2020-04-28, 13:18
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag är långt ifrån någon sosse men självklart kommer jag då ändra uppfattning. Nu tror jag bara att Sveriges strategi är bra. Om ett par år har vi facit och få behöver vi inte tro längre.

Kommer du din kommunist erkänna att Sverige gjort rätt om det visar sig att vi gjort så?

Haha...jag är inte kommunist. Jag röstar långt åt höger. Men jag är både klok och etisk. Den kombinationen existerar faktiskt.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-04-28 kl. 13:22.
Citera
2020-04-28, 13:19
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det här, hävdar jag, är skitsnack. Du hittar helt enkelt på. Det här vore definitivt något för media att ta upp - de skulle också naturligtvis göra det om det vore sant.

Du får lyssna på presskonferensen och höra orden att vården är ansträngd idag. Om du även ser en ökning av döda så kanske du kan lägga ihop 1+1.
Som jag sagt tidigare. Folk som jobbar på sjukhus går i gasmasker, skyddsutrustning som visir mm och människor dör en plågsam död i covid-19.

Men att du hävdar att bara för media (som inte får en insyn) inte skriver så finns det inte. Då säger vi väl så
Citera
2020-04-28, 13:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ser ut att bli runt 100 döda rapporterade idag, hemskt såklart men ändå en bekräftelse på att vi har en platå, alternativt en nedgång.

Varje dödsfall är såklart hemskt men 100 rapporterade idag vore såklart fantastiskt lovande siffror. Jag förstår hur du tänker med regioner som t ex Uppsala och Östergötland som rapporterat idag.

Men med tanke på hur få som rapporterats från Stockholm och Västra Götaland sedan i lördags så är jag rädd att det snarare blir runt 200 idag, kanske t o m över 200. Hoppas dock innerligt att du har rätt.
Citera
2020-04-28, 13:20
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Fake news. Det är jättelätt att kontrollera spridningen med lockdown och att öppna upp sakta.

Källa: Flashback
Det står att spridningstakten bara gått upp till 1,0 så det är ju inte så att man har tappat kontrollen. Krävs inte särskilt många smittade för att det ska börja gå ner igen.
Citera
2020-04-28, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jävligt märkligt att man klagar med tanke på att hur det ser ut i Sverige nu. Att jag klagat på FHM är ingen hemlighet. Att sedan jag får det bekräftat att det är värre nu än för en månad sedan gör ju inte saken annorlunda och inte heller när vi ser antal döda heller.

Nu har i alla falll CNN börjat kritisera Sverige.

https://www.expressen.se/nyheter/kritiska-jamforelsen-sverige-mot-norden-/

Vänta nu till Personalen börjar vittna om vad som pågår ju och inte för någon månad sedan

https://www.svd.se/stabslage-pa-sodersjukhuset--ser-ut-som-en-krigszon

https://www.dn.se/sthlm/personal-pa-sodersjukhuset-det-var-som-ett-krigsfalt/

https://mitti.se/nyheter/krigszon-akuten-varre/
Dina artiklar är från innan COVID-19 kom till Sverige.
Citera
2020-04-28, 13:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Haha...jag är inte kommunist. Jag röstar höger. Men jag är både klok och etisk. Den kombinationen existerar faktiskt.

Ok så då kanske risken är att du lider av "Bert Karlsson" syndromet. Att du bara har otur när du tänker?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, vad tror du kommer att hända i de länder där man bara har ca 4,5 procent av befolkningen som haft covid-19?

Personligen skall jag skaffa en tatuering med Anders Tegnell som motiv. Men först om fyra år då vi har slutfacit ifrån allt detta.

Det är ju antikroppar som är det intressanta.
Måste vi vänta fyra år nu innan vi får kritisera krishanteringen

Var ju ett indiskt par som döpte sina tvillingar till Covid och Corona.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Den där artikeln drogs tillbaka men cirkulerar fortfarande bland konspirationsteoretiker. Precis samma proteiner finns i coronavirus hos fladdermöss:
https://www.bioworld.com/articles/433087-article-headline

