2020-04-29, 07:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
(6h ago)
Airborne Coronavirus Detected in Wuhan Hospitals

Scientists have identified genetic markers of the virus in tiny droplets, adding to growing evidence that it can spread through air.
https://www.nytimes.com/

While the RNA of the virus was found in tiny droplets in China, scientists don’t know if it was capable of transmitting the virus.
https://www.nytimes.com/2020/04/28/health/coronavirus-hospital-aerosols.html?action=click&module=Top%20Stories&pg type=Homepage

Det har jag misstänkt hela tiden. I annat fall skulle det inte kunna vara så här fruktansvärt smittsamt.
Citera
2020-04-29, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Jag är medelklass men kan isolera mig rätt bra om jag vill. Hallå barnen hemma, jobba hemifrån, beställa mat på nätet.

Ja, du stärker bara min poäng. Kan man arbeta hemma så är man kanske inte direkt "knegare". (Traditionell"Arbetarklass").

Min poäng jag ville lyfta fram var att det finns ett socioekonomiskt perspektiv i denna sjukdom, detta avspeglas även i smitto- och dödsstatistiken i Sthlm. Mycket tydligt att ekonomiskt och socialt utsatta grupper drabbats värst.
Citera
2020-04-29, 07:43
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Ingen har pratat om att det är skapat ur RaTG13 utan att SARS-CoV-2 (naturligt förekommande) rymde från biolabbet i Wuhan. Det är inte första gången något sådant händer.
Kinavänner försvarar CCP till vilket pris och med vilken idioti som helst.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Naturligt förekommande var? Det är där du tappar logiken. Om COVID19 hade varit naturligt förekommande, alltså ett humanvirus redan etablerat, skulle vi ha sett smittspridning bland människor förut.

Det finns inget som stöder den hypotesen.

Du är medveten om att smittan från djur till människa kan ha skett på biolabbet i Wuhan? Med naturligt förekommande menade jag att SARS-CoV-2 redan fanns naturligt i något labbdjur. Det fetmarkerade är ett ypperligt bevis på att du inte vet vad du pratar om.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag skulle, absolut, kunna satsa allt jag ägde på att vi kommer att komma ut vare sig sämre eller bättre än andra länder när det gäller covid-19. Och att vi kommer att komma ut bättre än nästan alla länder vad gäller de långsiktiga ekonomiska, sociala och psykologiska konsekvenserna vad gäller smittskyddsåtgärderna emot SARS-COV2.

Psykologiska konsekvener av att jobba inom äldreomsorgen utan PPE ska inte underskattas....

Så tror Sverige kommer ha värre konsekvenser där än andra som jobbar mot allmän smittspridning
Citera
2020-04-29, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Vet gör vi bara om samtliga holländare har testats. Och det har dom inte.
Det enda vi "vet" är att 16/4 så hade 3% av dom som testades för antikroppar det. Dessutom var det blodplasma från blodgivare som testades. Ganska smalt om du frågar mig.

Resten är kvalificerade gissningar.

"As many as 3% of people in the Netherlands may have developed antibodies against coronavirus, indicating they have some immunity against Covid-19, the public health institute RIVM said on Thursday. Blood bank operator Sanquin arrived at the figure after studying blood and plasma samples from around 7,000 donors aged between 18 and 69 during a one-week period. If the 3% figure is reflected in the general population, as many as half a million people may have developed antibodies."
1) Provtestning är en metod som anses trumfa teoretiska modeller ifråga om korrekthet.

2) 7,000 personer är ett mycket stort statistiskt underlag, vilket gör siffran säker ur det perspektivet.

3) Blodgivare är personer som inte haft symptom på COVID-19, så om något borde den gruppen vara mindre smittade än genomsnittet.

4) Antikroppar indikerar smittoläget tre veckor innan, vilket var i början av Nederländernas kurva, eftersom det tar så lång tid att utveckla antikroppar.

5) Imperials teoretiska modell indikerar 3% smittade sju veckor senare än den här kända datapunkten i början av epidemin. Det är jättekonstigt.

6) Allt pekar på att Imperials modell sätter den här siffran väldigt dåligt.
Citera
2020-04-29, 07:44
Medlem
Cloezzas avatar
CytoDyn says leronlimab yielded positive data in Covid-19 patients 28 april 2020

Humanised monoclonal antibody drug leronlimab has shown ‘impressive results’ in a small observational Covid-19 study, said the drug’s developer CytoDyn CEO Dr Nader Pourhassan in a conference call.

