2020-04-27, 23:09
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Om en match spelas i veckan så kan man t.ex börja höstsäsong 14-15 aug och göra uppehåll 27-28 nov.
Vårsäsongen 6-7 mars och serien avgörs 12-13 juni. Under februari spelas cupen. Det är för 16 lag.

Hur många månader gör du uppehåll nu?

Allsvenskan brukar väl ha ett uppehåll på 5 månader, från början på november till början på april/slutet på mars. Så uppehållet i sig är inget argument mot höst/vår
Citera
2020-04-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Allsvenskan brukar väl ha ett uppehåll på 5 månader, från början på november till början på april/slutet på mars. Så uppehållet i sig är inget argument mot höst/vår

Jo, det är ju skillnad mellan uppehåll under säsong respektive mellan säsonger.
Citera
2020-04-28, 05:00
Avslutad
Jag tycker precis som göteborgarna i tråden att höst/vår inte är rätt väg att gå då vi mer eller mindre inte vinner något på det. Förstår inte riktigt varför vi måste vara i synk med övriga europa heller då vi tappar fördelen när det kommer till kval, vilket i slutändan är viktigare än att potentiellt gå vidare från gruppspel (vilket fortfarande är egentligen tillfälligheter och det säger jag som MFF:are) och vara ur synk i ett senare skede. Sedan kan man även glömma att alla distrikt kommer gå med på denna ändring.

Ska man ändra på något så börja med att ändra på sommarfönstret som ligger helt fel just nu.
Citera
2020-04-28, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Jag tycker precis som göteborgarna i tråden att höst/vår inte är rätt väg att gå då vi mer eller mindre inte vinner något på det. Förstår inte riktigt varför vi måste vara i synk med övriga europa heller då vi tappar fördelen när det kommer till kval, vilket i slutändan är viktigare än att potentiellt gå vidare från gruppspel (vilket fortfarande är egentligen tillfälligheter och det säger jag som MFF:are) och vara ur synk i ett senare skede. Sedan kan man även glömma att alla distrikt kommer gå med på denna ändring.

Ska man ändra på något så börja med att ändra på sommarfönstret som ligger helt fel just nu.

En fördel med höst vår är ju dock att det bara blir en match i veckan då i kvalen till Europa. Allsvenskan kommer ju dra igång i mitten av augusti då antar jag och då är nästan hela kvalet spelat.

Är ju ett jäkla gnäll på tränarna varje år för att det är så tätt matchande.

Och ärligt talat, förutom Malmö så kommer ju knappt allsvenska klubbarna någonstans förutom Östersund ett år. Hur mycket sämre kan det bli?

Malmö kanske mår bra av det också då de hade väldigt svårt för dubbelspelandet senaste året om man ser på allsvenskan.
Senast redigerad av Adde1234 2020-04-28 kl. 05:08.
Citera
2020-04-28, 05:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
En fördel med höst vår är ju dock att det bara blir en match i veckan då i kvalen till Europa. Allsvenskan kommer ju dra igång i mitten av augusti då antar jag och då är nästan hela kvalet spelat.

Och ärligt talat, förutom Malmö så kommer ju knappt allsvenska klubbarna någonstans förutom Östersund ett år. Hur mycket sämre kan det bli?

Malmö kanske mår bra av det också då de hade väldigt svårt för dubbelspelandet senaste året om man ser på allsvenskan.

Det är ett dubbeleggat svärd egentligen. Jag förstår att det är enkelt för mig att säga att man får bredda laget då vi sitter i den positionen som gör att vi kan göra det men att övriga lag inte har möjlighet till att göra det.

Sedan känns som att tränarna klagar bara för att ha ryggen fri, om det är samma upplägg för resten av europa där det klagas mindre så ser jag inte riktigt vad det är som gör Sverige så unikt just i det avseendet att vi måste spela på två fronter under en månad.

Även om vi tar bort Malmö ur ekvationen så tycker jag fortfarande att den bästa möjligheten för våra lag att nå europaspel är just vårt schema då vi är igång men det är inte de andra. Även om vi i denna tråd har en bias gentemot våra lag och vår liga så är vi i det stora hela ganska medelmåttiga, därför är det egentligen inte så förvånande när man åker ut mot vad man tror är "sämre" lag.
Citera
2020-04-28, 06:17
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234

