2020-04-27, 23:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
...

Det jag menar är att politikerna har genom sina expertmyndigheter tillgång till kunskap som väljarna inte har. I en representativ demokrati så förväntar jag mig att mina politiker tar beslut som följer experternas råd även om folket här och nu vill annorlunda. Om ett halvår eller ett år, när vi har facit, så kommer experternas råd allt som oftast visat sig stämma. Om politikerna då höll fast vid experternas råd så kommer befolkningen ett halvår senare säga "tack för att ni stod på er och lyssnade på experterna trots media- och folkhysterin som ville annat". Det är såhär Sveriges politiker agerar.

...
Så du tror inte att Sveriges agerande är ett enda stort politiskt spel? En teater?
För det första lyder FHM i egenskap av myndighet under riksdag och regering. Deras arbetsområde har beskrivits av politiker, så det de gör genomsyras av politikernas vilja.
Högsta hönset på en myndighet är generaldirektören, och hen utses av regeringen.

I det här fallet har våra politiker skickat fram FHM bara för att verka som att de låter ”experterna” bestämma, vilket i sig är ett i allra högsta grad populistiskt grepp.
Som många har varit inne på så tvår politikerna sina händer genom att skicka fram FHM: ”Vi gjorde vad vår ’experter’ sa att vi skulle göra.”. FHM kan å sin sida skylla på att folket inte följt deras (medvetet luddiga) ”råd”, ”riktlinjer” och ”rekommendationer”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Ingen har påstått att barn inte kan smittas så jag förstår inte varför någon skulle ljuga om det. Det är ovanligt att det leder till svårare symptom och IV dock. Men det är overifierade uppgifter alltså.

i diagrammet över ålder- och könsfördelning på SIR (sv. intensivvårdregistret) finns två "osynliga" staplar i åldersgrupperna 0-9 och 10-19. Det rör sig om sammanlagd 4 fall.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Dödsfallstatistiken går inte att jämföra mellan länder förrän du får överdödlighetssiffror att jämföra med. SCBs siffror säger följande:

Statistik från SCB rörande antalet döda 1 jan-17 apr, skottårsdagar exkluderade.

2018: 30483 (+1498)
2019: 27093 (-1892)
2020: 29491 (+506)
2015-2019: 28985

Ser man till de två åren 2019 och 2020 då influensan var låg så är skillnaden 2398, vilket kan tillskrivas Covid-19. Överdödligheten i till exempel UK är just nu väldigt mycket högre än Sverige. Sverige ligger på en nivå 10 (z-faktor) och UK Englad på nästan 50.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Och jämför man dödsfall per capita så ligger UK på 311 och Sverige på 225. Detta säger att rapporteringen mellan länderna inte är likadan och att England har betydligt fler döda i Covid än vad deras rapportering säger.

- Ja, överdödligheten kan användas för att korrigera för olikheter i diagnostik och rapportering. Man skulle kunna ifrågasätta huruvida Nederländerna har fler dödsfall i Covid-19 än Sverige, och huruvida Sverige har fler dödsfall än Schweiz. Men när man jämför med Ryssland och Japan, så är skillnaderna så enormt stora, att jag tvivlar på att skillnaderna beror på olikheter i rapporteringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Jag tror definitivt att Ryssland friserar siffrorna. Det trodde även Svts Korrespondent i landet när han blev intervjuad för någon vecka sedan.

- En annan möjlighet är att Ryssland har tagit Covid-19 på mycket större allvar än Sverige, och har därigenom motverkat smittspridningen.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Om det finns ett land som gömmer dödsfall och mörklägger siffror och information då är det Sverige.

Dagens Ryssland är inte längre kommunistiskt. Ryssland bjöd t.o.m. in experter från WHO för att samarbeta och ha bra koll övet situationen.

- Jag tvivlar också på att Ryssland har mörklagt siffror i större utsträckning än Sverige. Det var därför jag ställde frågan huruvida det ligger travar med dödsoffer i Lubjanka.

Ryssland och Japan har helt enkelt lyckats mycket bättre än Sverige att hantera Covid-19. Rysslands och Japans myndigheter var mer intresserade av att skydda sitt eget folk, jämfört med Sveriges Folkhälsomyndighet.
Citera
2020-04-27, 23:10
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det kommer att komma redan denna vecka då vi förmodligen ser kurvorna öka i döda och sjuka. Jag tror några journalister redan börjat nysta i detta. Det ställs ju fler kritiska frågor för varje dag på presskonferenserna.

Förhoppningsvis!

