2020-04-28, 16:04
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Ingen påstår inte att coronanan utrotas efter restriktioner eller lockdown.
Man försöker hålla ner smittspridningen
så kan sjukvården hinna att behandla och rädda så många möjlig liv.
Sveriges sjukvård kapacitet redan överbelastad därför prioteras bort många människor och detta orsakar överdödlighet. Sveriges sjukvård kapacitet är sämsta i Europa.
En annan dummaste påståenden nuförtiden är att påstå det finns tillräckligt med vårdplatser. Det är tvärtom. Om man öppnar ett hål sidan av badkaret badkaret blir aldrig full.
Andra länders strategi lägger människoliv i centrum.
Sveriges strategi ekonomin i centrum.
Jag tycker att Sveriges ekonomi drabbas lika hård ändå. För att Sverige är en export land
som är mycket beroende av omvärdens efterfrågan.
De flesta alarmisterna söker fakta och bygger sin uppfattning till verkligheten. Vi vill inte bli en av flocken och låta vårt hjärna bli offer svensk massmedias manipulation.
Antingen du känner empati till de som drabbas
och dör onödan eller du skiter de som går bakom sjuk profet som inte lägger människoliv en viktigt variabel sin hemliga modellering.
Glöm inte att vi var förskräckta när vi såg Italiens dödsifror. Dagens manipulerade siffra är motsvarar 480 (6×80)döda. Italien har 6 gånger mer befolkning.

Hur kan du påstå detta. vi har haft Corona i knappt två månade den kommer att hålla på i ett år. Att dra slutsatser baserat på rysk eller kinesisk propaganda är enfaldigt och ovärdigt- Min tro är att vi kommer att sluta på ungefär likartade dödstal i slutänden och lockdown har enbart spelar en viss roll i de länder som införde den för sent så att deras sjukvård var överbelastad -

Alarmister söker information som bekräftar deras fördomar och citerar gärna vilka obskyra rapportes som helst så länge dom bekräftar deras fördomar. Människor dör, det är ett faktum alla kommer att dö i någonting. Det är kanske en överraskning för alarmisterna men det är farligt att leva. Men ännu farligare är att döda mängder av andra för att överleva själv. Någonting som alarmisterna gör med glädje
Citera
2020-04-28, 16:05
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Alltså i Norge skriver man om detta :

https://www.aftenposten.no/verden/i/Vbv134/tre-av-fire-i-sverige-vil-ha-strengere-koronatiltak?#xtor=RSS-3

https://www.nrk.no/nyheter/sverige-1.14892471

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/04/28/195673999/tre-av-fire-i-sverige-vil-ha-strengere-coronatiltak

Men inget i Sverige, det handlar ju om Sverige ?

Jo, känns som att det måste gått röta någonstans här. Var mer stake i journalistiken på 90-talet.
Citera
2020-04-28, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Fan var rädd att det skulle bli hårdare restriktioner men med tanke på att siffrorna börjar ljusna så varför skulle Stefan göra det.

Hoppas nu studenterna får ha lite större firande än 50. Mina studenfest var det roligaste på mycket länge, knulla supa och festa..

Det blir hårdare restriktioner snart förhoppningsvis, med tanke på hur enormt mycket det ökar konstant, överallt, finns ingen nedgång att tala om på ett bra tag iaf. Får hoppas att svensken vaknar och inser detta faktumet så snart som möjligt. Tre av fyra i sverige vill ha strängare och hårdare restriktioner, som tur är. Grannländerna skriver om det, får se när journalisterna i sverige vaknar också!
Citera
2020-04-28, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Tja,

Lyssnade på ett utkast med Tegnell från dagens Presskonferens.
Är det jag som är totalt efterbliven, eller blir man efterbliven av att lyssna på detta svepande jävla dravlet?
Ja, du.....man hinner sucka många ggr när man tittar.
Citera
2020-04-28, 16:09
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Visst kommer vi ha det, men man kan väl få känna en viss lättnad över att det inte skenat iväg?? Alla vet att 81 döda är en hemsk siffra, men jag tror att många var oroliga över att det skulle vara ett ännu högre antal.

Klart man kan vara positiv över att det inte skenat, men det vore närmast en praktskandal om det hade gjort det.
Citera
Medlem
Lövin är på CNN,

CNN pushar - Sverige har extremt många fler döda än resten av Norden.

