2020-03-21, 18:12
Medlem
UT64s avatar
Hur har SAS reklamfilm påverkat företaget ekonomiskt? Ingen tror väl egentligen att filmen har gett någon som helst goodwill för SAS, men har den skadat företaget?

Exempel finns från liknande utspel och kampanjer de senaste åren, Vi har tidigare talat om skoföretaget Brandos, som för tio år sedan modigt gick till storms mot sd, backade och blev utskrattade, och sedan snart kvävdes ihjäl.

Gilettes reklamfilm (2019) som försökte surfa på metoo-vågen slog något slags rekord på Youtube och hamnade på List of most-disliked YouTube videos,(där för övrigt också SAS video kommer att hamna), Kostnaden för Gilette för detta misstag uppges på Wikipedia till över fem miljarder. Dollar.

Frågan hur mycket SAS reklamfilm kostat företaget kommer vi knappast att få veta. Mycket hysch hysch
då SAS här anses ha gjort något gott enligt politikerna och journalisterna. Man kan ändå vara säker på att ekonomiskt sett så var denna sak ett dunderfiasko för SAS.
Citera
2020-04-04, 22:18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Hur har SAS reklamfilm påverkat företaget ekonomiskt? Ingen tror väl egentligen att filmen har gett någon som helst goodwill för SAS, men har den skadat företaget?

Exempel finns från liknande utspel och kampanjer de senaste åren, Vi har tidigare talat om skoföretaget Brandos, som för tio år sedan modigt gick till storms mot sd, backade och blev utskrattade, och sedan snart kvävdes ihjäl.

Gilettes reklamfilm (2019) som försökte surfa på metoo-vågen slog något slags rekord på Youtube och hamnade på List of most-disliked YouTube videos,(där för övrigt också SAS video kommer att hamna), Kostnaden för Gilette för detta misstag uppges på Wikipedia till över fem miljarder. Dollar.

Frågan hur mycket SAS reklamfilm kostat företaget kommer vi knappast att få veta. Mycket hysch hysch
då SAS här anses ha gjort något gott enligt politikerna och journalisterna. Man kan ändå vara säker på att ekonomiskt sett så var denna sak ett dunderfiasko för SAS.
Jag flyger en del, nu kanske det inte blir så mycket p g a rådande omständigheter. Dock sällan jag flugit med SAS, mest för att de inte haft turer eller förbindelser som passar, men jag har inte valt bort dem. Nu däremot har jag valt bort dem, sen de lanserade sin Nordenfientliga reklam. Sen Coronan kom har det ju inte blivit något åkande alls.

Om nu läget någon gång blir mer normalt i framtiden så kommer SAS påstå att alla förluster beror på Corona och ingenting på deras kundfrånstötande reklam. Självklart är Coronan värre, men min absoluta uppfattning är att det ändå var många som inte var så sugna på att flyga med SAS pga reklamen.
Citera
2020-04-22, 15:14
Medlem
DaChiefs avatar
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5ea01f68c341e90011540931

Kling klong, ödets timme närmar sig för det nordenfientlige flygbolaget.

Efter de lanserat sin vidriga reklam som är ett hån mot nordens befolkning + corona så kan vi kanske snart se ett avslut.

What is sas airlines? Nothing. Absolutely nothing.
Citera
2020-04-22, 19:43
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5ea01f68c341e90011540931

Kling klong, ödets timme närmar sig för det nordenfientlige flygbolaget.

Efter de lanserat sin vidriga reklam som är ett hån mot nordens befolkning + corona så kan vi kanske snart se ett avslut.

What is sas airlines? Nothing. Absolutely nothing.

De kommer inte att gå i konkurs...
Citera
2020-04-28, 08:21
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v1On5/sas-varslar-5-000-oerhort-ledsamt
5000 får kicken från det nordenfientligt inställda flygbolaget.

”Ok”
Citera
2020-04-28, 08:33
Bannlyst
Citat:
Sa man om anrika Swissair åxå. Å då fanns det deg att fläska in för Schweiz. Men de valde konkan. Vad som växte ur askan var ett nytt bolag, med helt andra löneförmåner och fringe benefits.
Citera
2020-04-28, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Jouni
Sa man om anrika Swissair åxå. Å då fanns det deg att fläska in för Schweiz. Men de valde konkan. Vad som växte ur askan var ett nytt bolag, med helt andra löneförmåner och fringe benefits.

Det ena alternativet är att göra en Swissair. Det andra alternativet är, som jag tror är en stark bidragande orsak till varslet är så omfattande, är att man ser en möjlighet att flytta över en större del av verksamheten till det omtvistade bemanningsföretaget "SAS Ireland" samt att utöka leasingverksamheten. Alltså att man hyr in hela besättningar från företag baserade i länder med "mer flexibla anställningsförhållanden" som får flyga under Sas-flagg.
Citera
2020-04-28, 09:52
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Du missar min poäng. Ja, de blöder. Inte på grund av reklamfilmen.
Du kanske missade att de fick väldigt mycket kritik från icke-svenskar med? Andra skandinavier samt inlägg från Uk, Usa mfl där de kritiserade sas självhat och därmed hat emot sina egna kunder samt turister som tydligen inte hade något här att hämta vad det gäller Skandi kultur.
Enda anledningen till att de fortfarande finns är för att skattebetalare är nu tvunga att finansiera deras verksamhet. Vilket är lite roligt med tanke på alla klimatfobiker med flygskam, vi behöver flyget trots allt.
Citera
2020-04-28, 09:56
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozurad
Så kan det gå när man hånar 25 miljoner människor i skandinavien med reklamfilm

Sån otrolig karma!!

https://www.dn.se/ekonomi/sas-varslar-anstallda/

Detta är ju dock inte pga deras reklamfilm utan snarare den nuvarande pandemin.
Citera
2020-04-28, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx

Vem bryr sig de är ändå ägda!
Citera
2020-04-28, 10:07
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Nej, pandemin gör inte saken bättre men som många redan skrivit här och på andra ställen så bojkottar de sas i protest. Så utan corona hade fiaskot varit ett faktum. Och om du och andra vägrar tro det så hänvisar även jag till brandos.se och se vad som hände när man inte har pappa staten i ryggen.
Citera
2020-04-28, 10:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozurad
Så kan det gå när man hånar 25 miljoner människor i skandinavien med reklamfilm

Sån otrolig karma!!

https://www.dn.se/ekonomi/sas-varslar-anstallda/

Ja, jag känner faktiskt skadeglädje - trots att man kanske inte borde känna så, för det här påverkar ju även alla de anställda (som inte kunde rå för reklamfilmen), och hela samhället om många av dessa ska få olika typer av skattefinansierade ersättningar och bidrag.

Nu står ju flygplanen stilla på hela jorden, men det skulle ha varit intressant att veta hur mycket reklamfilmen hade påverkat SAS' passagerarantal, om coronan inte hade kommit i samma veva. Det får vi aldrig veta nu. Men jag TROR att det hade påverkat resultatet betydligt negativt i alla fall, för dom som var positiva till budskapet i reklamfilmen, var i stort sett samma människor som inte flyger av miljöskäl. (Jag är här ett undantag - jag är så IN I HELVETE emot budskapet i filmen, samtidigt som jag inte flyger av klimat- och miljöskäl.) Så det hade inte blivit några "stödköp" av biljetter, för att kompensera för alla arga flygresenärer som gick över till Norwegian och andra flygbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in