2020-04-29, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Du förstod nog inte ens vad jag skrev i mitt senaste inlägg. Du är på en för låg nivå för att det ska vara givande för mig att diskutera med mig. Svag läsförståelse uppenbarligen.

Jag förstod varenda ord i ditt korkade inlägg. Men jag fortsätter skriva med folk som i alla fall är normalbegåvade så nöjer vi oss där
Citera
2020-04-29, 18:13
Medlem
Covids avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mMJ1d/anders-tegnell-svart-att-forsta-omfattningen

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/27-av-96-doda-pa-samma-aldreboende/

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ingen av kvällstidningarna, vare sig Expressen eller Aftonbladet, redovisar dagens dödstal från FoHM.

Undrar varför??
Citera
2020-04-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ingen av kvällstidningarna, vare sig Expressen eller Aftonbladet, redovisar dagens dödstal från FoHM.

Undrar varför??

Du får hänga med lite. AB hade det uppe för några timmar sen
Citera
2020-04-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Ja.
Att det inte är en influensa.
Att det kommer att bli en pandemi.
Att många yngre kommer bli svårt sjuka.
Att man smittar asymtomatiskt och presymtomatiskt.

Listan kan göras längre. Kommer nita nästa förnekare jag möter i verkligheten.

Det är det som är så sjukt, att gräsrötter som vi kunde se längre än FHM och regeringen.

Jag vägrar tro att de är helt blåsta, så alternativet är att de mörkade och sölade med flit.

Regeringen var antagligen rädd för att ett snabbt ingripande kunde slå tillbaka och skada
kommande val och image, om man gjorde fel.

Makten och de egna partierna är alltid mkt viktigare än sakfrågorna och kriserna.

Coronakrisen innebär en mix av chansningar, opportunism, partipolitik, vetenskap, gissningar och maktspel ...

Det finns ingen ren strategi.

För mig blev det allvar när Ryssland stängde gränsen mot Kina ...

Alla har vi våra defining moments.
Citera
2020-04-29, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Suck. En till? Du har ju ändå varit med i denna tråd länge, har detta flugit dig helt förbi? Really? Att det är ett hårdare prio på triaget nu från officiellt håll, t.o.m. från Socialstyrelsen, och att läkarna har larmat om det?

Jesus Christ, trodde verkligen detta var allmän kunskap vid det här laget. Men om det verkligen är folk som tror att "vården pågår precis som vanligt", ja då kan man ju förstå att folk stöttar regeringen/FHM....

Ok här får du lite. Resten får du söka upp själv.

Man säger nej till patienter som behöver respirator som det annars inte brukar vara något snack om: 60-70-åringar med relativt milda sjukdomar, säger en läkare som beskriver hur sjuksköterskor på avdelningen gråter.

– Jag och många av mina kollegor mår direkt dåligt av att tvingas låta människor dö framför våra ögon, när vi vet att de hade haft en hygglig chans att överleva ifall de fått intensivvård. Detta händer flera gånger dagligen, säger en annan.

https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-prioriteringar/

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hardare-prioritering-trots-lediga-iva-platser/

"Tidigare la man utan vidare in 80-åringar på intensivvård och det har vi passerat. En 80-årig patient med covid-19 har inte nytta av intensivvård. För fem veckor sedan skulle fler ha fått intensivvård, om vi har skruvat åt lite för hårt får vi se efteråt, säger han till Kvartal."

"Om man har en biologisk ålder på 80 år eller mer ska intensivvård inte inledas – och inte heller om du har en biologisk ålder mellan 60-80 år med signifikant svikt i ett eller flera organsystem. "

Vad exakt är det som är så fruktansvärt upprörande i dessa nya regler?
Citera
2020-04-29, 18:15
Medlem
Varför hittar man inget på AB och Exp att EU’s smittläkare bekräftar att Covid-19 sprids även av individer utan symptom?

Hörde det nu på P1

Ännu en sak som ni här på FB har haft rätt om länge nu.

Sveriges agenda kring Covid-19 blir bara märkligare och märkligare.

Nästan så att man börjar bli rädd...
Citera
2020-04-29, 18:16
Medlem
severustheemperors avatar
Ursprungligen postat av severustheemperor
Och hur är det med att en Fransk nobelpristagare i medicin, som fick det för
sitt arbete med hiv viruset sagt att SARS 2 COV är labb-tillverkat. Och mycket skickligt så....
HIV sekvenserna i Covid-19 är artificiella.

Citat:
Ursprungligen postat av Covid
https://nextstrain.org/help/coronavirus/FAQ#what-is-the-origin-of-the-covid-19-virus

There is not evidence that the COVID-19 outbreak is the result of a lab escape. The data we have on the COVID-19 outbreak is consistent with a zoonotic origin and inconsistent with a lab escape scenaria (where a virus being used for research “escapes” from the laboratory and causes an outbreak). The WHO-China Joint Report noted that “since the COVID-19 virus has a genome identity of 96% to a bat SARS-like coronavirus and 86%-92% to a pangolin SARS-like coronavirus, an animal source for COVID-19 is highly likely.” For a full analysis of the evidence supporting a zoonotic origin over a lab escape origin, please read this twitter thread by Nextstrain team member, Trevor Bedford, PhD, which discusses this issue in-depth.

