Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det där är en fultolkning.
FHM har sagt att är att barn inte VERKAR smitta lika mycket vuxna. Men att de ska hållas hemma vid minsta symptom, precis som vuxna. Barn-till-barn är inte där den huvudsakliga smittspridningen VERKAR ske, till skillnad från influensa. Det här uttalandet handlar om virusets beteende på makronivå, och ska inte tolkas som att barn kan träffa farmor riskfritt.
Att Sverige VERKAR ha nått en platå är ett korrekt uttalande. Det betyder inte att antalet döda per dag har peakat. Det betyder bara att den exponentiella stegring vi såg till början av april VERKAR vara bruten. Men dödssiffran per dag kan fortfarande stiga.
Jag är uppriktigt förvånad över att halva befolkningen inte verkar förstå vanliga svenska uttryck som "vi tror", "det verkar", "det förefaller", "vi hoppas", "vi utgår ifrån" och "vi uppskattar att". Alla dessa är uttryck för att man inte är säker på det man säger, utan lämnar öppet för att informationsläget kan ändras.
Det stämmer ju som du säger, men där jag jobbar är det garanterat ett no go, om underlaget till besluten är "vi tror", "det verkar", "det förefaller", "vi hoppas", "vi utgår ifrån" och "vi uppskattar att".
Att strategi för en pandemi är "nja, vi får väl se" är lite oprofessionellt kan jag tycka, i min värld safear man om man inte vet.
Men det är ju naturligtvis i min värld det.