2020-04-27, 17:37
Medlem
Efter att ha sett Erik Berglunds intervju med Mikael Willgert har jag börjat fundera på om det kanske hade varit bra med fler politiker som är utbildade inom naturvetenskapliga och tekniska ämnen. Jag tänker att personer med examen i ämnen där man ofta analyserar data har lättare för att hålla distans till vad den visar. Många politiker saknar ju helt eftergymnasial utbildning, och de få som har det är oftast utbildade inom ämnen som juridik och ekonomi, där det är lättare att vrida och vända på data för att gynna en viss agenda. Kalkylerande och eftertänksamma personer som Mikael Willgert och Lars Bern med gedigen erfarenhet från arbetslivet tror jag hade varit ett värdefullt tillskott till svensk politik.
Citera
2020-04-27, 20:45
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blazkowicz
Efter att ha sett Erik Berglunds intervju med Mikael Willgert har jag börjat fundera på om det kanske hade varit bra med fler politiker som är utbildade inom naturvetenskapliga och tekniska ämnen. Jag tänker att personer med examen i ämnen där man ofta analyserar data har lättare för att hålla distans till vad den visar. Många politiker saknar ju helt eftergymnasial utbildning, och de få som har det är oftast utbildade inom ämnen som juridik och ekonomi, där det är lättare att vrida och vända på data för att gynna en viss agenda. Kalkylerande och eftertänksamma personer som Mikael Willgert och Lars Bern med gedigen erfarenhet från arbetslivet tror jag hade varit ett värdefullt tillskott till svensk politik.

Det finns ju skrämmande exempel där politiker med hög akademisk examen som varit helt insnöade när det gäller vanlig allmänbildning och sunt förnuft. Har ni glömt Åsa Romson? (vise statsminister till råga på allt).

Ingenjörer som varit ute i arbetslivet och konfronterats med verkligheten är en tillgång för Svensk politik enligt min mening. Tyvärr inte så vanligt förekommande bland riksdagsmännen. SD lär vara Riksdagens ingenjörstätaste parti.
Citera
2020-04-27, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Jag är imponerad av att Wilgert har examen i teknisk fysik
varför är du imponerad av detta? Vi har fullt med idioter som kallar sig virologer professorer osv som tjafsar Utan sakkunnsakap i media. Sa vad är imponerande med Wilgerst utbildning?
Citera
2020-04-27, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
varför är du imponerad av detta? Vi har fullt med idioter som kallar sig virologer professorer osv som tjafsar Utan sakkunnsakap i media. Sa vad är imponerande med Wilgerst utbildning?
För att... det är teknisk fysik!
Det svåraste av allt att kvalificera till. Och det svåraste att examineras ur. Det bevisar att man kan det där med matematik.

Epidemiologi är uppenbarligen inte naturvetenskap. De vet ju inte ens hur man använder siffror.
Citera
2020-04-27, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
För att... det är teknisk fysik!
Det svåraste av allt att kvalificera till. Och det svåraste att examineras ur. Det bevisar att man kan det där med matematik.

Epidemiologi är uppenbarligen inte naturvetenskap. De vet ju inte ens hur man använder siffror.
ok du menar att de som läst detta ämne är universalmänniskor!!! starkt Utan dessa hade vi ej haft corona!!
Citera
2020-04-28, 04:25
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grizzlyadams
Politiker i andra europeiska länder och EU-paparlamentarikerna med dubbelexamen är lika förrädiska dom. Det här har ingenting med utbildningsnivå att göra... En hemlös lodis utan grundskoleutbildning har sundare instinkter om hur samhället bör se ut än en nyexaminerad omstöpt kulturmarxist från Södertörn.

Horribel analys från Wilgert.

Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Då får du lyssna. Måhända jag orätt lyfte ut det då han betonade att utbildning inte är någon nödvändighet till förmån för kompetens och begåvning.

Är själv kritisk mot den låga utbildningsnivån hos våra politiker och lyfte därför detta - att inte kunna relatera till sin egen kompetens.

I det läget som Europa befinner sig i, säger utbildning/nivån på utbildning mycket lite. Alla gör samma sak i ödesfrågorna, mer eller mindre. Det är alltså något utöver utbildning som styr det. Jag tror i alla fall att det är en liten ingrediens i soppan.
Sedan att det är bra i sig med kunskap är en annan fråga.

Men vad är ens ett svenskt universitet värt i dag? Allting rör sig kring en skuld som kulturmarxisterna dränkt läroverken med. Ingen ifrågasätter slutsatser/problemformuleringar där given logik/självklara följdfrågor är uppenbar att applicera. Det blir inte ett system av kritik, undersökning eller debatt, utan ett där man redan bestämt sig om allting. Snarare blir utbildningssoldater en extra fiende i detta sjuka i och med att de kan stöda sig på "expertis".

