Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Senarium :
Jag åker bil mellan sverige och tyskland och har 2 gram kokain på mej och är tidigare ostraffad och skötsam osv.
Hur tror ni detta skulle sluta ifall att tyska tullen stannar mej?
Narkotikasmuggling eller försök därtill, med tur kanske de skulle nöja sig med innehav. Hur tysk straffpraxis ser ut avseende narkotikasmuggling har jag ingen aning om däremot. Höga böter eller något däromkring låter rimligt, men jag har inte läst tysk straffrätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kungens.hand
Ar det lagligt att skicka tobak via post fran utlandet?
Tanka skicka hem ett par paket tillsammans med annat krafs.
Begar jag nagot lagbrott?
Du är i utlandet och skickar därifrån tobak hem till Sverige? Om det rör sig om mindre mängder för eget bruk osv. ser jag inte att det skulle vara olagligt, speciellt inte om det rör sig om EU.
Tobaksköp utomlands aktualiserar snarare skattefrågor framför laglighetsfrågor, såvida det nu inte är tal om import av piratkopierade cigg osv.
Kontakta tullen om du vill vara helt hundra, det är troligtvis ganska smart beroende på mängd och varifrån du tänkt skicka det hela. Jag skulle t.ex. inte skicka hem ett par limpor ifrån valfritt östasiatiskt land eller något liknande utan att ha kollat upp hur det ser ut med tull/skatt osv.