2020-04-28, 15:43
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Hahah va?

Ingen skillnad på ett uppehåll efter säsongen och ett mitt i säsongen?

Inte fotbollsabstinensmässigt, jag måste understryka att jag är negativ till höst/vår
Citera
2020-04-28, 17:00
Medlem
Dodafisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Inte fotbollsabstinensmässigt, jag måste understryka att jag är negativ till höst/vår

Ställer mig också mycket kritisk till en Allsvensk säsong höst till vår.
Citera
2020-04-28, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Om jag går till mig själv och ska stå på Örebros läktare i februari i snöblandat regn eller i maj i sol är valet enkelt. Höst/vår är en chimär. Vi kommer tappa publik, särskilt marginalare i alla 08-lag som drar i en bil när det är fint väder till Norrköping, Örebro, Uppsala. Det kan jag tycka - från supporterperspektiv - är en rätt viktig del. Kontra att få möta Shakhtar Donetsk i ett kval.

Höst/vår behöver ju faktiskt inte betyda spel i februari...

Dock innebär det ett långt och tråkigt uppehåll mitt i säsongen (ännu värre i lägre divisioner i norr).
Citera
2020-04-28, 17:46
Medlem
ingetbranicks avatar
Hela den där diskussionen är så patetisk, ändå dyker den upp med jämna mellanrum och nån "expert" får uttala sig om hur bra det vore för svensk fotboll med höst/vår (senast var det väl glappkäften Nannskog). Det räcker egentligen med att kolla på en karta och lite väderstatistik för att fatta att det blir väldigt svårt att spela fotboll norr om Dalälven (för kännedom: Sverige slutar inte vid Uppsala) om vi ska spela i hela november och februari. Naturgräs skulle bli en omöjlighet för många också längre söderut i landet.

Även ett "bara" två månader långt uppehåll i december och januari vore alldeles för långt för att vi ska få kontinuitet. Sedan kommer det faktum att Sverige är ett stort vintersportland där framför allt ishockeyn tar och kräver mycket plats. Det är bättre både för hockeyn och fotbollen att de delar upp säsongerna mellan sig.

Det känns som att många höst/vår-förespråkare lider av nåt slags mindervärdeskomplex och tror att vi inte duger som vi är utan måste göra som de stora länderna på "kontinenten" och gör vi bara det så får vi komma in i finrummet på ett helt annat sätt ... Lägg ner, bara.
Citera
2020-04-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Hela den där diskussionen är så patetisk, ändå dyker den upp med jämna mellanrum och nån "expert" får uttala sig om hur bra det vore för svensk fotboll med höst/vår (senast var det väl glappkäften Nannskog). Det räcker egentligen med att kolla på en karta och lite väderstatistik för att fatta att det blir väldigt svårt att spela fotboll norr om Dalälven (för kännedom: Sverige slutar inte vid Uppsala) om vi ska spela i hela november och februari. Naturgräs skulle bli en omöjlighet för många också längre söderut i landet.

Även ett "bara" två månader långt uppehåll i december och januari vore alldeles för långt för att vi ska få kontinuitet. Sedan kommer det faktum att Sverige är ett stort vintersportland där framför allt ishockeyn tar och kräver mycket plats. Det är bättre både för hockeyn och fotbollen att de delar upp säsongerna mellan sig.

Det känns som att många höst/vår-förespråkare lider av nåt slags mindervärdeskomplex och tror att vi inte duger som vi är utan måste göra som de stora länderna på "kontinenten" och gör vi bara det så får vi komma in i finrummet på ett helt annat sätt ... Lägg ner, bara.

Om/när Östersund åker ur eller diskvalificeras vilket är en tidsfråga slutar dock allsvenskan att existera norr om Uppsala.
Citera
2020-04-29, 01:01
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Om/när Östersund åker ur eller diskvalificeras vilket är en tidsfråga slutar dock allsvenskan att existera norr om Uppsala.
Orkar fan inte ens kommentera det där.

Ska alla andra serier spela vår höst då elr?

Sluta tramsa runt för fan.
Citera
2020-04-29, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Orkar fan inte ens kommentera det där.

Ska alla andra serier spela vår höst då elr?

Sluta tramsa runt för fan.

Oj, väldigt känslig och stingslig tydligen.

Jag vill också ha vår/höst kvar, ville bara inflika att allsvenskan faktiskt slutar vid Uppsala inom kort.
Citera
2020-04-29, 01:05
Medlem
Ovcharkas avatar
Ingen höst vår spelas, meddelar en krönt kung, dvs en Djurgårdare. Jag.

Även om vi i skulle kunna. På samma villkor som det där förlorarlaget. Iom Tele2.
Citera
2020-04-29, 04:18
Medlem
girigfans avatar
Tvivlar starkt på höst vår säsong, hur skulle detta gå ihop med lag från lägre divisioner?
Finns inte ekonomi för dessa att ha uppvärmda arenor etc
Citera
2020-04-29, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Först vill jag poängtera att jag inte nödvändigtvis är för höst/vår.

Men det absolut tramsigaste i hela diskussionen är att varje gång höst/vår diskuteras ska de som är anti ska påstå att man tvunget måste spela i februari helt plötsligt... En höst/vår-säsong hade kunnat spelas, mer eller mindre, samma månader som vi spelar nu.

Uppehållet mitt i säsongen är det stora problemet som drabbar alla, och det blir värre ju längre ner i divisionerna man går. Tex Division 4 norra Norrbotten (12 lag, spelas maj - september) hade haft ett extremt långt uppehåll. Även våra fördelar i Europakval (vilket mer eller mindre bara berör ett lag) förloras.

Dock tycker jag personligen att man kan höja kraven på underlag redan nu...
Citera
2020-04-29, 08:41
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Oj, väldigt känslig och stingslig tydligen.

Jag vill också ha vår/höst kvar, ville bara inflika att allsvenskan faktiskt slutar vid Uppsala inom kort.
Ja. Sluta flamsa som en tonåring.. det här är viktiga saker 😉
Citera
2020-04-29, 12:29
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Först vill jag poängtera att jag inte nödvändigtvis är för höst/vår.

Men det absolut tramsigaste i hela diskussionen är att varje gång höst/vår diskuteras ska de som är anti ska påstå att man tvunget måste spela i februari helt plötsligt... En höst/vår-säsong hade kunnat spelas, mer eller mindre, samma månader som vi spelar nu.

Uppehållet mitt i säsongen är det stora problemet som drabbar alla, och det blir värre ju längre ner i divisionerna man går. Tex Division 4 norra Norrbotten (12 lag, spelas maj - september) hade haft ett extremt långt uppehåll. Även våra fördelar i Europakval (vilket mer eller mindre bara berör ett lag) förloras.

Dock tycker jag personligen att man kan höja kraven på underlag redan nu...

Fast de båda sakerna hänger ju ihop. Som du säger, ett uppehåll mitt i säsongen är ett stort problem. I dag spelar man i runda slängar 1 april-31 oktober (betydligt kortare på vissa håll). Ett uppehåll på fem månader(!) funkar helt enkelt inte. Det blir inte en säsong, utan två. Det hinner hända extremt mycket under den tiden. Då blir det med nödvändighet så att man spelar längre in på hösten och börjar tidigare på våren (vintern), när det varken passar att spela eller titta på fotboll i Sverige. Men även ett två månader långt uppehåll vore för långt, menar jag, och därför är det inte realistiskt att spela höst/vår i Sverige utan vi får helt enkelt göra det bästa av förutsättningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in