2020-04-28, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Menar du att någon läst av LW:s mobiltelefon på morgonen 15/5, det meddelande där NW söker sin mamma. Fanns det en läsrapport?
N*a messar mamma på morgonen och flera gånger under dagen den 15 maj. När han blir förhörd månader senare så ser han att det är en läsrapport på detta meddelande. Men man kan inte läsa av NÄR detta sms öppnades för att läsa.
Citera
2020-04-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
enlig fup om husrannsakan 15/5. Jag vet inte vad det är för skillnad mellan kriminaltekniker och forensiker, men den finns kanske? Trodde det var samma sak.

Jag och Br*din bevakade huset tills kriminaltekniker GS anlände efter någon timma.

Nope, inte 15 maj.
Tvättmaskinen topsades 21 juni 2018!
Blodfläckarna missades i släktstädningen 25 maj.

AB 157B sid 277.
Citera
2020-04-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
N*a messar mamma på morgonen och flera gånger under dagen den 15 maj. När han blir förhörd månader senare så ser han att det är en läsrapport på detta meddelande. Men man kan inte läsa av NÄR detta sms öppnades för att läsa.

Borde det inte kunna gå se tiden via mast och var mobilen befann sig när läsrapporten sändes?
Citera
2020-04-28, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Borde det inte kunna gå se tiden via mast och var mobilen befann sig när läsrapporten sändes?
Jo kanske, om man haft lenas mobil. Men jag kan inte det där alls.
Citera
2020-04-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Nope, inte 15 maj.

AB 157B sid 277.

TACK! Det var det som jag svarade, men det blev istället en fråga om semantik då jag använde ordet forensiker fel (där jag avsåg kriminaltekniker).

Så för att upprepa: Påståendet som gjordes av annan trådskrivare att "Vid 1a husisen var det en polisman som såg och topsade blod från/vid luckan på tvättmaskinen." är fel. Inget blod topsades på tvättmaskinen 15 maj.
Citera
2020-04-28, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Aktbilaga 163

Det fetade, för mig är svaret mycket enkelt, det har uppstått på grund av mänsklig interaktion. Det händer när en webbsida laddas och det görs inte på grund av några synkande bakgrundsprocesser.

Det som loggas till sync_log.log, det som IT-forensikern skrev om, kräver dock ingen mänsklig interaktion.

Det här innebär att om mordet begicks runt 23.30-tiden så har
1. SD alibi
2. Eller så var det någon annan som interagerade med datorn.

Ett tredje alternativ skulle kunna vara att SD hade datorn med sig till brottsplatsen men det känns lite långsökt.

"Fattar ni vad jag begriper?" som Kurt Olsson skulle säga, den riktige Kurt alltså, inte tråd-Kurtan

Förklara gärna hur du kommit fram till detta.
Google lämnar inte ut sån detaljerad information att man säkert vet exakt vad som sker, så som jag fått berättat det för mig av just IT-tekniker, kunnig inom Googles molntjänster.
Citera
2020-04-28, 17:14
Medlem
Citat:
Förklara gärna hur du kommit fram till detta.
Google lämnar inte ut sån detaljerad information att man säkert vet exakt vad som sker, så som jag fått berättat det för mig av just IT-tekniker, kunnig inom Googles molntjänster.
Han svamlar bara. Han har gjort någon egen undersökning i sin källare och vill att vi ska lita på honom nu och förkasta IT-forensikern.
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Vi vet väl inte med säkerhet när i tid LW fick vetskap om att paret D verkligen skulle åka till USA?

Min hypotes är följande:

SD med hjälp av JG svartmålade LW inför gemensamma vänner när Stefans otrohet uppdagades. Det var hon som blev "the bad guy" pga SD:s otrohet. Hon förlorade vänner och anseende och tänkte inte låta Stefan komma undan med det.

LW:s ess i rockärmen var att sexet fortsatte även efter avslöjandet och Stefans bedyrande inför HD att avsluta kontakten med LW.

