Citat:
Ursprungligen postat av
stacanovist
Det är det som är källan till problemet. Underskattning. Hela Sverige har och fortsätter att vara impregnerad av underskattning gentemot ett okänt virus.
Det är hela samhället. Från restriktioner till munskydd. Från media till folk på gatan och till och med i vården.
Det är självklart de som styr som har orsakat detta. De har förmedlat en känsla av att "det är coolt".
Det är fruktansvärt. Varför gör man så?
Hur kan Sverige vara nummer ett i världen som länder som underskattar ett okänt virus.
Varför?
När det samtidigt man är bland de värst drabbade i världen.
Varför? Vill man illa sitt eget folk? Vill man bli av med parasiter? Tycker man att det är fruktansvärt att svensken ska få mardrömmar? Är det HEN-kulturen med totalt avsaknad av balls? Så bättre inte skrämma folk liksom.
Hela situationen är fruktansvärd, och mentaliteten och naiviteten är underskattade komponenter.
Vår hopplösa mentalitet samverkar med politisk impotens på värsta sätt.
Jag undrar också varför. Jag fattar ingenting. Det är en mardröm. Vill regeringen att de gamla ska dö? Förstår inte svenskarna att en snabb lockdown är en dröm jämfört med det segdragna destruktiva scenario vi har framför oss?
Just nu kär vi sönder ekonomin samtidigt som svenskar dör som flugor.
Vi försöker kompromissa och räddar varken liv eller ekonomin.
Jag tror att regeringens psykologiska taktisk har misslyckats. Att hålla folket lugnt är såklart en prioritet, men man får inte samtidigt ingjuta totalt lugn, och svensken var ju totalt avdomnad redan innan coronakrisen.
Vi har för lätt att slappna av. Kolla bara vilka feta kriser vi sovit oss igenom tidigare.
Naiviteten är heltäckande. Inte ens läkare fattar faran och vem ska fatta då?
Det är ingen idé att säga åt mina kollegor som fuskar, för det är för många.
Jag har också sett en kollega (SSK) gå rakt igenom coronaavdelningen utan skyddskläder. Hen skulle bara "hämta en grej".
Det är hopplöst.