan av många här inne.
Citera
2020-04-29, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har KP sagt han smalnat av spår? Han har snarare sagt de börjat om från början på mordplatsen. Det är också att smalna sv spår. Det måste nästan leda till någon vi/PU vet var på plats. Jag tror på knarkspan eller Barbrogruppen.
Om du skulle satsa pengar, skulle du då satsa på knarkspan/barbrogruppen före SE som den GM KP kommer att presentera? Inte en retorisk fråga utan är genuint nyfiken.
Citera
2020-04-29, 11:46
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Vet du vad en konspiration betyder? Är konspiration i dina ögon att hela statsapparaten ligger bakom med 100 tals personer eller kan det inte bara vara så pass enkelt att en grupp på 2-3 personer tar tillfället i akt? Det senare låter betydligt mer trovärdigt än SE.

Hade du läst andra inlägg som påpekar anledningarna till att SE inte kan vara gärningsman så hade du inte suttit och myst åt expressen och aftonbladets trick för att krama ut så mycket pengar som möjligt nu när lösningen är så nära.

Jag vet inte hur många gånger vi ska behöva förklara för att ni ska förstå. Vore det så att SE är det huvudspår som PU arbetar med så hade inte det tagit 3 år att utreda klart det. Vi vet att KP baserat på intervjuer i media redan tidigt våren 2017 sa att de arbetar med 3 spår. Alltså långt innan Filter och grejen med SE blev hett. Vi vet också att KP pratat om att de smalnat ner antalet spår som de arbetar med för bara 2 månader sedan. Säg mig, hur smalnar man ner antalet spår till att endast omfatta SE då SE är ett helt säreget spår utan nåt större spaningsuppslag?

Faktum är att de 3 spår som KP började arbeta med 2017 sannolikt är gamla spaningsuppslag som på något sätt har kopplingar till varandra. Vad för koppling har ett säreget SE-spår utan större spaningsuppslag med andra uppslag? Och vad är det som tar sån otrolig tid för att fastställa att det v ar SE som sköt Palme? Det är dags att inse att KP har arbetat med betydligt större spaningsuppslag än så och därför har det tagit längre tid.

Bara här inser man det orimliga i SE som gärningsman precis som alla andra omständigheter runt mordet som att SE kan beskriva en siluett inne i gränden trots att han enligt er är mördaren som omöjligt kan ha sett LJ då det var så pass skymt och mörkt.

Svenskar har en benägenhet att svälja allt som medier skriver, inte minst om Palmemordet. Att varannan svensk trodde på Christer Pettersson 1990 säger ju det hela. SE är det nya Christer Pettersson. Kommer bli jävligt kul sen när ni får höra att det inte var SE som var gärningsman och definitivt inte inblandad på nåt sätt.

Kom ihåg att allt är sekretess. Det sitter 5 pers i utredningen som omöjligen kan läcka något. Hur fan ska aftonbladet och expressen kunna få uppgifter inifrån utredningen? Att SE släktingar blivit förhörda säger ingenting om att SE är huvudspåret.

Fast jag har inte sagt att SE är skyldig, jag säger att han är en tänkbar gärningsman. Det utesluter inte att han är helt oskyldig men jag tror ändå att han kommer att presenteras av åklagaren. Om någon annan presenteras så kan jag leva med det men du kommer inte kunna leva med en lösning som inte innebär en konspiration.
Citera
2020-04-29, 11:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Men då skulle det finnas ytterligare ett besök på Skandia. Skulle Skandia vara utan vakt då vid tiden efter mordet och att SE kan komma in i den byggnaden även då? För vakten på Skandia har ju berättat att SE gick ut nån gång kl 21 trots att SE själv sagt att han inte var ute under den tiden.
Sen är det ändå väldigt tveksamt att han skulle befatta sig med ett mordvapen om han själv inte har något eget brott han behöver dölja. (Anstiftan?)

Nja, vakten på Skandia berättade att SE återvände från sin "middag" ca 20.10 vilket omöjliggör alternativet att han sett paret Palme vid Grand. Hon hade nämligen precis anlänt till arbetsplatsen för att inleda sitt skift och kan rimligen inte ha tagit fel på tiden.
Citera
2020-04-29, 11:55
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
I Expressens artikel talas det om släktskapsutredning. PU står sannolikt med ett "okänt" DNA som de vill bekräfta/avföra genom släktskap. Topsningen av av Skandiamannens släktingar kan tjäna som cover eftersom vi inte vet hur många dnaprov som ingår i PUs begäran. Intressant

Ja, troligast är det så att de har nåt DNA från OP:s kläder som de vill bekräfta eller utesluta, en rent slentrianmässig utredningsåtgärd som förstoras upp i kvällsblaskorna.

