2020-04-28, 13:47
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Precis! Och 10% är väl lägre än t ex 50% i UK? Eller?

Samtidigt 10% mer än i Belgien.
Citera
2020-04-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Exakt! Vi får hoppas Sverige valde rätt väg bara. Man kommer ju se om något år minst vad som var bäst. Tycker ju man tappade bollen där. Gällande smittspårning. Man hade som det verkar bra koll. Satte folk i karantän, spred ner till var smittan kom ifrån osv. Det var bra koll. Sedan släppte man bara det. Slutade att testa.

Ja vi får se om något år om det felat och exakt vad som gick fel. Detta med att man fick in smittan i äldreomsorgen t.ex känns som ju ett väldigt stort misslyckande. Det känns som det hade varit lätt att undvika det.

Jajo men vi fick ju stopp lab man hade för lite resurser till testningen.. när allmänspridningen blev ett faktum... vi hann inte ens få svar på patienter på sjukhuset då test pinnar började bli slut och labb kunde inte ta fler. Så utifrån förutsättningarna så fanns inte möjligheten likt lager av skyddsutrustning

Tror tyvärr de var svårt å göra nåt mer åt de där.. där å då. Med vad man hade.

Men hade vi haft kapaciteten absolut!
Citera
2020-04-28, 13:48
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Exakt! Vi får hoppas Sverige valde rätt väg bara. Man kommer ju se om något år minst vad som var bäst. Tycker ju man tappade bollen där. Gällande smittspårning. Man hade som det verkar bra koll. Satte folk i karantän, spred ner till var smittan kom ifrån osv. Det var bra koll. Sedan släppte man bara det. Slutade att testa.

Ja vi får se om något år om det felat och exakt vad som gick fel. Detta med att man fick in smittan i äldreomsorgen t.ex känns som ju ett väldigt stort misslyckande. Det känns som det hade varit lätt att undvika det.

Hela Europa har misslyckats! Helt otroligt att vissa länder nu öppnar upp bara för att de inte har misslyckats lika mycket som andra. Man verkar resonera som så att bara för att vi inte dödat så många med vår strategi hittills så har vi alibi att döda lite fler nu.

Total lockdown för alla länder tills viruset är utrotat är det enda humant rimliga!
Citera
2020-04-28, 13:50
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Sverige har mer än dubblat IVA-platserna till över 1000 stycken. Uttala dig inte om sådant du inte vet något om.

Sverige hade inte ens personal till sina ordinarie 526 plattser när detta startade. Då pratade man om 3 dygns uthållighet.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

Verkligen, det var verkligen ett stort misslyckade som vi måste dra lärdom av när nästa pandemi kommer eller om covid-19 kommer tillbaka i en ny våg

1: Stäng äldreboenden direkt (Smittskydd på de som jobbar med äldre för att inte dra in smittan från asymatiska arbetare)

2: Isolera alla som varit i riskområden och testa direkt. De som rymmer eller smiter från isolation får dryga böter

3: Börja med lägre restriktioner direkt istället för 500

4: Var övertydliga vad som gäller för företagen som fortsätter att jobba på plats i samhället
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Varje dödsfall i covid, i vilket land det än uppträder, är ett stort misslyckande om man inte har gått all in i åtgärder för att förhindra smittspridning!!
Måhända, men din idé om lämpliga åtgärder kanske inte är de åtgärder som faktiskt begränsar antal döda i slutändan. Har du reflekterat över att du också kan ha fel kring vad som faktiskt är all in i åtgärder trots din övertygelse?
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Och på tisdag? Hur många dödsfall kommer att rapporteras då?
Isåfall en lätt säsongsinfluensajämförbar stigning
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol! Island har haft samma åtgärder som Sverige, förutom på tre punkter:

Gränsen för offentliga sammankomster är satt till 20 personer, (kommer att lättas nu till 50 personer).

Man har testat mycket.

Man har lyckats skydda den äldre delen av befolkningen bättre än Sverige. (Befolkningen på Island är yngre än Sveriges.)

https://www.government.is/news/article/?newsid=c65cf658-6eb6-11ea-9462-005056bc4d74

Jag skulle säga att islänningarna lyckats lite för bra med det svenska modellen. Där har bara 2,6 procent av befolkningen, ännu, haft covid-19. Islänningarna kommer dock att öppna upp för resor till Island, utan krav på karantän från den den 15 maj, (jag undrar just om de inte vill elda på smittspridning lite?)

https://www.vulkanresor.se/kundservice-och-kontakta-oss-vulkanresor/information-angaende-coronaviruset-pa-island

Själv kommer jag att resa till Island när jag blivit frisk och haft möjlighet att ta en test som visar att jag har antikroppar mot SARS-COV2.
Andra framtida resmål är Vietnam, Albanien och Nya Zeeland. Sedan tillkommer USA med New York, Seattle och Kalifornien. Men det ligger längre fram i tiden än Island. Jag kommer att resa mycket de närmaste åren.

Det bor 300 000 människor på Island.

Det är inte ens jämförbart med Sveriges 10 miljoner människor.

Vilket gör att dödstalen är som solen och månen mellan länderna.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Iceland
Citera
2020-04-28, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Om det stämmer det som många har vittnat om, att om sjukvården anser att man inte har tillräckligt bra chanser att överleva, och man skickas hem med en alvedon.

Ja då undrar jag om det finns en risk att folk inte berättar om sina underliggande sjukdomar.

Har t ex Stockholms region uppgifter om alla andra regioners invånare? Om jag t ex fick en hjärtinfarkt i Skåne för 10 år sedan och jag idag är 70 år gammal. Om jag då uppgav att jag för 10 år sedan haft en hjärtinfarkt skulle jag om jag bodde i Stockholm inte hamna på IVA ens om jag hade andnöd.

Min fråga är då; samkörs regionernas sjukvårdsuppgifter eller finns det risk att vissa patienter kommer hålla inne med sin sjukdomsinformation för att ha bättre chans att överleva?
Det går inte att mörka en hjärtinfarkt. Det syns ju på EKG.
Citera
2020-04-28, 13:52
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Fake news. Det är jättelätt att kontrollera spridningen med lockdown och att öppna upp sakta.

Källa: Flashback

Skulle "omni" vara en opålitlig källa menar du ?

En väldigt välrenomerad tidskrift jämfört med många andra som det länkas till här och på Facebook/twitter. Faktum är att de flesta populärvetenskapliga tidskrifterna är vettiga källor.. inte de bästa men just "vettiga" skulle något vara fel så rättas det alltid och de tar på sig skulden om de publicerat något oriktigt..
Citera
2020-04-28, 13:53
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Dina oberoende forskare har själva dragit tillbaka artikeln.
Absolut inte den finns att hitta där den lades upp från början. Vad menar du med "dina" oberoende forskare? Jag la upp något som kan vara av intresse, men du verkar ta det personligt?

Här ligger deras forskning fortfarande kvar!
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.30.927871v1
Citera
2020-04-28, 13:53
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det går inte att mörka en hjärtinfarkt. Det syns ju på EKG.

Sant. Men om det är bråttom och patienten inom några minuter måste ha respirator. Tar man EKG då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in