Oavsett om Corona botas imorgon så tror jag inte att affärsresandet kommer att återgå till tidigare nivåer, för något enda bolag.
Jag ser hur många som tidigare inte velat köra videokonferens av. diverse orsaker - opersonligt, tekniskt svårt, rörigt osv. , nu börjar bli vana & tycker att det är jävligt smidigt när dom väl lär sig hur det funkar. Inte ovanligt att lite äldre chefer nu hör av sig & vill snacka lite jobb över en kopp kaffe vid datorn. Riktigt nice faktiskt. Många har också köpt bra mikrofoner så ljudet har blivit mycket bättre.
Min poäng med detta: flygbranschen kommer inte att återgå helt ut till "det vanliga" efter den här krisen. Så många kommer att ha vant sig till videosamtal via Skype, Teams, Zoom, Facetime mm. att man inte kommer att återgå till att flyga ut på morgonen, ha möte & flyga hem på kvällen. Att offra en hel dag på något man kan lösa online känns väldigt gammaldags & dyrt.
Så det kommer att bli ett stålbad för flygbolagen oavsett hur snabbt Coronakrisen går över. Bolag kommer att slås ut & varje procent kommer att kunna vara skillnaden mellan överlevnad eller konkurs.
Att i det läget ha alienerat en hyfsat stor kundgrupp kommer inte vara till gagn för SAS, när det börjar bli dags att slås om de kvarvarande marknadsandelarna, som väl alla förstår.
Allt detta visste givetvis inte SAS när man släppte igenom reklamfilmen, men... karma is a bitch.