2020-04-28, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Forensikern har längre utbildning och är ofta verksam inom ett specialområde inom kriminalteknik.
I min värld är den huvudsakliga skillnaden mellan en kriminaltekniker och en forensiker att den förstnämnda arbetar på fältet (brottsplatser) medan den senare arbetar i lab-miljö med analyser.
Däri ingår att göra utlåtanden. Det gör mer sällan kriminaltekniker.

Om jag skall försöka vara pedagogisk:
Kriminalteknikern samlar, fotograferar m m
Forensikern analyserar.

Edit: Säger alltså inte emot dig på något vis.
Senast redigerad av Carinah78 2020-04-28 kl. 15:21.
Citera
2020-04-28, 15:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Aktbilaga 163

Citat:
Material Avbildning av 2018-5000-BG50942-I har förbedömts med avseende på att utföra analys av data återfunnen i Google Chrome Cache med flaggan Last Visited Date/Time=2018-05-14 23 :34 (lokal tid). Frågeställningen var om kopplingen mellan data och flaggan Last Visited Date/Time har uppstått då en person interagerat med datorn eller om den kan ha uppstått utan sådan interaktion. Det bedöms inte att kodanalys av återfunnen kod i data från Google Chrome Cache kan ge ett tillräckligt underlag för att kunna besvara frågeställningen, då koden delvis är obfuskerad och dess funktionalitet till stor del beror på annan, okänd, kod. Likaså bedöms jämförande tester i en motsvarande datormiljö inte ge resultat av någon större tyngd ur värderingssynpunkt då alltför många okända faktorer kan spela in. Efter att ha studerat det inskickade materialet bedöms de resultat som en fullständig analys kan ge alltför begränsade för att motivera den arbetsinsats som krävs. Undersökningen avbryts.
Det fetade, för mig är svaret mycket enkelt, det har uppstått på grund av mänsklig interaktion. Det händer när en webbsida laddas och det görs inte på grund av några synkande bakgrundsprocesser.

Det som loggas till sync_log.log, det som IT-forensikern skrev om, kräver dock ingen mänsklig interaktion.

Det här innebär att om mordet begicks runt 23.30-tiden så har
1. SD alibi
2. Eller så var det någon annan som interagerade med datorn.

Ett tredje alternativ skulle kunna vara att SD hade datorn med sig till brottsplatsen men det känns lite långsökt.

"Fattar ni vad jag begriper?" som Kurt Olsson skulle säga, den riktige Kurt alltså, inte tråd-Kurtan
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-04-28 kl. 15:29.
Citera
2020-04-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du har uppenbarligen akt med tider och allt, så då måste jag ju tro på det.
Jag lade in filen i pm till dig. Det är aktbilaga 145 - dvs huvudprotokollet.
Citera
2020-04-28, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
I min värld är den huvudsakliga skillnaden mellan en kriminaltekniker och en forensiker att den förstnämnda arbetar på fältet (brottsplatser) medan den senare arbetar i lab-miljö med analyser.
Däri ingår att göra utlåtanden. Det gör mer sällan kriminaltekniker.

Om jag skall försöka vara pedagogisk:
Kriminalteknikern samlar, fotograferar m m
Forensikern analyserar.

Edit: Säger alltså inte emot dig på något vis.

Javisst är det så.

(Dessutom tjänar forensikern runt 40.000:-/månad och kriminalteknikern 30.000:-)
Citera
2020-04-28, 15:39
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Du skriver som du brukar. Full fart framåt! Men du glömmer navigera. Att "alla kvinnor skulle önska detsamma" är helt i överensstämmelse med din förvridna uppfattning om hur människor fungerar. Det blir grundstötning.
Inte alls!
Det visar på att du inte läst vad Lena utsatte HD för. Här får du ett litet smakprov som säkert även det är för smärtsamt för att ta dig igenom,.
---------------------
Lenas facebook messenger till Hanna.

Vi hade sex i samband med FTF alldeles nyligen, I er bil, I skuffen, fällda säten.

Och ja, vi har haft det även uppe i Theas rum, i hennes säng. Uppe i vattentornet.

Vid Svartån, på båda jobben, i naturen, vid cachar, vartsomhelst.

Jag var med honom och kollade på stort badkar på Bauhaus. "Du får komma och bada i det med mig".

Skriver till mig att han saknar mig. Min kropp, mitt prat, mitt allt. Att han svullnar nu. Att han vill in i mig nu, i sängen.

----------------------
Det finns mycket mer. Och du,,,anator Lena höll på att trakassera Hanna i åratal..

Och du, klaga inte på att Hanna sagt att "hoppas hon är död" om du inte vill veta varför..
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-28 kl. 16:00.
Citera
2020-04-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Inte alls!
Det visar på att du inte läst vad Lena utsatte HD för. Här får du ett litet smakprov som säkert även det är för smärtsamt för att ta dig igenom,.
---------------------

Vi hade sex i samband med FTF alldeles nyligen, I er bil, I skuffen, fällda säten.