Originally developed to treat HIV, the drug is a CCR5 antagonist that inhibits viral entry. It is undergoing Phase II clinical trials as a treatment for HIV and secured fast-track designation from the US Food and Drug Administration (FDA).
Clinic Trails Arena
https://www.clinicaltrialsarena.com/news/cytodyn-leronlimab-covid-19-data/

När jag lade upp information från olika forskningar som konstaterat att det finns sekvenser av HIV i Coronaviruset, blev det ett väldigt liv och mängder av påhopp från de sk förnekarna.
Men flera länder använder nu framförallt två HIV preparat Lopinavir och/eller Arbidor, för att bota sjuka i Covid19 med väldigt bra resultat. Och ser man till de länder som använder detta så har dom ett betydligt lägre antal dödsfall än länder som inte använder dessa preparat.
Dom länderna har lyssnat till de forskningsrapporter som kommit fram till att det finns HIV sekvenser i viruset.
Nu är man på gång med ett tredje HIV preparat Leronlimab som hittills endast testats i liten skala, men med mycket positiva resultat.
Enligt initialdata minskade Leronlimab plasmavirusbelastningen och återställde immunsystemet hos Covid-19-patienter.
Dr Bruce Patterson sa: ”Det är anmärkningsvärt för ett läkemedel att återställa immunsystemet och minska den virala bördan hos dessa patienter. Det är vad som ger oss stort hopp och stor förväntning om Leronlimab framöver i dessa försök. ”

Om det inte skulle finnas några som helst substans i de forskningsrapporter om att det finns HIV sekvenser i viruset så är det föga troligt att just HIV mediciner skulle fungera så otroligt bra mot Coronaviruset som de gör.
Förnekarna hävdar felaktigt att det finns HIV sekvenser i alla Coronavirus, men när jag frågar efter källa så börjar dom istället förlöjliga och komma med påståenden om att dom inte tror på ett flygande HIV virus osv.
Det handlar om vad som händer i världen ang eventuella botemedel mot Corona. Just nu verkar det som att det finns goda förutsättningar till att bota Coronaviruset, och det är väldigt glädjande nyheter.
Senast redigerad av Cloezza 2020-04-29 kl. 07:48.
Citera
2020-04-29, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Om vi lyckas sänka dödligheten med bara 20% snart så har våra grannländer redan ett försprång. Eller tja, de har ett försprång bara så länge de inte överbelastar sjukvården just nu.

Tror ingen som är intellektuellt ärlig kan kolla på typ Taiwan som sitter med noll nya bekräftade fall senaste tre dagarna och sex döda totalt och tänka "men snart kommer det bergis skita sig när de öppnar upp, eller så dör deras ekonomi". Vi har hanterat det här riktigt korkat, tyvärr.

Någon överlagd plan var det inte heller som ledde fram till det här. Mer en radda felsteg byggda på felaktiga antaganden.

Men du som är intellektuellt ärlig litar på siffrorna som kommer från Taiwan, Nord-Korea, Vitryssland, Kina..
Citera
2020-04-29, 07:47
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Innebär inte det samtidigt att 10 000 vårdplatser frigörs och att en enorm mängd vårdpersonal kan ägna sig åt viktigare saker?
Vad kan vara viktigare för vårdpersonal än att vårda sjuka?
Citera
2020-04-29, 07:50
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men du som är intellektuellt ärlig litar på siffrorna som kommer från Taiwan, Nord-Korea, Vitryssland, Kina..

Taiwan litar jag på. Nordkorea och Vitryssland har jag aldrig nämnt, men Nordkorea litar jag inte på alls (läcker liksom inte ens ut speciellt mycket information att förhålla sig till...). Kina tror jag mörkar en hel del, men jag tror inte de skulle kunna mörka ytterligare utbrott i Wuhan-storlek.

(Undrar om jag indirekt stödde Taiwans självständighetsrörelse nu. Har inte så mycket beef där egentligen, men de är klart mindre korrupta i alla fall.)
Senast redigerad av urgt 2020-04-29 kl. 07:53.
Citera
2020-04-29, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Hon ska ha stora journalistpriset.

Älskar henne för det hon gjorde.

Alla apologeter tycker att Tegnell hade bra svar på alla frågor. Det säger rätt mycket om dem faktiskt.

Ja, framför allt har hon ju (och SVT) banat väg och visat att det är okej att ställa pressande frågor, det är inga gudar vi har att göra med, utan offentliga tjänstemän som kan och bör granskas kritiskt i en sådan här situation.

Man får nog ha väldigt starkt vinröd-tröja-färgade glasögon om man tyckte att det var bra svar osv. Tror nog alla som är neutrala/oinsatta hemma i TV-soffan kliade sig i huvudet och började fundera på om Coronakrisen sköts så bra, eller alls. Det är bra att SVT sände detta, tror de har hög trovärdighet bland många, ute i stugorna.
Citera
2020-04-29, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
(6h ago)

Scientists have identified genetic markers of the virus in tiny droplets, adding to growing evidence that it can spread through air.
https://www.nytimes.com/

While the RNA of the virus was found in tiny droplets in China, scientists don’t know if it was capable of transmitting the virus.
https://www.nytimes.com/2020/04/28/health/coronavirus-hospital-aerosols.html?action=click&module=Top%20Stories&pg type=Homepage

Gäller att undvika bussar och tunnelbanor. En sak som talar emot är att man påstår att man inte hittat smittade från flygplan som suttit längre bort från smittbärare. Frågan är om det gjorts en ordentlig koll. Eller om man velat skydda flygbolagen. Hela hanteringen präglas av slapphet i hela världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in