2012-01-25, 15:33
Medlem
goin-xxxls avatar
Senarium :
Jag åker bil mellan sverige och tyskland och har 2 gram kokain på mej och är tidigare ostraffad och skötsam osv.
Hur tror ni detta skulle sluta ifall att tyska tullen stannar mej?
Citera
2012-01-25, 15:49
Medlem
Kungens.hands avatar
Ar det lagligt att skicka tobak via post fran utlandet?

Tanka skicka hem ett par paket tillsammans med annat krafs.

Begar jag nagot lagbrott?
Citera
2012-01-25, 21:39
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Senarium :
Jag åker bil mellan sverige och tyskland och har 2 gram kokain på mej och är tidigare ostraffad och skötsam osv.
Hur tror ni detta skulle sluta ifall att tyska tullen stannar mej?

Narkotikasmuggling eller försök därtill, med tur kanske de skulle nöja sig med innehav. Hur tysk straffpraxis ser ut avseende narkotikasmuggling har jag ingen aning om däremot. Höga böter eller något däromkring låter rimligt, men jag har inte läst tysk straffrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungens.hand
Ar det lagligt att skicka tobak via post fran utlandet?

Tanka skicka hem ett par paket tillsammans med annat krafs.

Begar jag nagot lagbrott?

Du är i utlandet och skickar därifrån tobak hem till Sverige? Om det rör sig om mindre mängder för eget bruk osv. ser jag inte att det skulle vara olagligt, speciellt inte om det rör sig om EU.
Tobaksköp utomlands aktualiserar snarare skattefrågor framför laglighetsfrågor, såvida det nu inte är tal om import av piratkopierade cigg osv.

Kontakta tullen om du vill vara helt hundra, det är troligtvis ganska smart beroende på mängd och varifrån du tänkt skicka det hela. Jag skulle t.ex. inte skicka hem ett par limpor ifrån valfritt östasiatiskt land eller något liknande utan att ha kollat upp hur det ser ut med tull/skatt osv.
Senast redigerad av namgreb 2012-01-25 kl. 21:43.
Citera
2012-01-26, 00:36
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proozaq
Okej, skönt!
Hmm, varför blir det inte knas med villkorliga om man begår ringa narkotika under den villkorliga tiden?

För att det är brott på bötesnivå. Då krävs det många förseelser (uppenbart lagtrots) innan det blir knas.
Citera
2012-01-26, 18:24
Medlem
Hej, vad händer om man som svensk blir tagen för innehav av ecstacy, i Amsterdam på ett rave och man är vid tillfället skriven i Amsterdam? (man har tidigare inte haft nå brottslighet för sig) kontaktar dom Sverige eller får man bara en böter eftersom man bor där?
Citera
2012-01-27, 20:41
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolveN
Hej, vad händer om man som svensk blir tagen för innehav av ecstacy, i Amsterdam på ett rave och man är vid tillfället skriven i Amsterdam? (man har tidigare inte haft nå brottslighet för sig) kontaktar dom Sverige eller får man bara en böter eftersom man bor där?

Hur menar du? Begår du narkotikabrott i Amsterdam begår du narkotikabrott i Amsterdam alldeles oavsett landet du är skriven i och begår du narkotikabrott i Amsterdam har du inte genom samma gärning begått narkotikabrott i Sverige.
Citera
2012-01-28, 14:32
Medlem
Proozaqs avatar
Måste skriva igen..

När jag blev tagen för mitt grova brott så fick ju jag pissa, och de blev positivt. Dom trodde att jag var påtänd den kvällen också men jag hade rökt någon dag innan, i brevet står det ex från 20:e till 22:a Sep. Kommer mitt strafföreläggande på ringa narkotika bli högre nu för dom tror att jag var påtänd i samband med mitt grova brott

Var ju bara påverkad av alkohol under den kvällen.

Tacksam för svar!
Citera
2012-01-28, 16:05
Medlem
Jag och några polare har tänkt att sova över på Ikea en natt men är rädda för att få en prick i registret. Hur kan det gå juridiskt sätt om de lyckas upptäcka oss där inne? Tex blir det bara böter eller får vi kanske t.o.m en prick? Ingen av oss är dömda för något brott tidigare om det skulle vara till någon hjälp. Det enda vi vill göra är att övernatta inte förstöra o dylikt. Åldrarna är 17,17,18 och jag på 18.
Citera
2012-01-29, 00:30
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proozaq
Måste skriva igen..

När jag blev tagen för mitt grova brott så fick ju jag pissa, och de blev positivt. Dom trodde att jag var påtänd den kvällen också men jag hade rökt någon dag innan, i brevet står det ex från 20:e till 22:a Sep. Kommer mitt strafföreläggande på ringa narkotika bli högre nu för dom tror att jag var påtänd i samband med mitt grova brott

Var ju bara påverkad av alkohol under den kvällen.

Tacksam för svar!

Ditt strafföreläggande för ringa narkotikabrott kommer sannolikt att avse 30 dagsböter och bruket kommer inte att anses "värre" för att de tror att du under bruket begick vad du nu begick vilket utgjorde ett brott i sig med resulterande strafföreläggande osv.
Senast redigerad av namgreb 2012-01-29 kl. 00:43.
Citera
2012-01-29, 00:41
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokowski
Jag och några polare har tänkt att sova över på Ikea en natt men är rädda för att få en prick i registret. Hur kan det gå juridiskt sätt om de lyckas upptäcka oss där inne? Tex blir det bara böter eller får vi kanske t.o.m en prick? Ingen av oss är dömda för något brott tidigare om det skulle vara till någon hjälp. Det enda vi vill göra är att övernatta inte förstöra o dylikt. Åldrarna är 17,17,18 och jag på 18.

Är användaren Hej-Party vän till dig möjligen eller är det bara vanligt att vilja övernatta på Ikea?

Fråga: https://www.flashback.org/sp34350228

Svar: https://www.flashback.org/sp34374831

Jag säger samma sak som jag sa då; juridiskt blir det olaga intrång och sannolikt böter som påföljd, speciellt i ert fall där det rör sig om låg ålder på er alla och ingen likartad tidigare brottslighet, men, det är som sagt svårt att uttala sig om påföljden för en gärning som inte ens har begåtts än. Saker har en tendens att spåra ur osv.

Åker ni dit kommer ni att få en "prick", dvs. ni kommer att finnas i belastningsregistret en begränsad tid, vilket inte är fullt lika allvarligt som en del tror.

Ni lär för övrigt åka fast, såvida ni inte har stenkoll på väktarronder och larmsystem.
Citera
2012-01-29, 22:51
Medlem
Kommer bli åtalad för bilstöld. Min fråga till er kunniga är;
Kommer mitt lämplighetsintyg att ryka, och hur länge isådanafall?
Citera
2012-01-30, 14:52
Bannlyst
Jag läste igenom några men inte alla sidor men hittade ingenting om cannabis

Vad skulle man få för straff om man blir visiterad och dom hittar lite cannabis? Bara en 5:a eller kanske en spliff? Vad skulle man få för straff för så lite? En spliff kan dom ju inte veta hur mycket cannabis det är och det är ju inte speciellt mycket ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in