Och ja, vi har haft det även uppe i Theas rum, i hennes säng. Uppe i vattentornet.

Jag var med honom och kollade på stort badkar på Bauhaus. "Du får komma och bada i det med mig".

Skriver till mig att han saknar mig. Min kropp, mitt prat, mitt allt. Att han svullnar nu. Att han vill in i mig nu, i sängen.

----------------------
Det finns mycket mer. Och du,,,anator Lena höll på att trakassera Hanna i åratal..

Och du, ifrågasätt inte om hur elak Lena var om du inte vill läsa om det..

Du läser inte vad jag vänder mig emot i ditt inlägg:
“Det vore väl själva fan om hon INTE önskat hennes död. Det finns väl ingen kvinna som inte skulle önskat detsamma. "

Det är ditt uttryck för hur du tror kvinnor reagerar med sina önskningar, som visar din människosyn. Så sorgligt.
Citera
2020-04-28, 16:16
Medlem
Citat:
Inte alls!
---------------------

----------------------

Och du, klaga inte på att Hanna sagt att "hoppas hon är död" om du inte vill veta varför..
Finns det mer att säga om hennes "hoppas hon är död" ?
Berätta mer om det du vet
Citera
2020-04-28, 16:19
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Inte alls!
---------------------

----------------------

Det märkliga är inte ATT hon sa det utan NÄR hon sa det.
Som vanligt missar du målet i dina inlägg.
Citera
2020-04-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag anser att det inte går att utesluta helt att hon har fått information
om att LW är försvunnen innan hon fäller det omtalade uttalandet.

Menar du att någon läst av LW:s mobiltelefon på morgonen 15/5, det meddelande där NW söker sin mamma. Fanns det en läsrapport?
Citera
2020-04-28, 16:46
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
enlig fup om husrannsakan 15/5. Jag vet inte vad det är för skillnad mellan kriminaltekniker och forensiker, men den finns kanske? Trodde det var samma sak.

Jag och Br*din bevakade huset tills kriminaltekniker GS anlände efter någon timma.

Annars finns det något som heter Google...

Citat:
En kriminaltekniker är en medarbetare inom Polismyndigheten som har vidareutbildat sig och arbetar med brottsplatsundersökningar, framför allt vid grova brott.

Citat:
Kriminaltekniker undersöker brottsplatser och säkrar forensiska spår. Arbetet bidrar till att besvara frågorna vad har hänt, hur, var, när och av vem i en brottsutredning

Citat:
Kursdeltagarna på kriminalteknisk grundutbildning ska ha erfarenhet av utredningsarbete i förundersökningar i brottmål och ha genomfört särskild upplärningsplan före kursstart.

Citat:
Majoriteten av kursdeltagarna på kriminalteknisk grundutbildning har polisiär bakgrund.

https://nfc.polisen.se/jobba-pa-nfc/yrkesroller/kriminaltekniker/

Citat:
Forensikern arbetar med ärendehandläggning inom sitt ämnesområde och har även ansvar för utvecklingsarbetet.

Citat:
Den som vill bli forensiker och arbeta på NFC med analyser och undersökningar i främst laboratoriemiljö bör ha en akademisk grundutbildning inom sitt arbetsområde. Forensikern har vanligtvis en grundutbildning inom it, kemi eller biologi, men det finns även andra utbildningar representerade på NFC. Här finns exempelvis kemister, biologer, biomedicinska analytiker, civilingenjörer, fonetiker, vapenexperter, brandexperter och it-experter för att nämna några.

https://nfc.polisen.se/jobba-pa-nfc/yrkesroller/forensiker/

Mvh
/FS

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-04-28, 16:46
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Ja...En misstänkt tilltalad kan faktiskt ha kännedom om GM eller tro sig ha och ha anledning
undanhålla info om det.
Eller ha andra teorier att hålla inne med tills vidare -
måste ju inte innebära skuld för gärningen hos den tilltalade
.

Men bromsa nu, Så om polisen häktar dej för ett mord så tar du alltså chansen på att gå fri både i TR och HR även fast du vet vem som är den skyldige till mord eller du anar vem det är. Och vad menar du med att hålla inne andra teorier tills vidare??
Citera
2020-04-28, 16:47
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Finns det mer att säga om hennes "hoppas hon är död" ?
Berätta mer om det du vet

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det märkliga är inte ATT hon sa det utan NÄR hon sa det.
Som vanligt missar du målet i dina inlägg.
Nu närmar vi oss kärnan i resonemanget som avser att visa att HD försa sig när hon uttryckte "hoppas hon är död"

Enligt telefontömningen ringde Noa SD 06:59 och frågade citar "var är mamma". Så för att ni inte åter ska framstå som fultolkare har ni har att visa att HD inte hade känning om att Lena var försvunnen innan dom bevingade orden?

Att vilja att det förhåller sig på ett visst sätt för att få HD inblandad i mordet håller inte så kom igen nu?

Som så ofta när man tittar närmare på "era" bevis så visar det sig vara skvaller utan substans.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-28 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in