Fladdermöss är en reservoar för allsköns dödssmittor. Att dessa coronavirus med HIV-proteiner förekommer hos fladdermöss säger oss inget om hur det mänskliga immunförsvaret skulle reagera på dem. Hur många av våra kända coronavirus som människan kan bli smittade av innehåller HIV-proteiner (förutom SARS-CoV-2)?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
För att varaa Kawasaki-sjukdomen är det det. Man gick dessutom ut med en varning igår från organisationen för barnintensivvård:

PICSUK
@PICSociety
*Urgent alert*

Rising no of cases presenting to #PedsICU with multi-system hyperinflammatory state, overlapping features of toxic shock syndrome & atypical Kawasaki disease, bloods consistent with severe #COVID19 - seen in both #SARSCoV2 PCR +ve AND -ve

Please share widely
https://twitter.com/PICSociety/status/1254508725227982848?s=20

Speciellt som ursprunget är okänt men att man misstänker att infektioner utlöser Kawasaki. Sjukdomen kan alltså ha flera genes.

Skulle inte förvåna mig om det dyker upp fler autoimmuna sjukdomar hos både vuxna och barn i kölvattnet av COVID19. Som diabetes typ 1 t.ex.
Även tidigare har det förekommit ökningar i frekvensen av Kawasaki. Till exempel ökade det på Irland under perioden 1996-2000:

Currently, the annual incidence of KD in Europe is about 5-10/100,000 children younger than 5 years. The highest incidence of KD in Europe is in Ireland. Between 1996 and 2000, the incidence rate increased up to 15.2 per 100,000 children younger than 5 years.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5856963/#!po=4.28571

Ingen förklaring till varför ges. Däremot anges att frekvensen varierar under året och är vanligare januari-mars på norra halvklotet, åtminstone i vissa delar av världen:

Seasonality of KD
Several countries have reported distinct seasonality in KD, including Japan, Korea, Taiwan, USA, Canada and India4–8,16. Burns and colleagues33 analyzed the seasonal distribution of KD in the years 1970–2012 from 25 countries. They found a broad coherence in fluctuations in KD cases across the Northern Hemisphere extra-tropical latitudes, where KD case numbers were highest in January through March and 40% higher than in August through October.

Så tänk om det är en normal årstidsvariation man ser?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-28 kl. 13:28.
Citera
2020-04-28, 13:25
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ok så då kanske risken är att du lider av "Bert Karlsson" syndromet. Att du bara har otur när du tänker?

Du är rolig du. Är du utsänd från Aftonbladet för att infiltrera här i tråden?
Citera
2020-04-28, 13:25
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Den där artikeln drogs tillbaka men cirkulerar fortfarande bland konspirationsteoretiker. Precis samma proteiner finns i coronavirus hos fladdermöss:
https://www.bioworld.com/articles/433087-article-headline
Jag är ingen konspirationsteoretiker, sen har den forskning jag länkade till fått stöd av flera andra forskningar, och svenska forskare vid Karolinska institutet har konstaterat "likheter" med ett HIV protein, dessa likheter är i själva verket identiska med sekvenserna från HIV proteinet.
Artikeln lades upp igen, och även vad du tror så använder nu Indien två olika HIV mediciner som man ger till dom som insjuknat i Covid19, dom tog bla den forskningen på stort allvar.
Man gick ut i februari och bad medicintillverkare i Indien att börja massproducera dessa två preparat för att sedan bygga upp lager inför en stor epidemi.

Idag är det flera länder som använder dessa HIV mediciner för patienter som insjuknat i Corona.

Var kan jag läsa om att samma proteiner finns hos fladdermöss?
Citera
2020-04-28, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Håller med om allt utom för det med kött. Folk behöver begripa att kött är en del av det vi ändå måste producera om vi ska få mjölk och gödning och ägg. Ät eller släng, helt enkelt! Och det är dumt att kasta fin mat.

Köttkonsumtionen är bizarr.

Ica liljeholmen har 300 ostar (mestadels import), inte ens ränkat deras utbud av paketerat importerat kallskuret/påläggskött. Antagligen 100 tals nitritspäckade/steroid/antibiotika/processad tysk import.

Kött är ett ansvar ur så många perspektiv. Kött ska inte flygas omkring i flygplan eller på båtar.

Gör du den egna köttproduktionen nära/lokal/inhemsk, går den ner av naturliga/hållbart tänkande/ orsaker, dvs om du inte vill ha en "industriell" (i min mening skev industri).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in