2020-04-29, 13:36
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Vill bara förtydliga att moderaternas alibi för detta var ju att få fler ut att jobba. I tron att det kanske finns folk hemma med symtom som kanske inte är covid 19.

De vill primärt testa så många som möjligt, din idiot, för att de som visar efter test att de inte bär på viruset kan arbeta som normalt och därmed inte smitta andra i samma utsträckning.
Citera
2020-04-29, 13:36
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Här misstänker jag även att städningen är outsourcad.., så på måndag städar man på "äldreboende A", för att på tisdag städar man på "äldreboende B".., och på det sättet rullar det på.

Det kan vara äldre som ränner runt på stan och smittas också.
Citera
2020-04-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det där är en fultolkning.

FHM har sagt att är att barn inte VERKAR smitta lika mycket vuxna. Men att de ska hållas hemma vid minsta symptom, precis som vuxna. Barn-till-barn är inte där den huvudsakliga smittspridningen VERKAR ske, till skillnad från influensa. Det här uttalandet handlar om virusets beteende på makronivå, och ska inte tolkas som att barn kan träffa farmor riskfritt.

Att Sverige VERKAR ha nått en platå är ett korrekt uttalande. Det betyder inte att antalet döda per dag har peakat. Det betyder bara att den exponentiella stegring vi såg till början av april VERKAR vara bruten. Men dödssiffran per dag kan fortfarande stiga.

Jag är uppriktigt förvånad över att halva befolkningen inte verkar förstå vanliga svenska uttryck som "vi tror", "det verkar", "det förefaller", "vi hoppas", "vi utgår ifrån" och "vi uppskattar att". Alla dessa är uttryck för att man inte är säker på det man säger, utan lämnar öppet för att informationsläget kan ändras.

Det stämmer ju som du säger, men där jag jobbar är det garanterat ett no go, om underlaget till besluten är "vi tror", "det verkar", "det förefaller", "vi hoppas", "vi utgår ifrån" och "vi uppskattar att".

Att strategi för en pandemi är "nja, vi får väl se" är lite oprofessionellt kan jag tycka, i min värld safear man om man inte vet.

Men det är ju naturligtvis i min värld det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Du har helt fel. Det finns sekvenser av HIV i Coronaviruset vilket flera forskare oberoende av varandra har konstaterat.
Ett fakta i detta är att Indien kort efter att forskningen publicerades gick ut med direktiv till sina medicintillverkare att börja massproducera HIV medicinerna Lopinavir och Ritonavir för att sedan lagra dessa inför ett eventuellt stort utbrott av Corona i Indien. Idag är dessa mediciner standard för att bota sjuka i Covid19, och resultaten är så pass bra att även Thailand börjat använda dessa.

Nu har man även satt igång testerna av ytterligare ett HIV preparat Leronlimab och enligt de första testerna ser det lovande ut.

Humaniserad monoklonal antikroppsläkemedel Leronlimab har visat "imponerande resultat" i en liten observationsstudie Covid-19, säger läkemedelsutvecklaren CytoDyn VD Dr Nader Pourhassan i ett konferenssamtal. Ursprungligen utvecklat för att behandla HIV, är läkemedlet en CCR5-antagonist som hämmar virusinträde. Det genomgår kliniska fas II-studier som en behandling för HIV och säkerställd snabbspårning från US Food and Drug Administration (FDA).

Diagnosföretaget IncellDX VD Dr Bruce Patterson noterade också att läkemedlet minskade viral belastning i plasma och återställd immunceller. IncellDXs laboratorium analyserade blodprover från de första tio patienterna i Covid-19-studien. Patterson sa: ”Det är anmärkningsvärt för ett läkemedel att återställa immunsystemet och minska den virala bördan hos dessa patienter. Det är vad som ger oss stort hopp och stor spänning om leronlimab framöver i dessa försök. (google translate)

Enligt initialdata minskade leronlimab plasmavirusbelastningen och återställde immunsystemet hos Covid-19-patienter.
Källa.Clinical Trails Arena
https://www.clinicaltrialsarena.com/news/cytodyn-leronlimab-covid-19-data/

Nej, du har fel. Sluta sprid dina tramsiga konspirationsteorier. C19 är inte HIV din pajas, det har redan konstaterats av flera här. Inte ens samma typ av virus. Gå ut och ta lite frisk luft.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Är Tegnell politiskt tillsatt nu? Han är en vanlig svensk statstjänsteman och avdelningschef på FHM.
.Dostoj. påstår det är en sosse myndighet. Lite märkligt att hela myndigheten och deras ledare bildades under högern

Hela politiska grejen är förstås dumheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det Tegnell vill undvika är att man börjar dela ut munskydd, och sen låtsas som att det värsta problemet är löst.