Min hypotes är att LW sa till SD att om ni åker tillsammans till USA så avslöjar jag att vi fortfarande ses och har sex.
Då blev det viktigt för SD att undanröja LW FÖRE USA-resan.

Och planerna tog form. Första försöket den 11/4 grusades av att polisen faktiskt åkte på hans larm om hotfulla män i skogen.
Nu blev det lite bråttom för SD, och han genomförde sin plan den 14/5, lägligt nog kvällen före paret D:s avresa till USA.

Det SD inte hade med i sin beräkning var ju att han skulle bli misstänkt och därigenom så nagelfaren att hans fortsatta otrohet i alla fall uppdagades. Och att alla hans mindre sympatiska sidor står alla fritt att läsa i FUP.
Så till slut blev han ändå "the bad guy".

Frågan är ju nu bara varför HD fortfarande håller honom om ryggen. DET är jävligt märkligt.
Bra sammanfattning och ännu bättre fråga! Vad fan pysslar Hanna med? Kan vara inblandad medvetet men kan även vara indragen i efterhand med hjälp av manipulation.
Senast redigerad av Unni.Drougge 2020-04-28 kl. 17:22.
Citera
2020-04-28, 17:16
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Vi vet väl inte med säkerhet när i tid LW fick vetskap om att paret D verkligen skulle åka till USA?

Min hypotes är följande:

SD med hjälp av JG svartmålade LW inför gemensamma vänner när Stefans otrohet uppdagades. Det var hon som blev "the bad guy" pga SD:s otrohet. Hon förlorade vänner och anseende och tänkte inte låta Stefan komma undan med det.

LW:s ess i rockärmen var att sexet fortsatte även efter avslöjandet och Stefans bedyrande inför HD att avsluta kontakten med LW.

Min hypotes är att LW sa till SD att om ni åker tillsammans till USA så avslöjar jag att vi fortfarande ses och har sex.
Då blev det viktigt för SD att undanröja LW FÖRE USA-resan.

Och planerna tog form. Första försöket den 11/4 grusades av att polisen faktiskt åkte på hans larm om hotfulla män i skogen.
Nu blev det lite bråttom för SD, och han genomförde sin plan den 14/5, lägligt nog kvällen före paret D:s avresa till USA.

Det SD inte hade med i sin beräkning var ju att han skulle bli misstänkt och därigenom så nagelfaren att hans fortsatta otrohet i alla fall uppdagades. Och att alla hans mindre sympatiska sidor står alla fritt att läsa i FUP.
Så till slut blev han ändå "the bad guy".

Frågan är ju nu bara varför HD fortfarande håller honom om ryggen. DET är jävligt märkligt.
Citera
2020-04-28, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Men bromsa nu, Så om polisen häktar dej för ett mord så tar du alltså chansen på att gå fri både i TR och HR även fast du vet vem som är den skyldige till mord eller du anar vem det är. Och vad menar du med att hålla inne andra teorier tills vidare??

Om man vittnar under ed är man skyldig meddela vem man vet är GM (blir mened annars eller böter) men inte om man är släkt med den man misstänker.
En tilltalad i rättegång kan inte vara vittne samtidigt men höras i bevissyfte.

En tilltalad kan ju tiga om en medskyldig eller en närstående / skyldig.
Litet svårt att reda ut allt här, kanske var onödigt att jag tog upp det, märker jag nu.
Med andra teorier menar jag "med allt som dit hör".

Bättre låta en juristexpert i tråden svara då.
Senast redigerad av Moschata 2020-04-28 kl. 17:19.
Citera
2020-04-28, 17:20
Medlem
Citat:
Nope, inte 15 maj.

AB 157B sid 277.

Därav min fundering tidigare idag:

Citat:
- Sen undrar jag lite över blodspåret på tvättmaskinen: När såg man det? Var det vid den andra husisen? Varför missade man den vid den första i så fall? Kan det vara så att man vågat tvättat well hidden blodigt plagg osv efter första husisen i tron om att de var off the hook?