Man kan bara tänka sig hur många poliser och vårdpersonal som kladdat på de där kläderna. På den tiden fanns inget "DNA-tänk" hos varken polis eller sjukvård så det var nog ingen som hade handskar på sig när de klädde av honom och sedan undersökte kläderna. Det senare handlade enbart om att registrera var skador uppstått på kläderna och fotografera dem.

Dessutom kan kvalitén på eventuella DNA-spår från kläderna efter 34 år inte vara så där överdrivet bra.
Citera
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:

SE kan ju ha överlämnat vapnet till skytten dagen eller dagarna innan mordet (eller på förmiddagen). SE lämnar Skandia 23:19 och övervakar mordet på håll, springer sedan fram till makarna Palme, springer några minuter senare därifrån och fiskar upp vapnet och återvänder därefter 23:40 till vakterna vid Skandiahuset? Det har väl gjorts tester som visar på att han rent praktiskt skulle ha kunnat genomföra denna kortare springtur enligt klockan? Eller rör jag ihop det?

Att SE vid tidpunkten skulle ta risken att ta hand om vapnet är väl inte så konstigt, antagligen så fick han en rejäl summa pengar sin inblandning (i kombination med sina egna aversioner mot Palme). Och, risken att vakterna i Skandiahuset (som han förmodligen var rätt bekant med) vid tidpunkten skulle muddra honom efter ett vapen var väl knappast särskilt troligt? Eller?

Jag är förmodligen ute å cyklar (som vanligt), men jag tänker bara högt.
Citera
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det där är bara struntprat. Jag är väldigt insatt men vägrar kedja fast mig vid tanken på att det måste vara en konspiration som låg bakom mordet. Men berätta gärna vad det är jag har missat i utredningen som gör att man helt kan avfärda Skandiamannen.

Är nyfiken på hur du ser din gärningsbeskrivning ut i korta drag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
SE behöver inte ha skjutit OP, han kan ha övervakat det på håll, sedan rusat fram till Palme (egentligen mest för att försäkra sig om att denne dött, eller att han med största sannolikhet kommer att göra det, samt spela chockat vittne och därmed dölja sin egen inblandning).

Därefter springer han efter skytten (enligt överenskommen plan), fiskar upp vapnet, antingen av skytten personligen eller på en överenskommen plats (utsett buskage eller i en påse gömd bakom ett specifikt elskåp, etc), springer tillbaka till Skandiahuset med vapnet på sig (i handledsväskan eller i innerfickan, etc), och upplevs av vakterna som lite flåsig och skärrad. Dagarna efter kan han ha gjort sig av med vapnet, eller lämnat det till någon vapensamlande vän eller uppdragsgivare. Konstigare än så behöver det ju egentligen inte vara? Men, vad fan vet vi...
Intressant teori. Restauranger längs gatan undersöktes av polisen efter mordet men var man någonsin intresserad av Skandiahuset? SE som kunde komma och gå som han ville kunde mycket väl ha förvarat vapnet där under längre tid och smugit med sig det ut och gömt det när det lugnat sig.
Citera
Medlem
SigersonHolmess avatar
Det är möjligt. Jag är medveten om många märkliga omständigheter med SE men det är just detta att våga stanna, och våga återkomma till brottsplatsen som är förbryllande. Har det noterats att han var full på brottsplatsen?

Citat:
Ursprungligen postat av Huckabee
Du får komma ihåg att SE suttit på sitt kontorsrum och supit hela kvällen, när han kommer på Sveavägen är han full, något som kan förklara de konstiga beteenden du nämner.

Jag tycker MrSkarsgard har en bra poäng, alla saker som talar för SE viftas ivrigt undan av många här inne.
Citera
2020-04-29, 11:56
Medlem
Har inte forumet bitit sig lite i svansen när medlemmar vill introducera en konspiration i MOP. Konspirationsteoretiker är ju per definition tokstollar i forumet och har en pedagogisk uppförsbacke i diskussionerna.

Jag för min del vill se det som antingen "ensamagerande GM" versus "GM + medhjälpare" och jag har svårt att se SE som ensamagerande GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in