Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Ja.
Men det gör inget att du är glömsk. Om du inte menar att de kommer snåla in på däck så antyd det inte. Jag konstaterade bara att trots det tydligen finns enkla pengar att tjäna där är det många tillverkare som inte gör det av nån anledning. Volvo har annat som andra tillverkare snålat in på, exv. äkta dubbla utblås, bör finnas mer att spara där än på däck, utan att tumma på säkerheten dessutom. Om det handlar om att snåla in alltså.
Citat:
Visst kommer de kunna snåla in på komponenter om bilen registreras för lägre topp-hastighet. Exempelvis på däck
Somsagt, hur är det med läsförståelsen? Skriver att de kommer
kunna, alltså att det finns en möjlighet att göra det. Påstår inte att de kommer göra det.
Citat:
Hjulupphängningar, bussningar och stötdämpare måste ju klara av lasterna upp till när däcken släpper, och rätta mig om jag har fel, men jag tror ju inte på att däcken bettar så mycket bättre i 230 än i 180? Visst kanske det finns marktryck som ökar på friktionen lite, men luftmotståndet hjälper ju i vilket fall rejält när det gäller att bromsa bilen i de farterna och just retardation måste väl vara en av de största påfrestningarna för hjulupphängningen, eller?
Jag är inte utbildad inom området, därav mina frågetecken, och är det så att däckens greppgräns i 230 är avsevärt högre än i 180 så ska jag gärna ändra min syn på det.
Påfrestningarna på däcket i form av exemplevis värmeutveckling skiljer sig avsevärt mellan 180 och 230km/h vilket påverkar däckets egenskaper markant. Därför krävs det en helt annan uppbyggnad av däcket som ska klara av högre hastigheter, ofta i form av en styvare konstruktion och annan typ av gummiblandning. Rent generellt bidrar dessa förändringar till bättre prestanda även i lägre hastigheter men även ett högre pris av däcket.
Överskrider du däckets maxhastighet är risken stor att värmeutvecklingen blir för hög och att däckets komponenter separerar, något man inte vill råka ut för.