En läsvärd text i ämnet:

Citat:
IDÉ OCH KULTUR Det heter att kulturen ska utmana och provocera. Den ska granska både makt och moral. Men gör den det? Har inte kulturen blivit maktens lydiga bandhund? Vilka konstnärer utmanar idag på allvar våra mest heliga trossatser om kön, makt och identitet? Vilka kulturutövare problematiserar exempelvis det förbud vi ålagts att hävda vår särart och existens? Klarar våra författare och konstnärer ens av att tänka utanför den dominerande politikens ideologiska tvångströjor

https://detgodasamhallet.com/2020/04/19/richard-sorman-lat-kulturen-utmana-pa-riktigt/

Kultur och utbildning är i dag mest antisvenskt trams och en rak linje utan minsta överraskning. Själv förvånas jag ständigt över hur mycket jag lär mig, bildningen, när jag läser böcker/texter utanför PK-fältet och den media som uppfostrar Sverige. Det är gångerna hjärnan kan fungera i ordets rätta bemärkelse. Svenskarna har blivit sövda under så lång tid. Man tror på jättemärkliga saker.
Senast redigerad av -GG 2020-04-28 kl. 05:16.
Citera
2020-04-28, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Det finns ju skrämmande exempel där politiker med hög akademisk examen som varit helt insnöade när det gäller vanlig allmänbildning och sunt förnuft. Har ni glömt Åsa Romson? (vise statsminister till råga på allt).

Ingenjörer som varit ute i arbetslivet och konfronterats med verkligheten är en tillgång för Svensk politik enligt min mening. Tyvärr inte så vanligt förekommande bland riksdagsmännen. SD lär vara Riksdagens ingenjörstätaste parti.
Ett annat exempel på det är ju Annie Lööf som gick ut juristlinjen med toppbetyg, vilket visar att hon är intelligent. Trots det verkar hon sakna all form av sunt förnuft och förmåga att analysera konsekvenserna av den politik hon bedriver. Huruvida hon saknar allmänbildning i övrigt vet jag ingenting om, men hon måste vara smart rent objektivt för annars hade hon tagit sig dit hon är.
Det är bra att SWEBBTV belyser det faktum att Annie Lööf med flera besöker internationella nätverk som Bilderberg med mera. Min förhoppning är att det kommer öka opinionen för ett mer decentraliserat politiskt styre.
Citera
2020-04-28, 10:19
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Om de bara kan lägga ned nyheterna o undvika dårar som tror WTC sprängdes med kärnvapen o att Palme fick Aids o bor på en söderhavsö så kan den kanalen ha en framtid.

Speciellt om de fokuserar på den fullt lika så intressanta verkligheten.

Det gänget kan dom väl skicka till Radio Cui Bono?

Har SwebbTV fortfarande kvar intervjun med gubben som hade en teori om att Palme hade aids och inte alls blev skjuten utan flögs till Frankrike?
Citera
2020-04-28, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Det gänget kan dom väl skicka till Radio Cui Bono?

Har SwebbTV fortfarande kvar intervjun med gubben som hade en teori om att Palme hade aids och inte alls blev skjuten utan flögs till Frankrike?
Ja, intervjun med Claes Hedberg finns kvar.

https://www.youtube.com/watch?v=ETrcRb0GQW8

Inte för att jag tror att det var Christer Pettersson som hade ihjäl Palme, men Hedbergs teorier är lite väl skruvade för att jag ska tro på dem.
Citera
2020-04-29, 05:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blazkowicz
Ett annat exempel på det är ju Annie Lööf som gick ut juristlinjen med toppbetyg, vilket visar att hon är intelligent. Trots det verkar hon sakna all form av sunt förnuft och förmåga att analysera konsekvenserna av den politik hon bedriver. Huruvida hon saknar allmänbildning i övrigt vet jag ingenting om, men hon måste vara smart rent objektivt för annars hade hon tagit sig dit hon är.
Det är bra att SWEBBTV belyser det faktum att Annie Lööf med flera besöker internationella nätverk som Bilderberg med mera. Min förhoppning är att det kommer öka opinionen för ett mer decentraliserat politiskt styre.

Det står väl klart att Annie förespråkar en politik som gynnar henne personligen.
Något hon inte kan klandras för i någon större utsträckning.

Hon o hennes polare lyckades kuppa ett trött bondeparti med vikande siffror.

Det kunde hon för att hon hade två viktiga egenskaper i rätt tid. Hon var kvinna o hon var relativt ung. Dessutom rätt kontakter i Stockholms mediaindustri.

Hon är trianguleringens drottning. Månggifte är jämlikhet, hallalslakt jordbrukspolitik. Etc etc.

Jag är dock ganska övertygad om att hon nu medvetet håller en relativt låg profil. För att kunna komma tillbaka fräsch till 2022 års val.
Citera
2020-04-29, 11:58
Medlem
Morgonens program (nytt) var ju lätt fascinerande och möjligen också början på just
något nytt. Mattikainen med sladd och lur och en Tshirt som inte var så väl anpassad
till hans "fysik". Men väldigt avslöjande ! Ett bystmått som åtskilliga kvinnor skulle
vara avundsjuka på ! Få se om det här upprepas eller om han tar sig tid till att byta
om lite mera till nästa gång.

Missa inte detta program ! Han ringer upp någon lyssnare av typ insändarskribent i
landsortstidning som inte kan förstå varför han själv inte får vara med och diskutera
i stora sammanhang. Klimatet förstås ! Favoritfrågan (ingen som helst fara), tillsammans
då med invandringen (stor katastrof) och pandemin som trots allt finns men enkelt kan
förklaras med den globala metabolismen.

Underbart ! Särskilt mansbysten ! Hur kort kan han vara ? Ganska så troligen.
Citera
2020-04-29, 19:10
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea
Morgonens program (nytt) var ju lätt fascinerande och möjligen också början på just
något nytt...

Vad menas? Kan du lägga en länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in