Om jag går till mig själv och ska stå på Örebros läktare i februari i snöblandat regn eller i maj i sol är valet enkelt. Höst/vår är en chimär. Vi kommer tappa publik, särskilt marginalare i alla 08-lag som drar i en bil när det är fint väder till Norrköping, Örebro, Uppsala. Det kan jag tycka - från supporterperspektiv - är en rätt viktig del. Kontra att få möta Shakhtar Donetsk i ett kval.
Citera
2020-04-28, 06:18
Medlem
Efter fem år med höst-vår kommer Malmö klaga på att de måste kvala till Europa när det är försäsong i allsvenskan och att de missgynas av det.
Citera
2020-04-28, 07:34
Medlem
Fyfan vilken mörk dag som supporter om vi skulle byta till höst-vår. Hellre en inställd säsong än en permanent förstörd allsvenska med höst-vår.
Citera
2020-04-28, 07:43
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Vi hade egentligen bara smittspårning i början då vi isolerade de första fallen i Jönköping och GBG och vi har haft och har fortfarande för låg testkapacitet(även om den ökar) så det betyder inte så himla mycket, senare när det satte igång i Stockholm verkar inte smittspårning ha skett... eller så var det helt enkelt så att det var för många/för många ovetandes, vilket gjorde det till en hopplös uppgift. Det FHM säger är att det kan spridas genom t ex dörrhandtag, då kan det definitivt spridas genom beröring av andra föremål. Sedan kan man absolut sprita ner handtag etc.

Det har samtidigt som sagt sagts att för att det ska spridas så måste jag ha haft viruset på handen och du DIREKT efteråt ta på dörrhandtaget, det har gjort att man sagt att det inte finns några fall där man kan säga att det kommit den vägen men nu hamnar vi mer i rena smitto-diskussioner och en bit från topic...
Vi får hålla oss till Botaniska istället

Citat:
Om en match spelas i veckan så kan man t.ex börja höstsäsong 14-15 aug och göra uppehåll 27-28 nov.
Vårsäsongen 6-7 mars och serien avgörs 12-13 juni. Under februari spelas cupen. Det är för 16 lag.

Galet stor skillnad på att ha uppehåll mellan två säsonger och mitt i en säsong.

Europa-argumentet håller ju inte då det skulle missgynna mer än gynna, uppehållet blir för långt, vi missar sköna sommarmatcher under halva juni-augusti samt hela juli.
Det finns liksom ingen uppsida med att ändra säsongen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Om jag går till mig själv och ska stå på Örebros läktare i februari i snöblandat regn eller i maj i sol är valet enkelt. Höst/vår är en chimär. Vi kommer tappa publik, särskilt marginalare i alla 08-lag som drar i en bil när det är fint väder till Norrköping, Örebro, Uppsala. Det kan jag tycka - från supporterperspektiv - är en rätt viktig del. Kontra att få möta Shakhtar Donetsk i ett kval.

Kan inte låta bli att tänka på cupmatchen i Örebro ifjol när det var just regn/snö och i feb/mars.

Det är få saker som slår sommarmatcherna i allsvenskan, speciellt om man får dessa i "sommarstäder". Kolla bara när vi hade Falkenberg borta ifjol, matchen kan vi glömma men uppladdningen och allt var ju fenomenalt kul.
Som sagt, det finns inga vettiga argument att spela höst/vår.
Citera
2020-04-28, 09:44
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Instämmer, helt oförståeligt att så många i tråden vill ha höst-vår. Argumenten är typ transferfönstret och europaspel.

Europaspel kan vi bara lägga ner som diskussion, bättre att foka på kvalmatcherna (höst-vår kommer ju inte innebära att Elfsborg spelar semi i Europa League). För en miniatyrliga som AS så blir vi lika sönderköpta, eller inte alls, i januari som på sommaren. Hur måna guld har blivit sålda? Ett kanske, hade Gnaget haft cash då så hade de inte sålt I Obolo. Resten är ju skit samma.

Känns som det är massa sofftittare som vill ha höst-vår, så det inte fuckar upp deras båtsemester o de måste gräla med familjen om bandbredden för att få se matcherna.

Cupen ligger perfekt nu, tävlingsmatcher före AS och slutspurten i bra tid..precis då folk är taggade som fan på säsongen och stör inte uppgörelsen i AS.

Allvarligt, ingen som går på matcherna o som åker på bortamatcher kan ju vilja stå o pissa i motvind i Falkenberg i februari.
Citera
2020-04-28, 12:14
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av vf
Hahah va?

Ingen skillnad på ett uppehåll efter säsongen och ett mitt i säsongen?
Citera
2020-04-28, 12:31
Medlem
Citat:

Jag håller med. Men köper inte argumentet att vi har en fördel i Europakvalen bara och ville vara djävulens advokat lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in