2020-04-28, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Varje dödsfall är såklart hemskt men 100 rapporterade idag vore såklart fantastiskt lovande siffror. Jag förstår hur du tänker med regioner som t ex Uppsala och Östergötland som rapporterat idag.

Men med tanke på hur få som rapporterats från Stockholm och Västra Götaland sedan i lördags så är jag rädd att det snarare blir runt 200 idag, kanske t o m över 200. Hoppas dock innerligt att du har rätt.
Fantastiskt lovande, märkligt uttryck kan jag tycka!
Citera
2020-04-28, 13:27
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Dina artiklar är från innan COVID-19 kom till Sverige.

Det är ju min poäng Om du hade en krigzon innan Covid-19 och nu har x antal gånger mer patienter, mer skyddsutrustning, mer döda, ett virus som kan orsaka personalen död (en har redan dött officiellt) tror du då det är mindre nu?

Jag tycker din tess på dumhet blir ganska tydligt. Men jag hoppas mer media och resten av världen börjar agera emot Sverige och Löfven och Tegnell förlorar sina rättigheter. Det räcker nu.
Citera
2020-04-28, 13:28
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Varje dödsfall är såklart hemskt men 100 rapporterade idag vore såklart fantastiskt lovande siffror. Jag förstår hur du tänker med regioner som t ex Uppsala och Östergötland som rapporterat idag.

Men med tanke på hur få som rapporterats från Stockholm och Västra Götaland sedan i lördags så är jag rädd att det snarare blir runt 200 idag, kanske t o m över 200. Hoppas dock innerligt att du har rätt.

Ja det vore fantastiskt underbart om 100 pers dog på en enda dag. Men herregud vi måste fira i så fall.

Jag menar, om vi håller den här takten i säg 2 månader till så är vi uppe i ca 8300 döda på 3 månader totalt.

Kan inte bli bättre!

🙄
Citera
2020-04-28, 13:29
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:

Jag begriper inte, de rapporterade siffrorna är väl fullständigt meningslösa innan den ansvariga, regionerna antar jag, säger att de har jobbat ikapp eftersläpningarna. Innan dess vet vi ju inte om det döljer sig 1, 10, 100 eller 1000 döda i föregående dagars dagars staplar?

Hela förfarandet ter sig obegripligt för mig, FHM klagar på att de inte äger frågan men varför tar det inte bara över frågan och sätter någon ansvarig på uppgiften? Är det inte extremt viktigt att man har uppdaterade siffror när man själv är den som föreslår åtgärder? Är det något tekniskt, byråkratiskt eller etiskt hinder som förhindrar att vi erhåller siffror som är mer aktuella? Är det bara en resursfråga förstår jag inte hur regionerna inte bara löser det, och om de inte klarar av det så skulle jag som FHM kräva att ansvaret landar hos någon som gör det.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Fantastiskt lovande, märkligt uttryck kan jag tycka!

Vi som vill ha så låga siffror med avlidna som möjligt blir såklart glada om rapporteringarna är lägre än väntat.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Köttkonsumtionen är bizarr.

Ica liljeholmen har 300 ostar (mestadels import), inte ens ränkat deras utbud av paketerat importerat kallskuret/påläggskött. Antagligen 100 tals nitritspäckade/steroid/antibiotika/processad tysk import.

Kött är ett ansvar ur så många perspektiv. Kött ska inte flygas omkring i flygplan eller på båtar.

