2020-04-28, 09:55
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Svenska staten visar sig från sin allra kallaste sida.
Det är ett sånt j-a politiskt mörker. Som om vi behövde mer cynism och inkompetens.
Enligt Tegnell ska man inte stirra sig blind på dödstal. Det finns så mycket mer att jobba med. Människor som lider och dör är ju bara detaljer. Så uttrycker sig en riktig statsman. Fy fan. Häng inte upp dig på lik, kompis. Vidga perspektiven, tänk stort istället. Det är helt uppenbart att regeringen och FHM tänker köra ända in i kaklet och omsorgen om den enskilda medborgaren är obefintlig. Vi är kanonmat.

Jag gissar att den omtalade eftersläpningen är större än vi kan föreställa oss. Troligen rasar det in döda i en sådan takt att datorerna och de som dokumenterar inte hinner med längre. Coronaviruset far fram som en löpeld inom äldrevården och det finns inte en chans att dödstalen stannar på 2200 eller ens 3000. Vi har hundratusentals gamlingar ...
Staten är inte vår mamma och pappa. Alla människor är utrustade med ben, armar och hjärna, vi behöver ingen j-a mamma-stat.
Citera
2020-04-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vaccin-kan-vara-klart-redan-i-september/

Ett vaccin kan vara klart i september! Tänk om det var så nära, när Tegnell släppte smittan fri i Sverige! Om vi bara hade kunnat hålla ut till september, med hjälp av stängda gränser, stängda skolor, hemarbete för alal som kunde ända ifrån början, väl genomtänkta lockdowns, perioder av lokala utegångsförbud på orter där smittan blossade upp, förbud att träffa mer än en person åt gången som man inte redan bor med, samt aggressiv smittspårning.

Tänk så många som hade sluppit dö då, samt ännu många fler som hade sluppit gå igenom en plågsam sjukdom, långa rehabiliteringsperioder, och få permanenta skador i vissa fall!

Även om det e klart så tidigt så lär det dröja innan vi får vaccin här....
Sedan kommer man priotera riskgrupper först
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Vad fan snackar du om?
Under vilken sten lever du?
"Ett land där man är ärlig om att man har gjort fel och rättar till felet"?
Tar du prozac eller vadå?
Det är för fan enda landet i världen där man nekar allt det som går att neka. Sverige är ju förnekaren nummer 1.

Ja! Instämmer helt. Det är förnekande på alla nivåer. Löfvén säger att, jadå vi gör rätt. Det här bygger på "forskning". (Va?)

FHM avvisar konstant allt som kommer som kritik, eller all info utifrån från andra länder med att det är "fel", eller att de räknar på andra sätt, eller de är i annan fas, eller eller... Det finns alltid ngn ursäkt. Varför vill man inte titta på och lära sig av andras erfarenheter av Corona, det är ju grunden i vetenskap... jag har aldrig hört dem säga: "Jaha vad intressant! Har det kommit en sån rapportering, det ska vi genast överväga och analysera...". T.ex.

Folket verkar "drink the kool-aid", än så länge...

(PS Tack för att du skriver på ett roligt sätt ♥️)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ja, men vi håller det till ett minimum och slutar att offra och gambla med svaga grupper.
Vilka ska till slut betala för att vårda dessa grupper när samhället inte rullar på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du har inte "bett" mig flytta, det stämmer, så artig var du inte. Du gav istället en direkt uppmaning:

Ursprungligen postat av cucciola
Trams. Flytta då.

Om det är så du tycker man agerar i en demokrati, att be (förlåt uppmana) meningsmotståndare att flytta, så ja, då vet jag inte vad jag ska säga.

Att jag anser att det är fel på demokratin ja, det innebär ju inte att det inte kan rättas till! Man får rensa ut de värsta rötäggen helt enkelt från sina positioner. Vad jag vet är det än så länge möjligt att avsätta folk från sina positioner, så det kan man hoppas på.

Nya Zeeland håller inte med dig om att man måste smitta ner och därmed låta en massa folk dö för att det är ofrånkomligt, och någon slags gudagiven lag.

Jag har aldrig sagt att jag tycker det är vårdpersonalens fel att siffror släpar. Däremot om det fanns en politisk vilja så kanske man skulle kunnat anställa några hundra extra administratörer några månader för att hjälpa till med detta.

