2020-04-25, 10:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej så är det så klart, Men Löfvens påstående är så felaktigt det kan bli det finns inget underlag för vare sig det ena eller det andra skulle vara bättre men vem som helst med sunt förnuft förstår att minskad rörlighet i samhället även minskar smittspridning.
Helt självklart minskar smittspridningen med minskad rörlighet, men att låsa in oskyldiga människor mot deras vilja är inget
en demokrati ska ägna sig åt!
Citera
2020-04-25, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The full number of current deaths in New York City is also unknown, which could speak to a higher IFR, including patients currently in the ICU — which will contribute to this IFR.

IgG antibodies form faster than the average time to death. The difference between these is roughly a week. This means that 21.2% is not fully reflected in the death totals yet, and won’t be for another week.

On the other hand, South Korean studies have shown 100% of 25 randomly selected patients have built antibodies following the infection. I also remember reading a South Korean study that concluded 3% did not build measurable antibodies after infection, which would skew the IFR lower.

Blir väldigt intressant att se vad KTH kommer fram till.

Vi kommer ha väldigt många döda innan sommaren är över, men om det visar sig att 90-100% bildar antikroppar, så finns det ju fortfarande hopp för ”flockimmunitet”.
Om det inte skulle vara så, betyder ju det indirekt att CFR är lägre än estimerat.

Så det kommer bli något av två dåliga alternativ. Antingen låg CFR eller flockimmunitet som skulle kunna göra att vi kan rädda äldre.
Men det har vi ju som alla vet, misslyckat med kapitalt hittills. Med några få undantag i vissa regioner.

Som svensk, så är nog flockimmunitet just nu det bästa alternativet. Annars har alla dödsfall hittills varit totalt jävla onödiga, dvs inte fyllt någon som helst funktion i en meningslös strategi..
Citera
2020-04-25, 10:02
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det är sent i matchen, väldigt sent, och Sverige kommer häcklas internationellt många år framöver men att bli omvänd vid galgen är bättre än att inte bli omvänd alls.

Det är väl bara att köra med att varje åtgärd har sin tidpunkt och nu behöver vi fatta nya beslut, som naturligtvis vår expertmyndigheter har rekommenderat oss att göra och naturligtvis följer vi vetenskapen och något annat vore oacceptabelt.
Citera
2020-04-25, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
...som förlorat 1% av sin befolkning? Har man 20.000 invånare så räcker det med ett par illa skötta äldreboenden, så kommer man upp i 1%. Man kan inte använda undantagen för att få ett objektivt mått på dödligheten.

Men vadå "illa skötta äldreboenden"?

Utgångsläget är att bortåt 100% på äldreboenden kommer bli smittade vid total samhällsspridning, det är en boendeform som gynnar spridning. Kan man ens få ner det till 60% så är det fantastiskt. Men det är fortfarande mängder av död...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Ja, du är i allra högsta grad drivande i att häckla, vilket är en del av problemet. Nu pekar jag inte ut dig specifikt, men det känns som att ”motståndarsidan” ser det som en tävling där det handlar om att vinna i flest antal döda. Är det ett högt dödstal har ni vunnit, är det lågt så antingen mörkas det, ljugs eller så är en köpt av sossediktaturen samtidigt som en är hjärtlös. Det är inte en grogrund för en sansad diskussion. I mina ögon har den här tråden spelat ut sitt syfte, den får gärna flyttad till konspirationer eller annat lämpligt underfora, för här har alla försök till Intressanta diskussioner kvästs i förolämpningar, medvetna missförstånd och rent ljug. Och i all min subjektivitet så menar jag att ”alarmist”- sidan har varit pådrivande i den utvecklingen. Visst, det finns vettiga människor att diskutera med från bägge håll, men varje vettigt svar möts av hundra idiotsvar, det är liksom inte rimligt att orka lägga tid på att bemöta det. Nej ni har inte ”vunnit”, ni har tröttat ut oss som faktiskt vill ha en sansad diskussion

Jag har inte känslan av att jag skrivit mycket till dig.
Det har däremot funnits 6-7 konton som lite polärt kom att kallas "Mars 2020" kontona.
Dom hade alla gemensamma talpunkter för dagen och var aktiva 08:00 - 17:00.
Det är dom som har polariserat tråden genom att inte diskutera fakta, bara stöttat krishanteringen till varje pris.

Pga. det så har en del däribland jag själv blivit sura och anlagt moteld.