Lövin - det här måste vi utvärdera senare.

Lövin - resten av Norden tror att dom kommer få massa fler fall.

Lövin - detta måste vi ha för the long term, a marathon, if needed we will do more restrictions. If we need to close down we will.

Lövin - we need to take the right measures at the right time.

CNN - second wave, what will YOU do.

Lövin - Our first priority is to limit number of dead.

Lövin - we have appropriate care for all that are infected.

Lövin - we are very priviligied we already have a great social security system....

hon ser ut extrem obekväm ut, mest för att hon är på engelsk TV tror jag.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Och om man bryr sig om att barnen i landet ska ha det bra eller att deras föräldrar ska kunna behålla jobben, då har man inte de rätta värderingarna alltså? Det är inte så att man önskar livet ur gamla människor bara för att man bryr sig om hela landet. Ditt sätt att uttrycka dig på tyder inte på fin moral och värderingar, snarare en skev världsbild.

Barnen i landet ska ha det bra? Och vad betyder det? Att de ska få gå till skolan trots en pågående pandemi?
Och varför det? Är barn viktigare än andra människor? Det är bättre att Britt 76 dör för att barn ska fortsätta "ha det bra" och gå till skolan?
Va fan betyder ens att barn ska ha det bra? Är det ett pågående krig låter vi barn gå till skolan för att "de ska ha det bra"?
Vad är för korkat resonemang?

Nej nej vänta. Britt dör inte pga barnen går till skolan. Men att barnen går till skolan leder bara till ökat smittspridning. Så, det är kanske inte just Britt som dör pga barnen "ska ha det bra" och går till skolan. Men det är istället "Kalle 67" som dör.
Nej det är bara du och Anders Adolf Tegnell som tror att "barn smittar inte" när det inte finns nåt jävla bevis att det verkligen är så. Om det inte finns bevis till 100% att barn inte smittar då är barn potentiella smittare. Och kan potentiellt smitta Kalle 67.

Kommer barn att dö om de måste stanna hemma pga pandemi? Kommer de att begå kollektivt självmord? Är det viktigare att barnen är "glada" även om detta medför att Britt dör? I så fall kan du verkligen dra åt helvete och får hoppas att det är du som är Britt.
Citera
2020-04-28, 16:10
Medlem
Känner ni någon i Stockholm som har eller har haft corona?
Citera
2020-04-28, 16:10
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det ser inte bättre ut idag än för en vecka sedan. Det fluktuerar lite mellan en vecka men för tidigt för att se någon tydlig trend. Vi kommer ha tråkiga siffror i några veckor framöver, minst.

Vad man kan säga från siffrorna från Spanien och Italien är att när det vänder så går det inte lika fort ner som upp. Det är en lång svans av relativt höga värden i veckovis.
Citera
2020-04-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
81 döda räcker inte. Bara senaste timmen tickade 10 st på c19.se och 81 ar räknat på 2355.Vad som är dåligt är också att antalet fall idag är uppe i 700st. Även IVA ökar.

19734
Fall
700 idag

540
På IVA

+91 idag4%
2380
Döda

Jag tror inte du förstår hur inhämtningen av data fungerar.

Antalet nya fall som FHM presenterar, är de fall som tillkommit mellan 11.00-11.00 senaste dygnet. Vissa har inte hunnit rapportera tills dess, därför ökar c19,Platz mfl fortfarande. Dessa som tillkommit, kommer med på FHMs rapportering imorgon.

Vad det gäller iva, så är vi +9 mot igår, men -6 mot i förrgår. Detta tal ändras hela tiden såklart då folk skrivs in eller ut.

Döda räknas på samma sätt från 11.00-11.00 hos FHM, men uppdateras efterhand på de andra siterna.
Citera
2020-04-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Att säga att folk glädjs är förstås medvetet överdrivet. Det är bara för att bildligt få en att inse att det finns folk som skiter i att folk dör. Eller i sin höjd är ok att folk dör (folk som kunde räddats) så länge man inte själv blir påverkad. Det finns något som heter solidaritet.