There is not evidence that the COVID-19 virus was genetically engineered with HIV sequences. This theory was based on a pre-print paper that has since been thoroughly debunked and the article has been withdrawn. A non-technical discussion of why this theory had no ground can be found in this article in Forbes, which links out to Nextstrain team member, Trevor Bedford’s, twitter thread on the same topic.

For a less technical discussion of why the COVID-19 outbreak is not the result of a lab escape and why the virus was not genetically engineered, we recommend this VOX article, which discusses both points.

Du försöker kränga en twittertråd mot en av världens främsta virusforskare och nobelpristagare i medicin som dessutom är expert på hiv. Han och ett team undersökte
viruset och kom fram till att det är tillverkat. Tror du inte frankrike kan nått om biovapen.....
Citera
2020-04-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Fast du leker aldrig med tanken att det är din pessimistiska livssyn som är problemet? Spanska sjukan var bra mycket dödligare, men efter 2 år av massdöd följde happy 20s.

Visst är det oroande allt detta, men att hålla på att slå sig för bröstet för att man valt att bo i en hyresrätt som att det gör dig till nån jävla alfaöverlevare är bara tramsigt. Om världen nu går under spelar det ju fan ingen roll om du bor vare sig i hr eller br.

Jag bor inte i en hyresrätt, ditt flakmongo

Ja men visst, det är min hjärna som är hela problemet, och inte den usla vården, ekonomisk härdsmälta och pandemin Vi säger så.

Jag förstår inte vad en så bekymmerslös person gör i denna mörka tråd.

Gå och gör lite nytta, förslagsvis inom sjukvården.
Citera
2020-04-29, 18:17
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
En till uträkning:

0,2% av befolkningen i New York (staden) har dött nu. Runt 1/4 av befolkningen har antikroppar enligt den här studien. Ger en IFR (Infection Fatality Rate) på 4*0,2% = 0,8% i New York.

Lägg till det att många smittade inte hunnit dö än, och att de troligtvis har ett visst mörkertal (även om de är ärligare i sin rapportering än vi är), så misstänker jag att det landar runt 1%.

Sen är det förstås en extrem överslagsräkning, och dödligheten påverkas av demografiska faktorer (New York har en rätt ung befolkning i alla fall) och luftföroreningar och annat också, men några glädjesiffror är det svårt att få det till.
Ja, det är inte jättelångt ifrån. Vissa felmarginaler kan man räkna med, i den svenska studien så var smittan väldigt lokaliserad med stor förekomst i vissa stadsdelar och knappt något i andra, så det är svårt att få fram ett helt representativt urval.
Citera
2020-04-29, 18:19
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:

Undrar varför??

VG, gläds mera om detta, de skäms inte hehe...

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5ea96cca7108bf0018d23a66?utm_source=vgfront&utm_co ntent=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhet sdognet

Citat:
107 nye dødsfall er registrert i Sverige siste døgn
Citera
2020-04-29, 18:20
Medlem
Covids avatar
För att det skulle ställa statsepidemiologen och Sverige i dålig dager. Här har man ju länge hävdat att asymptomatisk smittspridning inte kan ske, och Folkhälsomyndigheten angrep faktiskt en tidig artikel som hävda detta. Man lät det gå hög prestige i detta av någon anledning.

Och detta är anledningen till Sveriges höga dödstal, att vi lät asymptomatisk smittspridning smitta ned äldrevården. HÄLFTEN av all smittspridning är asymptomatisk, enligt senaste rönen.

Citat:
Ursprungligen postat av TigerExplorer
Varför hittar man inget på AB och Exp att EU’s smittläkare bekräftar att Covid-19 sprids även av individer utan symptom?

Hörde det nu på P1

Ännu en sak som ni här på FB har haft rätt om länge nu.

Sveriges agenda kring Covid-19 blir bara märkligare och märkligare.

Nästan så att man börjar bli rädd...
Citera
2020-04-29, 18:20
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Någon som läst dessa? Jag finner sidorna 36 och 37 intressant i den första då patienter med Corona har nivåer av c-vitamin som ej kan mätas, så lågt ligger de.

https://www.who.int/blueprint/priority-diseases/key-action/Coronavirus_Roadmap_V9.pdf

https://www.evms.edu/media/evms_public/departments/marketing__communications/EVMS_Critical_Care_COVID_19_Protocol__4_2_2020-revised.pdf

Tack för länkar. Verkar som ARDS inte är primär dödsorsak nu, som jag skrev om igår. Det verkar som det blir septisk chock och hyperinflammation och oxidative stress.

Citat:
3. The course of the disease is quite predictable. Acute respiratory failure occurs on day 6-8 concomitant with the cytokine storm and hypercoagulable state. In those patients requiring supplemental oxygen, we need to be very aggressive to prevent disease progression and mechanical ventilation. Once intubated, the mortality is high.

4. This is not your “typical” ARDS… but something else (weird). Chest CT shows bilateral, discreet, irregular, multilobar infiltrates and not the typical dependent air-space consolidation (“sponge lung”) characteristic of “typical” ARDS. Physiologically “COVID-19 ARDS” is different; our preliminary data suggests that lung water (EVLWI) is normal or only marginally increased (therefore by definition this is NOT ARDS). Furthermore, lung compliance is quite good yet there is severe hypoxia (due to shunting). This suggest microvascular and/or macrovascular disease… or some other alternative explanation. In addition, pulmonary embolism appears to be very common in these patients and may be the cause of sudden death.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in