2020-04-29, 11:14
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Jag läste den artikeln och det handlade om hur långt smittan kunde färdas vid en nysning. Däremot så är smittan aerosol och luftburen, och kan beroende på utrymme och ventilation finnas kvar i luften i upp till tre timmar, studien avbröts efter tre timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om det stämmer är ju rekommendationen om ”två-meters-regeln” helt värdelös. Skönt isf. Då är det bara att gå ut på krogen igen för det spelar ändå ingen roll.

Två meter utomhus är nog en rätt bra regel?
Citera
2020-04-29, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Finns bara ett sätt att minska skadan av detta virus, total lockdown.
Det finns bara ett sätt att utrota detta virus, total lockdown

Ändå sitter nästan hela det här forumet och diskuterar halvmesyrer på bekostnad av gamla och svaga.

Ni är bara varianter av Tegnells cyniska dödsspel, där gambling med människoliv och människooffer är legio!

Nejdå.

Klart studenterna hjälper till som alla andra, varför skulle de inte göra det?

Därför att jag bor i Lund och jag hör snacket. Finns massor med FB-grupper, instagram och slutna grupper där man fixar mötesplatser. Jag tror att en hel del studenter hörsammar att detta är en speciellt situation och att firandet bör ställas in. Men alla gör det inte. Flertalet gör det inte skulle jag kunna tänka mig. Men jag hoppas att jag har fel.
Citera
2020-04-29, 11:15
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
https://covid19.healthdata.org/sweden

IHME Last updated April 28, 2020 (Pacific Time).

Prognos utan ATs trixande med siffror. IHME ligger bakom USAs prognoser som TASK force med Fauci och Birx använder sig av.

Siffrorna för Sverige skrivs upp igen!
Som sagt tidigare, en riktig pajassida, de har inte haft ett rätt tidigare och har det naturligtvis inte nu heller.
Det kommer inte dö över 350 om dagen i slutet på maj och det kommer inte dö 15000 innan juni är slut.
De är inte ens i närheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Tycker inte man borde behöva lite insyn utan det borde vara allmän vetskap.

Testpinne. Är inte det i princip en steriliserad tops? Borde inte vara så svårt att fixa. Glasrör låter också som löjligt enkelt att fixa mer av och något man redan borde ha drivar av. Man kan ju återanvända dessa.

Reagenser låter som något mer avancerat att framställa. Men vad är det som förhindrar ökad produktion? Det tillverkas redan många avancerade biokemiska preparat i Sverige så kapaciteten borde existera inom landet.

Alla länder sliter med brist på testkit. Hade det varit så enkelt, så hade det nog inte varit brist.
Sen är väl efterfrågan helt galen just nu..
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Det är lögnare som dig som gör folk oroliga.
Du känner inga vänner som jobbar på "olika sjukhus", hade du gjort det så hade du beskrivit exakt hur det Verkligen ser ut, att det är i princip som vanligt.
Du har som många andra läst skrämselpropaganda och tror i din enfald att det är precis så.
Men du stannar inte där, du skriver att om dom skulle släppa in media i denna "krigszon" så skulle Sverige bli livrädda!
Låt oss för en sekund ponera att dina fantasier vore sanning så skulle Självklart Aftonblaskan varit där redan i förrgår och gett oss detta extraordinära scoop om hur sjukvården havererar totalt.
Förstår du hur pinsam du framstår när du skriver sådana uppenbara lögner?
Vad är det för fel på er domedagsprofeter!? På riktigt alltså, vad driver era foliehattsfantasier till den grad att ni skapar dessa fantasifoster som inte existerar?
Sjukvården fungerar alldeles utmärkt på varenda sjukhus i Stockholm och det finns inget krigszonsliknande tillstånd någonstans att tala om.
Sluta ljug och gå och lägg dig!

https://www.expressen.se/nyheter/sabine-gor-allt-for-att-radda-liv/

Bara ett lite bevis igen Fluffypuffy så du förstår hur du sköter dig här i tråden och bidrar. Blir förbannad när du kallar mig och andra för lögnare när vi ger info om äkta visselblåssning.

Heder åt personal som nu vågar visa filmer inifrån. FB och denna tråd ger folk mod är min uppfattning och att sanningen kommer fram.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Samtliga partier sluter upp bakom policyn. Detta är inte partipolitiskt.

Proceduren är att rodret lämnas över till en myndighet med rutinerade experter i ämnet. Ingen politiker har en susning om hur något sådant här ska hanteras. Så den proceduren kommer jag fortsätta tycka är bra oavsett hur det går.

