2020-04-26, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det gäller också Taiwan, och länder som fått utbrott men lyckats bekämpa dem som Sydkorea. Han du svarar på är bara regimlojal. Det spelar ingen roll att dessa länder är mycket mer öppna än Sverige och har stoppat att deras medborgare dör, Sverige är tydligen ändå bättre med mycket nedstängt och massdöd. Sverige har valt att sabba ekonomin och döda medborgarna.

Ja, jag har bara så svårt att förstå denna attityd av "Vi gör allt bäst i Sverige", medan man vet att vi har högst dödstal i Norden.

Nog för att det gör ont i min själ också, att se Sverigebilden krossas som en vas som faller i tusen bitar på golvet. Men jag skulle aldrig få för mig att förneka vad det är som pågår framför mina ögon, och svartmåla andra länder där det går bra. Det är så otroligt märkligt för mig. Jag unnar alla länder att lyckas så bra som det bara går, med sin bekämpning av smittan. Och jag hoppas så klart att Sverige skärper sig och lyckas också, även om det ser mörkt ut nu.
Citera
2020-04-26, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Många tror gärna att Sverige är.bäst på allt. Men även Sverige missar sannolikt att testa/rapportera döda på äldreboenden. Detta har rapporterats i media men inte särskilt mkt, här är i alla fall en artikel från Sveriges Radio.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965

Ja , sanslöst, visar hur urdålig beredskap Sverige hade "när krisen kommer".
"Sverige har en god beredskap" sades det från regeringen.
Visade sig vara ett stort skämt.
Citera
2020-04-26, 12:35
Medlem
Vad jag har lyckas hitta via nätet är att Tegnell gjrode en master i UK, där Chris Whitty var professor.
https://twitter.com/DavidSteadson/status/1247645447889485824

och att Tegnell anställdes av Giesecke.

twitter:
"Here’s info from @riikka_kevo: Johan Giesecke hired Anders Tegnell. Johan Giesecke hired Anders Tegnell. Giesecke was a chief scientist in ECDC. “Finland’s FHM”’s Mika Salminen worked there too. Chris Whitty was Tegnell’s professor and studied together with Giesecke. They’ve been all advocating for herd immunity."
https://twitter.com/kutrinet/status/1253688418405662723

med tanke på att Chris Whitty och hans strategi för flockimmunitet blev överkörd politiskt i UK, är det ju intressant att veta om Chris Whitty fortfarande är involverad i Sveriges strategi? Då dessa tre personer (Witty, Tegnell, Giesecke) verkar ha en koppling till varandra.
Citera
2020-04-26, 12:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
En simple förkylning eller en influensa kan aldrig i sig själv orsaka en blodpropp. så sluta ljug.
Covid-19 däremot orsakar blodproppar i hela kroppen.
Kopplingen mellan infektioner som exempelvis influensa och blodpropp har varit känt i decennier, långt innan coronaviruset dök upp.
Citera
2020-04-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vad i helvete har det med frågan att göra?

Vården saknar pengar för att Sverige har rasat utför och röstat fram skit i 20 års tid men det var knappast det vi diskuterade.
Svenska offentliga verksamheter "saknar" inte pengar, var vi än tittar och jämför, t.ex. sjukvård, utbildning/skola, polis o rättsväsende ligger vi på topplaceringar jämfört andra OECD länder, per capita, relativt BNP osv.

Det hela verkar ha utvecklats till ett organisatoriskt moras där de ekonomiska resurserna slösas bort på annat än kärnverksamheten. Men det är legio i de nyliberala new public management modellerna som började propageras för i slutet av 80-talet.
t.ex. hyrläkarsystemet som kom med detta kostar otroliga pengar.
Först var det primärt borgerliga partier och de stora näringslivsorganisationerna som propagerade för detta men högersossarna (som helst ville vara mittenpartister) var snabba att haka på.
Citera
2020-04-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
då får jag omformulera mitt påstående så det inte kan misstolkas.

Norge har skyddat sina äldreboenden 15ggr bättre än Sverige med sina 2000 döda.

Spännande att läsa Jan Guillou i dagens AB. Om bara kommunerna drev alla boenden hade allt gått bra. Det är privata vinstintressen och deras girighet som gjort att covid spridits inom äldrevården.

Skrämmande att han får hållas. Ren populism och oerhört kränkande för de som jobbar stenhårt för att förbättra äldrevården - oavsett om det är i privat eller publik regi.
Citera
2020-04-26, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
De länderna som består av öar utan någon gräns till ett annat land lyckas bäst med att hålla smittan utanför.