EDIT: Rent av i samband med storstädningen?
Är det medlet och reagensen som gör att fläcken blottar sig så stort, eller är det bara rent blod man ser på bilden? Tänker att om blodet är så synligt för blotta ögat, så kan man väl knappast ha missat det från början? Därav min spekulation om att man tvättat nåt långt senare och inte bara under mordnatten? (Ursäkta, min okunskap..)
Senast redigerad av uncommon-name 2020-04-28 kl. 17:31.
Citera
2020-04-28, 17:24
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Nu närmar vi oss kärnan i resonemanget som avser att visa att HD försa sig när hon uttryckte "hoppas hon är död"

Enligt telefontömningen ringde Noa SD 06:59 och frågade citar "var är mamma". Så för att ni inte åter ska framstå som fultolkare har ni har att visa att HD inte hade känning om att Lena var försvunnen innan dom bevingade orden?

Att vilja att det förhåller sig på ett visst sätt för att få HD inblandad i mordet håller inte så kom igen nu?

Som så ofta när man tittar närmare på "era" bevis så visar det sig vara skvaller utan substans.

AB 149/55 förhör med HD
F: Så då menaru under tisdan då .. så pratar ni inte om det här?
V: Stefan oj ag?
F: Jaa ..
V: Ehjo .. Stefan messar mig på lunchen för då var jag ute o så .. å då skrev han till mig o frågade om jag kunde kontakta några gemensamma vänner .. eller egentl. .. gemensamma. . men några som jag hade på Facebook. . Messenger .. som Stefan inte hade för Uffe, Lenas man hade bett honom om hjälp. Att kontakta några som han inte hade uppgifter till. 0 då skickade jag det vidare o
då .. eh .. o sen på tisdan .. så eh .. ehhh .. sen jo .. men ja jobbade ju hela dan .. och eh .. när ja kom hem från jobbet så var tjejerna hemma hos oss .. eller hemma hos oss .. hemma hos mig .. eh .. och eh .. och ah .. vi .. prata o mös o gjorde väl ingenting mer än o va hemma en stund och sen så .. eh .. messade Stefan att han var påväg hem från jobbet så sa jag till tjejerna ring honom så kan han stanna här o käka glass

AB 149/56
V: Eh .. va han vet? Ja men de berätta han ju på lunchen, det att han hade fått reda på .

AB 149/168
FL: Vi kan ju se er messenger chatt, mellan dig och Stefan. Att han skriver till dig, klockan 11 :06 och berättar om det här med att Lena är försvunnen. Att han startar en konversation mellan er .. om .. om just om det här och det du beskriver. Vidare kontakt med Mats och såhär. Eeh, det finns alltså förhörsuppgifter till utredningen som visar att du, att du ändå visste det här tidigare. Redan på morgonen. Visste om Lenas försvinnande. Tidigare alltså.
MT:Mhm.

FL: Då undrar jag bara hur .. hur har du fått veta det i så fall? Stefan skriver till dig 11 :06. Hur kommer det sig då?
MT: ... Vet inte. Jag kan inte komma ihåg att ... att jag vet om det tidigare.

Du får dra dina egna slutsatser. Jag drar mina.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-04-28 kl. 17:26.
Citera
2020-04-28, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Annars finns det något som heter Google...
https://nfc.polisen.se/jobba-pa-nfc/yrkesroller/kriminaltekniker/
https://nfc.polisen.se/jobba-pa-nfc/yrkesroller/forensiker/

Mvh
/FS

#TeamÅsaHiding

Tack för utförlig beskrivning. Googling var inte aktuellt vid tillfället, då jag enbart avsåg att bemöta påståendet att ingen topsning av blod på tvättmaskinen gjordes 15 maj, och då råkade använda ordet forensiker iställer för kriminaltekniker (har aldrig tidigare haft anledning att begrunda skillnaden mellan dessa två yrkesgrupper. Men NU vet jag och kommer aldrig mer att förväxla de två ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in