Lokdown är just ett sätt att vara solidarisk. Till skillnad från de problem som eventuellt uppstår vid lockdown, finns andra som har enormt större och omedelbar påverkan, i form av folk som dör, av anhöriga som går bort. För det går för det mesta att lösa problem som alkoholism, slagna människor, fattigare människor etc. Att återuppliva folk är inte riktigt lika lätt. I ett land som Sverige kommer omöjligen finnas folk som dör av svält. I sin höjd får man byta mobil vartannat år istället för varje år.

Att uppöppningen gör att smittan sprids igen är ju självklart ifall folk tänker återgå till vardaget som under 2019.
Om uppöppningen görs på ett kontrollerat sätt (vilket är vad som sker runtom i världen) så minimerar man risken för att smittan sprids.
Både vid lockdown och vid försiktig uppöppning finns det något som är gemensamt:
Skydda till varje pris den enskilda individen OCH var högst ödmjuk mot ett okänt virus som skördat hundratusentals liv.
Detta är nu en approach som Sverige felat väldigt mycket och väldigt länge med. Det finns en hel historik på beteende hos myndigheterna om hur de approachat detta.

Att folk är idioter är välkänt men ganska så irrelevant. Eller det är snarare ett sätt att sätta krokben på sig själv.
Det är just för att folk är idioter som det krävs förbud. Och inte rekommendationer.
Att den svenska ekonomi vägrar försöka ta smällen tyder bara på enormt osolidariskt beteende. Hela världen har behövt ta smällen.
Men det oetiska svinet i Sverige vill fortfarande få kunna byta mobil varje år.
Hellre låta tiotal hit och tiotal dit dö än att vara solidarisk. Hellre tiotal döda hit och dit än att behöva ha samma mobil i hela två år.

Har ingen aning om dessa med agenda. Vare sig det är förnekare eller alarmister.
Jag har inget intresse av att landet ska använda massiva restriktioner än att jag kan känna att mina medmänniskor får en chans att överleva.

Jag har hela livet gjort karriär. Jag har bytt flera mobiler per år. Jag har festat som bara den. Så jag skulle ha allt intresse i världen att förneka och hoppas på att Sverige kör på som nu. Så jag kan påverkas så lite som möjligt ekonomiskt.
Men nej. Där jag kommer ifrån säger vi "När det finns hälsan, finns allt". Hälsan och mina medmänniskor, även Britt 77 som dör hemma med öppet fönster och alvedon, är viktigare än att jag får byta mobil varje år.

Jag lever hellre ett fattigt liv. Jag går hellre med på att tjäna 10 tusen i månaden än de 70 tusen jag tjänar idag. Än att vara omringad av ett samhälle där majoriteten byter människoliv mot 1 mobiltelefon per år.
Problemet är Sveriges strategi val beror inte på Sverige är fattigt land. 3 april innan Coronan sätt fart massmedia fått 200 extra miljoner för att skapa manipulerade flockar
Man kunde köpa mins 100 miljoner mensskydd för att minska smittspridningen om man hade brytt sig om gamla och sjuka.

200 miljoner extra till medierna | Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8Q41/200-miljoner-extra-till-medierna
Citera
2020-04-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så för att det tar lång tid att få fram ett virus så vore det en dålig idé att köpa tid och lära sig mer innan man låter ett nytt okänt virus (medvetet) spridas i befolkningen?!
Really?

Sedan har jag aldrig förepråkat total lockdown (i Sveriges läge). Kanske under en kortare period så vi skulle ha hunnit få fram skyddsutrustning och tester.
Däremot borde man absolut tidigare ha stoppat flyg från riskområden, stora event, skyddat äldreboenden (besöksförbud och skyddsutrustning) stängt skolor och absolut INTE uppmuntra folk som varit i kontakt med sjuka att gå och jobba som vanligt om de inte har symptom (de skulle hållas i karantän en period först).

Jaja vi kommer inte längre. Bara att konstatera att jag inte håller med dig.

Vi hade varit i en helt annan situation om vi lyckats hålla smittan utanför äldreboendena och bland övriga 70+-are. Det är ju en stor andel avlidna som härrör från dessa grupper. Här har man helt misslyckats. Om man hade lyckats med detta så hade övriga åtgärder känts ganska relevanta. Nu har dödstalen dragit iväg men tror det är viktigt att hålla isär orsak och verkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in