"var inte jag som började" är ju lite barnsligt att säga men nu när vi har ett bekräftat brott mot de mänskliga rättigheterna så visst har du en fet poäng i att jag inte behöver påtala det mer.
Jag kan ju bara skriva att det är brott mot de mänskliga rättigheterna vilket är betydligt mer civiliserat än avskum.

Vinst här är för mig att få till en vettig krishantering och där är vi inte ännu tyvärr.

Sen tror jag att jag kommer driva på för ansvarsutkrävande av ren ilska.
Jag tycker inte M, KD och SD har imponerat alls i denna kris, tvärtom, hade jag någonsin tänkt mig SD som regeringsbärande så är det nog nu tvärtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Okej du har rätt.en varför satsar vi så mycket på trafiksäkerhet och dödligt våld till exempel som skördar 100 liv per år. Detta virus har redan dödat fler än som har blivit mördade under 20 år på 2 månader. Det värsta är att det är långt ifrån över.
Men vi kanske skall strunta i om folk dör och blir sjuka. Kanske ska vi avskaffa skattefinansierad vård. Många verkar i alla fall inte bry sig. Då kan de ju betala själva om de blur sjuka.
Sluta vara så ignorant. Väldigt många av de som nu dött med Corona dog inte av Corona utan av andra direkta orsaker som t.ex. blodproppar orsakade främst av orörlighet.
Citera
2020-04-25, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Makaber intervju med Tegnell på SVT:

”Vi måste vara ödmjuka inför detta oberäkneliga virus som vi vet väldigt lite om.”

*håller samhället vidöppet*

Han bokstavligen experimenterar med 10 miljoner människor.

Det bästa av allt är att Tegnell och Giesecke i samråd med regeringen redan i Januari beslutade att ta ett ”vetenskapligt förhållningssätt till detta virus”. Det är ju fantastiskt bra sätt att hålla ryggen fri när det skiter sig, eftersom vetenskapen kring viruset i detta nu är närmast NOLL.
Vet man inte, vidtar manalla tillbuds åtgärder!
Man lägger sej inte platt och säger att: -" Vi får ta ställning till det när vi vet mer"
Djävla bödlar!!!
Citera
2020-04-25, 10:05
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
https://twitter.com/cnni/status/1253954660844679168

Tänk om Löfven hade yttrat att det kanske går att injicera desinfektionsmedel på en presskonferens. För att sedan beskylla SVT och övrig media för fake-news... Han hade inte haft många dagar kvar i makten då. Folk hade ju tappat förtroende för rådande politk helt.
Citera
2020-04-25, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Helt självklart minskar smittspridningen med minskad rörlighet, men att låsa in oskyldiga människor mot deras vilja är inget

De behöver inte låsa in några människor, de bör stänga ner icke essentiell verksamhet!

Krogar och restauranger som INTE enbart erbjuder mat på avhämtning har ingen som helst anledning att vara öppna och om de stängde skulle incitamentet att springa ute- speciellt berusad och med mindre omdöme sannolikt minska markant.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror så här med de "testballonger" till artiklar som nu publicerats med kritik mot FHM så är det helgen allt hänger på. Bryts inte trenden på måndag och att vi ser fortsatt hög nivå på döda så kommer regeringen tvingas gripa in.

Nej, jag tror inte att vare sig regering eller myndigheterna kommer att behålla sitt förtroende än mindre sin popularitet när detta är över.

Det är märkligt att vissa inte ser detta. Det är bara att kolla på Sveriges statistik. Måste handla om total kognitiv blindhet hos de som inte förstår vartåt det barkar.

Ja, om logiken får råda bör det ju bli så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det är väl bara att köra med att varje åtgärd har sin tidpunkt och nu behöver vi fatta nya beslut, som naturligtvis vår expertmyndigheter har rekommenderat oss att göra och naturligtvis följer vi vetenskapen och något annat vore oacceptabelt.

Glödande ironi?

Om inte, vi har gjort precis tvärtom mot resten av världen och begått brott mot de mänskliga rättigheterna mot hela sverige befolkning, och inget stöddes på vetenskap alls.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Med tanke på den extrema situation viruset skapar så kan det krävas extrema åtgärder, en nedstängning är att föredra framför en medveten smittspridning bland majoriteten av svenska folket. Och räknar du lite snabbt så ser du följderna av att låta viruset spridas utan kraftfulla åtgärder för att motverka detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in