Citat:
Ursprungligen postat av
.Dostoj.
Sverige har i dagsläget 5 ggr högre dödstal än Norge och Finland i förhållande till befolkning.
Om det visar sig i pandemins slutfas att de övriga nordiska länderna handlade rätt med kraftfulla restriktioner i tidigt skede eftersom dödstalen blev lägre än Sveriges samt att ekonomin inte blev nämnbart bättre i Sverige. Kommer ni sossar då erkänna att Löfven agerade fel och kommer ni känna en besvikelse över detta eller kommer ni hitta på något svepskäl som vanligt som passar in i sosse-äkta anda och berättigar detta blod på händerna.
Finland (och Island) kommer klara sig bäst ur denna pandemi av de nordiska länderna. Och regeringen borde efter denna pandemi avsättas eftersom vi kommer att få se (många av oss har sett det länge) att de agerat vanvettigt från Dag 1 och inte handlade för att Sverige skulle vinna tid och bromsa spridningen (i väntan på färdiga antikroppstest) i denna dödspandemi och största kris i svensk modern tid.
Lol! Island har haft samma åtgärder som Sverige, förutom på tre punkter:
Gränsen för offentliga sammankomster är satt till 20 personer, (kommer att lättas nu till 50 personer).
Man har testat mycket.
Man har lyckats skydda den äldre delen av befolkningen bättre än Sverige. (Befolkningen på Island är yngre än Sveriges.)
https://www.government.is/news/article/?newsid=c65cf658-6eb6-11ea-9462-005056bc4d74
Jag skulle säga att islänningarna lyckats lite för bra med det svenska modellen. Där har bara 2,6 procent av befolkningen, ännu, haft covid-19. Islänningarna kommer dock att öppna upp för resor till Island, utan krav på karantän från den den 15 maj, (jag undrar just om de inte vill elda på smittspridning lite?)
https://www.vulkanresor.se/kundservice-och-kontakta-oss-vulkanresor/information-angaende-coronaviruset-pa-island
Själv kommer jag att resa till Island när jag blivit frisk och haft möjlighet att ta en test som visar att jag har antikroppar mot SARS-COV2.
Andra framtida resmål är Vietnam, Albanien och Nya Zeeland. Sedan tillkommer USA med New York, Seattle och Kalifornien. Men det ligger längre fram i tiden än Island. Jag kommer att resa mycket de närmaste åren.