Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Hela den där diskussionen är så patetisk, ändå dyker den upp med jämna mellanrum och nån "expert" får uttala sig om hur bra det vore för svensk fotboll med höst/vår (senast var det väl glappkäften Nannskog). Det räcker egentligen med att kolla på en karta och lite väderstatistik för att fatta att det blir väldigt svårt att spela fotboll norr om Dalälven (för kännedom: Sverige slutar inte vid Uppsala) om vi ska spela i hela november och februari. Naturgräs skulle bli en omöjlighet för många också längre söderut i landet.
Även ett "bara" två månader långt uppehåll i december och januari vore alldeles för långt för att vi ska få kontinuitet. Sedan kommer det faktum att Sverige är ett stort vintersportland där framför allt ishockeyn tar och kräver mycket plats. Det är bättre både för hockeyn och fotbollen att de delar upp säsongerna mellan sig.
Det känns som att många höst/vår-förespråkare lider av nåt slags mindervärdeskomplex och tror att vi inte duger som vi är utan måste göra som de stora länderna på "kontinenten" och gör vi bara det så får vi komma in i finrummet på ett helt annat sätt ... Lägg ner, bara.
Först vill jag poängtera att jag inte nödvändigtvis är för höst/vår.
Men det absolut tramsigaste i hela diskussionen är att varje gång höst/vår diskuteras ska de som är anti ska påstå att man tvunget måste spela i februari helt plötsligt... En höst/vår-säsong hade kunnat spelas, mer eller mindre, samma månader som vi spelar nu.
Uppehållet mitt i säsongen är det stora problemet som drabbar alla, och det blir värre ju längre ner i divisionerna man går. Tex Division 4 norra Norrbotten (12 lag, spelas maj - september) hade haft ett extremt långt uppehåll. Även våra fördelar i Europakval (vilket mer eller mindre bara berör ett lag) förloras.
Dock tycker jag personligen att man kan höja kraven på underlag redan nu...