Gör du den egna köttproduktionen nära/lokal/inhemsk, går den ner av naturliga/hållbart tänkande/ orsaker, dvs om du inte vill ha en "industriell" (i min mening skev industri).
Håller med igen. Den storskaliga produktionen är på många håll i världen är också hemsk för djuren.
Citera
2020-04-28, 13:30
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Fladdermöss är en reservoar för allsköns dödssmittor. Att dessa coronavirus med HIV-proteiner förekommer hos fladdermöss säger oss inget om hur det mänskliga immunförsvaret skulle reagera på dem. Hur många av våra kända coronavirus som människan kan bli smittade av innehåller HIV-proteiner (förutom SARS-CoV-2)?
Har du någon källa på att det förekommer HIV proteiner hos fladdermöss?
Inget av de andra Coronavirus som finns idag innehåller någon sekvens av HIV, det är endast hos SARS Covid 2 det finns.
Citera
2020-04-28, 13:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Ja det vore fantastiskt underbart om 100 pers dog på en enda dag. Men herregud vi måste fira i så fall.

Jag menar, om vi håller den här takten i säg 2 månader till så är vi uppe i ca 8300 döda på 3 månader totalt.

Kan inte bli bättre!

🙄

Om man som jag trott på 200 avlidna idag och det visar sig vara 100 istället så tycker iallafall jag det är fantastiskt om 100 människor färre dör.
Citera
2020-04-28, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Försvinner viruset om man stänger ner?
Nej, Man försöker hålla ner smittspridningen
så kan sjukvården hinna att behandla och rädda så många möjlig liv.
Sveriges sjukvård kapacitet redan överbelastad därför prioteras bort många människor och detta orsakar överdödlighet.
Första strategin lägger människoliv i centrum
Andra ekonomin i centrum.
Jag tycker att Sveriges ekonomi drabbas lika hård ändå. För att Sverige är en export land
som är mycket beroende av omvärdens efterfrågan.
Citera
2020-04-28, 13:31
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
Jag är ingen konspirationsteoretiker, sen har den forskning jag länkade till fått stöd av flera andra forskningar, och svenska forskare vid Karolinska institutet har konstaterat "likheter" med ett HIV protein, dessa likheter är i själva verket identiska med sekvenserna från HIV proteinet.
Artikeln lades upp igen, och även vad du tror så använder nu Indien två olika HIV mediciner som man ger till dom som insjuknat i Covid19, dom tog bla den forskningen på stort allvar.
Man gick ut i februari och bad medicintillverkare i Indien att börja massproducera dessa två preparat för att sedan bygga upp lager inför en stor epidemi.

Idag är det flera länder som använder dessa HIV mediciner för patienter som insjuknat i Corona.

Var kan jag läsa om att samma proteiner finns hos fladdermöss?
Du kan läsa det i artikeln jag länkade till. Den artikel du länkade till har en röd ruta längst upp. Läs vad som står där....
Här har du mer info om de sk "HIV-sekvenserna". En kraftig avrättning:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7033698/
Senast redigerad av crisscross 2020-04-28 kl. 13:37.
Citera
2020-04-28, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Jag begriper inte, de rapporterade siffrorna är väl fullständigt meningslösa innan den ansvariga, regionerna antar jag, säger att de har jobbat ikapp eftersläpningarna. Innan dess vet vi ju inte om det döljer sig 1, 10, 100 eller 1000 döda i föregående dagars dagars staplar?

Hela förfarandet ter sig obegripligt för mig, FHM klagar på att de inte äger frågan men varför tar det inte bara över frågan och sätter någon ansvarig på uppgiften? Är det inte extremt viktigt att man har uppdaterade siffror när man själv är den som föreslår åtgärder? Är det något tekniskt, byråkratiskt eller etiskt hinder som förhindrar att vi erhåller siffror som är mer aktuella? Är det bara en resursfråga förstår jag inte hur regionerna inte bara löser det, och om de inte klarar av det så skulle jag som FHM kräva att ansvaret landar hos någon som gör det.

Visst kan det vara frustrerande med eftersläpningarna men hur man än vänder och vrider på det så kan det aldrig vara dåligt med låga rapporterade tal.
Citera
2020-04-28, 13:33
Medlem
FrankIsBacks avatar
Varje dödsfall i covid, i vilket land det än uppträder, är ett stort misslyckande om man inte har gått all in i åtgärder för att förhindra smittspridning!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in