Det är ju trots allt stor arbetslöshet nu. Två flugor i en smäll! Korrekt snabb rapportering, samtidigt som några hundra till kan få möjlighet att jobba och betala skatt istället för sitta hemma med A-kassa. Men den politiska viljan och framåtandan i att hitta lösningar på saker har ju lyst med sin frånvaro under coronakrisen.

Okej, ursäkta att jag skrev att du kunde flytta. Jag skulle inte trivas i ett land som Nordkorea och du säger att Sverige är likadant.
Det är väldigt lätt för folk på Flashback som har mycket fritid att tycka en massa saker om hanteringen av Covid 19 men jag är helt övertygad om att det pågår ett enormt arbete med att försöka hitta lösningar på alla håll och kanter. Det är nog få människor som skulle vilja vara den som står i rampljuset under en kris. Att bara plocka in en massa arbetslösa för att "hjälpa till" med rapporteringen skulle nog snarast krångla till allting ännu mer.
Sverige har aldrig velat att en massa människor ska dö, det vill nog ingen. Nu måste jag lämna tråden strax. Ha en bra dag
Citera
2020-04-28, 09:57
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag har inte hävdat att FHM har några prognoser som jag litar på.

Länk till FHMs prognoser? Så att allmänheten, forskare och övriga experter kan avgöra om de går att lita på?
Citera
Medlem
magpests avatar
Frågan är om de som blivit smittade med SARS-CoV-2 ("HIV-förkylningen" ) kommer att få leva med en kronisk förkylning. Detta virus verkar vara en mycket seg jävel. Är det någon smittad som blivit helt fri från sina förkylningssymtom?
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Alldeles för många har redan smittats. Det är liksom ingen poäng nu. Sverige har redan lagt sitt kort. Det kommer ligga kvar.

Ett helt orimligt ställningstagande. Precis som de som stödjer att våra grannländer öppnar upp mer än absolut nödvändigt, eftersom det ofrånkomligen leder till fler smittade och döda. Tråden består nästan uteslutande av Lill-Tegnellar.

Färre restriktioner och öppnare samhälle -> fler smittade -> fler döda
Fler restriktioner och slutnare samhälle -> färre smittade -> färre döda

Hur svårt kan det vara?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Ja, just nu är det säkrare att vara gammal i Finland, men frågan är hur länge de gamla måste sitta isolerade om man inte har flockimmunitet i landet. Om Sverige lyckas få flockimmunitet så kommer vi kunna skydda de gamla bättre än andra länder och kanske kan släppa lite på isoleringen så att de äldsta får träffa sina anhöriga sina sista år. Jag håller tummarna för detta, och för att man lyckas minska spridningen bland de gamla i Sverige.
Är du en Tegnell-papegoja!?

Du begriper väl att du kommer döda många många fler än Finland med din "strategi"!?

För närvarande är det drygt 6 ggr så många döda per capita i Sverige som i Finland (worldometers).
Senast redigerad av Madagascar 2020-04-28 kl. 10:00.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.hog
Vilka ska till slut betala för att vårda dessa grupper när samhället inte rullar på?

Ja, ekonomi verkar vara det enda som alla i tråden tänker på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det är inte liktydigt med immunitet nödvändigtvis. Inte en långvarig iaf:
Immunitet efter genomgången [vinterkräksjuka] är kortvarig och virus inom gruppen har olika genotyper, vilket innebär att man kan bli sjuk flera gånger.
https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1857

Bara tiden kan utvisa hur det blir. Måste lämna tråden här, ha en bra dag
Citera
2020-04-28, 09:58
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Som sagt, FN förbjuder utvisning av personer som riskerar förföljelse och tortyr.
Därav kan vi ej utvisa våldtäktsmän.
Jag anser det tokfel till skillnad från dig och FN.
Jag pratade endast om FN och de mänskliga rättigheterna vid en pandemi, inget annat!
Jag har aldrig skrivit om utvisningar av personer i något avseende, det är OT.
Du har nog blandat ihop mig med någon annan. OM inte så lider du av grava problem med din läsförståelse!
Ha en bra dag!
Senast redigerad av Cloezza 2020-04-28 kl. 10:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in