Han är smart nog att inse att den här chansen får man bara en gång per århundrade. Det är en fullständigt unik möjlighet, då det öppnats en möjlighet att tänka om helt ifråga om vår äldrevård, och skapa något som är bättre. Det är både i Folkhälsomyndighetens och i folkets intresse. Munskydd är som att sätta plåster på ett brutet ben.

"Munskydd är som att sätta plåster på ett brutet ben." hur kom du på den slutsatsen?
Tror du hela värden korkade?
FHM vill gärna smittspridningen går fort.
för att nå flockimmunitet. De skiter på hur många dör. Det räcker inte bara munskydd men minskar smittspridningen betydligt.
Det hjälper mycket om alla använder. Bilbälte
skyddar inte döden 100% men minskar det.
Citera
2020-04-29, 13:39
Medlem
santos_devilles avatar
Nu börjar klubbar att öppna i Malmö igen, mindre folk och mer rum mellan borden och max 50 pers på dansgolven ;D
Citera
2020-04-29, 13:39
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/27-av-96-har-dott-pa-aldreboende-i-solna

Mer än var fjärde boende dött i Corona. helt okontrollerad smittspridning och ledningen försöker tysta ner. Man kan bara hoppas att ansvariga ställs inför rätta så att offer kan få rättvisa men samtidigt är ju det här Sverige
Citera
2020-04-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag såg det igår eftermiddag. ...
Ja, du påstår det. Tror du att det blir bekräftat för en vidare krets bara för att du upprepar det? Tror du verkligen på det?
Citat:
... Och vill du pissa på en av ytterst få debattörer som jobbar i coronavården i detta nu, så gör det. ...
Pissa på? Du förstår alltså inte ens dilemmat med att obekräftade uppgifter av allvarlig art sprids?
Citat:
... Det är din förlust. Vill du inte ha dagsfärsk förstahandsinfo så slipper du. ...
Jag upplever ingen förlust. Jag har inte gått miste om kunskap.
Citat:
... Sov så gott.
Jaha, så du önskar till och med livet ur mig. Moget.
Citera
2020-04-29, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är bra att vårdpersonalen går ut och förklarar situationen. För det är bara de som verkligen ser sjukdomen på riktigt. Jag förstår att de har ett rent helvete och hade aldrig velat byta med dem. Inte bara det att det är jobbig psykiskt och fysiskt. De riskerar sina liv och sina familjers.
Makthavare och myndigheter låtsas om att allt är frid och fröjd. Vården har minsann inga problem att klara av situationen. Det måste sättas press på myndigheterna. Man måste få ner spridningen mågon gång så att belastningen på vården minskar. Redan nu är det fruktansvärt illa. Med tanke på att många av de som har varit allvarligt sjuka blir liggande i månader och kanske år.
Man börjar sätta upp rehabvård bara för personer som har varit svårt sjuka i corona. Det kommer att bli oerhört dyrt för samhället med all denna vård. Men jag förstår hur politikerna tänker. De kommer att använda den palliativa vården som är mycket billigare och effektivare.

Detta är ännu bara ev.aktuellt i Sthlm. Kan inte vara några som helst problem att lösa i nuläget. Frågan är om våran koloss till offentlig sektor har den flexibiliteten? Jag skulle ställa mig tveksam under ordinarie omständigheter, men hoppas naturligtvis att detta innebär en uppsträckning.

Håller med om att det är intressant att höra från vårdpersonal. Just nu är det helt meningslöst att söka fakta, eller konsumera media i ämnet. Helt bortkastad tid.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Nu börjar klubbar att öppna i Malmö igen, mindre folk och mer rum mellan borden och max 50 pers på dansgolven ;D

Hur är det med de där stängda restaurangerna i Stockholm, som lyftes fram på söndag ?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Kommer Hiv sekvensen gör så att alla som smittas dör? Finns det något vi kan göra åt det? Botemedel, vaccin eller dyl? Eller är det mer sannolikt att 60%+ av världens befolkning kommer vara död inom några år? Shit, det här var mkt värre än jag befarat...
6alla människor dör förr eller senare, oavsett om de får corona eller ej. Vilket tidsperspektiv tänkte du dig? Naturligtvis har inte alla smittade dött, långt därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in