Vi gjorde enligt mig ett stort misstag när vi slutade smittspåra. Samtidigt som man slutar smittspåra så borde vi satt upp drivein test stationer så allmänheten med misstanke ska kunna testa sig. Sedan skulle samtlig vårdpersonal testas. Speciellt de som jobbar med äldre. Island och s-korea gick stenhårt på testning och de har lyckats bra.

Jag fattar inte varför det fortfarande testas så lite. Det verkar råda en allmän ovilja från sjukvården att genomföra tester.

Nja vi hade fått se kraftigare åtgärder från en högerledd regering. Sossarnas långdragna utredningar leder till att vi hela tiden hamnar sent i hanteringen. Man skulle först ha stoppat flygen från värst drabbade länder och försatt de som besökt dessa i karantän. Regeringen har hanterat detta riktigt undermåligt. Jag tycker också att man ska testa så mycket som möjligt men även där är vi sena. Nu föreslår Moderaterna 6 miljarder till tester medan Sossarna föreslår 1 miljard. Prio nu borde vara att testa svenska folket för antikroppar. Men det ska väl stötas och blötas i långbänk även här. En högerledd regering hade agerat snabbare.
Citera
2020-04-29, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
NZ stängde flygplatsen i Auckland (21 milj passagerare per år) tidigare än Stockholm stängde Arlanda.

Din tes är att smittan kommer till Sverige via Öresundsbron? För att så många stockholmare kom hem från sportlovet med bussen från Teheran?
Nya Zeeland har mycket flygtrafik genom Asien, och har större nytta av att stänga sina flygplatser, så det är inte speciellt konstigt att de var tidigare med det.

Det är helt meningslöst att stänga en flygplats om man har samtidigt har fri rörlighet längs marken.
Citera
2020-04-29, 11:16
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Som sagt tidigare, en riktig pajassida, de har inte haft ett rätt tidigare och har det naturligtvis inte nu heller.
Det kommer inte dö över 350 om dagen i slutet på maj och det kommer inte dö 15000 innan juni är slut.
De är inte ens i närheten.

Vart har du FHMs prognoser?
Citera
2020-04-29, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Löfvén ville agera som en ”lyssnatillexperter-populist”.

Trodde aldrig jag skulle försvara en sosse, men det är väl klart som fan att han ska lyssna till experter. Hade du föredragit att politiker utan kompetens i aktuella ämnen agerade helt efter eget huvud?
Citera
2020-04-29, 11:18
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Jag såg Tegnell blev intervjuad av Aktuellt igår.
Frågan ställdes , varför har Sverige många flera dödsfall jämfört med de andra nordiska länderna tillsammans ?
( Igår hade Sverige 2355 och Norge,Finland och Danmark tillsammans 839 döda, alltså snart har det dött 3 ggr så många i Sverige !! )
Tegnell slingrar sig, han är hal som en ål. Det bubblar upp en massa saker , främst hur mycket kontakter han har med utländska kollegor (=sant? Bara han vet ).
Han svarar inte på den konkreta frågan utan pratar runt med långa meningar, för att ta bort laddningen från frågan.
Sedan sade han att flesta dött på äldreboenden och det är inte hans ansvar !

Just det, då man inte har en krisorganisation, då kan man vid behov skylla på någon annan, framhäva det positiva som man för tillfälligt anser att man är ansvarig för.

Vem är högst ansvarig när det inte finns en krisorganisation uppgjord ? Löfven, Tegnell, Tegnells chef, Hallongren, Kungen, ÖB ?

När skall detta vansinne upphöra ??

Han är slemmig. Pandemrix-Anders: https://www.youtube.com/watch?v=e1m1_XwXzrs
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, lite som en tillfällig AIDS, som kan återkomma.

Stärker teorin om att detta är från lab, med det egentliga syftet att ta fram vaccin mot HIV.

Ja jag tror också detta är från ett labb, där någon varit slarvig med desinfeceringen efter den gått hem ifrån labbet. Har varit min övertygelse sen dag 1. Vet inte varför och har ingen evidens bakom min tanke.

Varför tror du att det är för att ta fram vaccin emot HIV? Vad är dina teorier bakom det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vart har du FHMs prognoser?

Men snälla!
Vad har en prognos från FHM med ett att göra.
Den sidan är som en daglig tombola. Siffrorna pendlar hundratals procent över en vecka.
Ena dagen så kommer det dör 60000 i Sverige, nästa dag 15000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in