Citat:
Ursprungligen postat av
grizzlyadams
Politiker i andra europeiska länder och EU-paparlamentarikerna med dubbelexamen är lika förrädiska dom. Det här har ingenting med utbildningsnivå att göra... En hemlös lodis utan grundskoleutbildning har sundare instinkter om hur samhället bör se ut än en nyexaminerad omstöpt kulturmarxist från Södertörn.
Horribel analys från Wilgert.
Citat:
Ursprungligen postat av
FedupFlorence
Då får du lyssna. Måhända jag orätt lyfte ut det då han betonade att utbildning inte är någon nödvändighet till förmån för kompetens och begåvning.
Är själv kritisk mot den låga utbildningsnivån hos våra politiker och lyfte därför detta - att inte kunna relatera till sin egen kompetens.
I det läget som Europa befinner sig i, säger utbildning/nivån på utbildning mycket lite. Alla gör samma sak i ödesfrågorna, mer eller mindre. Det är alltså något utöver utbildning som styr det. Jag tror i alla fall att det är en liten ingrediens i soppan.
Sedan att det är bra i sig med kunskap är en annan fråga.
Men vad är ens ett svenskt universitet värt i dag? Allting rör sig kring en skuld som kulturmarxisterna dränkt läroverken med. Ingen ifrågasätter slutsatser/problemformuleringar där given logik/självklara följdfrågor är uppenbar att applicera. Det blir inte ett system av kritik, undersökning eller debatt, utan ett där man redan bestämt sig om allting. Snarare blir utbildningssoldater en extra fiende i detta sjuka i och med att de kan stöda sig på "expertis".
En läsvärd text i ämnet:
Citat:
IDÉ OCH KULTUR Det heter att kulturen ska utmana och provocera. Den ska granska både makt och moral. Men gör den det? Har inte kulturen blivit maktens lydiga bandhund? Vilka konstnärer utmanar idag på allvar våra mest heliga trossatser om kön, makt och identitet? Vilka kulturutövare problematiserar exempelvis det förbud vi ålagts att hävda vår särart och existens? Klarar våra författare och konstnärer ens av att tänka utanför den dominerande politikens ideologiska tvångströjor
https://detgodasamhallet.com/2020/04/19/richard-sorman-lat-kulturen-utmana-pa-riktigt/
Kultur och utbildning är i dag mest antisvenskt trams och en rak linje utan minsta överraskning. Själv förvånas jag ständigt över hur mycket jag lär mig,
bildningen, när jag läser böcker/texter utanför PK-fältet och den media som uppfostrar Sverige. Det är gångerna hjärnan kan fungera i ordets rätta bemärkelse. Svenskarna har blivit sövda under så lång tid. Man tror på jättemärkliga saker.