Och anledningen andra länder stänger gränserna utom då såklart Sverige.
Citera
2020-04-26, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Du läste inte inlägget i sin helhet va?
Promising to eradicate Polio with $1.2 billion, Gates took control of India ‘s National Advisory Board (NAB) and mandated 50 polio vaccines (up from 5) to every child before age 5. Indian doctors blame the Gates campaign for a devastating vaccine-strain polio epidemic that paralyzed 496,000 children between 2000 and 2017. In 2017, the Indian Government dialed back Gates’ vaccine regimen and evicted Gates and his cronies from the NAB. Polio paralysis rates dropped precipitously. In 2017, the World Health Organization reluctantly admitted that the global polio explosion is predominantly vaccine strain, meaning it is coming from Gates’ Vaccine Program. The most frightening epidemics in Congo, the Philippines, and Afghanistan are all linked to Gates’ vaccines. By 2018, ¾ of global polio cases were from Gates’ vaccines.
Nästan en halv miljon barn förlamade av hans vaccin, låter ju som en riktigt hyvens kis det..
Bill and Melinda Gates’ Polio Efforts Led to 47,500 Kids Being Paralyzed - Fiction!
https://www.truthorfiction.com/bill-and-melinda-gates-polio-efforts-paralyzed-47500-kids/

“This large increase in non-polio AFP cases, which represent AFP cases caused by agents other than poliovirus, probably reflects the excellent implementation of the expanded definition of AFP and highly sensitive surveillance and detection methods used by NPSP in India from 2005 onwards, in contrast to the other polio-endemic countries, i.e., Pakistan, Nigeria, and Afghanistan, where the expanded AFP surveillance is not in place. The large increase in the non-polio AFP rate from 1.45 and 1.97 per 100,000 children during 1998–2003 to 16.20 in 2011 further reflects the excellent operational performance of the expanded AFP surveillance in India.”

Man kan ju också ana att Indien är på tå vad det gäller detta virus och covid-19 då dom alltid har något att bekämpa.
Senast redigerad av Moretex 2020-04-26 kl. 12:42.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och nu vill han vaccinera världen mot corona! Undrar just hur många människors liv och ohälsa han har på sitt samvete. Så sluta glorifiera honom. Och han själv ska sluta gnälla på Sverige. Vi har i alla fall en statsepidemiolog som är väl medveten om riskerna med vaccin. Det ska vi vara tacksamma för. Gates har mycket att lära av oss, om han bara kunde visa lite passande ödmjukhet. Men, han är ju amerikan, så det är nog kört.

Tänker du på svinisvaccinet? Som just han - Tegnell - prackade på oss? Och du tror att han har lärt sig något av sitt misstag?
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Eller Nya Zeeland med sina två döda

Eller varför inte Kuwait med vadå, 10 döda.

Det är ett jädra hycklande när man säger "nigeria är sämre än oss" och samtidigt säga "vi är bäst i världen".

Är vi i topp i världen får vi väl jämföra oss med dom länderna och övriga norden är en rätt bra referens tycker nog alla utom de som stöde hovnarren tegnell och hans fiasko.

Jag tycker också att övriga Norden och våra grannländer är en bra referens. Men jag förstår samtidigt varför Tegnellarna INTE vill jämföra Sverige med våra grannländer. Då ser det inte så bra ut:

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK+EST+FIN+DEU+LVA+LTU+ NOR+POL+RUS+SWE

Ja, faktum är att det ser katastrofalt ut.
Citera
Medlem
Citat:
Tydligen kan även vaccin orsaka cytokinstorm är eftersom vaccin aktiverar immunförsvaret. Det hände visst med det vaccin man försökte utveckla mot SARS (SARS-CoV1). Så frågan är om vaccin är så mycket bättre än att smittas. Inte nödvändigtvis.

Nej det är krångligt att få till vaccin. Nu är jag inte alls någon expert på just det men vitsen med vaccin är ju att "väcka" immunförsvaret med ett speciellt antigen som liknar virus (men är inaktivt), så att det skapar antikroppar mot detta antigen. Den processen kan säkert gå snett, på det sätt du beskriver.

När det riktiga viruset sedan kommer har man minnesceller för just det där antigenet och hela immuncirkusen med cytokiner och T-mördarceller och makrofager etc, drar igång.
Citera
2020-04-26, 12:41
Medlem
Citat:
Att åka land och rike runt ned bil och husvagn, shoppa och äta ute och umgås med grannar på campingen räknas faktiskt inte som en nedstängning i smittskyddsbemärkelse.

Prova att läsa vad detta handlade om !
Ekonomi !!!

eller menar du att fransmännen nu gör det du beskriver ?
Då kan jag upplysa dig om att du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in