Ju mer ju bättre, så spamma alla dina bekanta inom sjukvården.
Citera
2020-04-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jeg forventer ikke at politikerne slavisk følger eksperternes råd, for hvorfor skal man så have folkevalgte politikere i et demokrati.

Når der forhåbentligt om et stykke tid er fremstillet en vaccine mod corona virus og man i Sverige opdager at man i kraft af flokimunitetsteorien har et betydeligt højere dødstal end samfund som ikke fulgte denne teori, så står man overfor en fuldbyrdet kendsgerning som der efterfølgende ikke kan gøres noget for at rette op på. Ja så står befolkningen måbende tilbage og kan kun efterfølgende vælge imellem alle de politikere som stiltiende har bakket op om dette eksperiment som er enestående i verden.
De tvinges altså til at genvælge deres kæres bødler - den pille må være svær at sluge, men svenskerne vil garanteret med oprejst pande hylde deres politikere og finde detaljer i historikken som de finder særligt beundringsværdige trods den tragiske situation.

De folkevalgte politikere i Danmark har netop tænkt ud over deres næsetip, og er kommet smittespredning fra lande med dårlig smittespredningspolitik i forkøbet som f.eks. Sverige, Italien, Iran i forkøbet ved lukning af landetsgrænser, så ubehagelige nedlukningstiltag indenlandsk ikke forekommer at være omsonst af befolkningen fordi deres ofre ødelægges af indrejsende fra uansvarlige lande.
Det var återigen mycket jag inte förstod. Ber om ursäkt för det, det är mitt fel och inte ditt. Jag kanske missar några bra poänger men jag orkar inte översätta.

Däremot förstod jag att du menade på ungefär att Danmark och Norge kan invänta ett vaccin med sin låga smittspridning medan Sverige i det läget redan har blåst igenom Corona genom befolkningen och därmed har högre dödstal, korrekt? OM det var så du menade: De flesta experter tror inte att ett vaccin kommer komma förrän om 2-3-4 år, och redan det skulle vara rekordfart Ska ni ha samhället så nedstängt under så lång tid? Det kommer orsaka total förödelse för samhällsekonomin i så fall. Sverige får det tufft det närmaste halvåret, men sen är vi igenom det värsta och kan starta igång igen. Ni kommer ha ert värsta kvar.
Citera
2020-04-27, 23:11
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det kommer att komma redan denna vecka då vi förmodligen ser kurvorna öka i döda och sjuka. Jag tror några journalister redan börjat nysta i detta. Det ställs ju fler kritiska frågor för varje dag på presskonferenserna.

Det är skamligt och visar vad vi har för msm i Sverige att de ännu inte efter så lång tid kommer med betydligt mer kritiska frågor under de där propagandamötena.
Citera
2020-04-27, 23:11
Medlem
Personligen så tror jag att jag snarare dör av boredom än av det förbannade viruset.

Jag är trött på skiten..och jag anser att en mycket stor del av världen har reagerat som kärringar.

All heder åt FHM,som har behållit byxorna på och låtit beprövad pandemivetenskap råda.

F-n..det är inte i närheten av alla hjärtsjukdomar detta veka virus.

Jag är förstummad över att världen varit beredd att låta ekonomin sjunka ned i avgrunden på grund av ett virus som får spanska sjukan att se ut som digerdöden.

Patetiskt.
Senast redigerad av Lookalike 2020-04-27 kl. 23:13.
Citera
2020-04-27, 23:12
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Du missuppfattar Tegnell. Han har alltid sagt att man överallt ska hålla avstånd. Däremot är det enklare att göra det i en butik och svårare i krogmiljö, så då behövs mer regleringar och kontroll i krogmiljö. Jag tycker inte det är luddigt alls.

Luddigt däremot är beskeden om 2 meter, 1,5 meter och "armlängds" avstånd. Det kan de förtydliga och köra på en tydlig och gemensam linje.
A och O i kommunikation är att man är tydlig, lär dig det!

Ska man, eller ska man inte hålla avstånd i butiker?
Varför uppmanar butiker sina kunder att hålla avstånd? Det finns ju markeringar i butikerna på en del platser på ett avstånd av ca 2 m. Vem har uppgett det avståndet för dem? Ska de ta bort de märkena?
Citera
2020-04-27, 23:12
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja det är väl känt att WHOs ledare är en Kina fanboy, innebär dock inte att organisationen i sig är det.

Ja, Dr Tedros kommer snart att få sparken och WHO får drivas vidare med de duktiga personer som de har, bara för att "lite" politik gav WHO en dålig chef innebär inte att hela organisationen är rutten.
Citera
2020-04-27, 23:13
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja men du måste ju öppna upp någon gång och då är viruset kvar och vissa som smuttas vet ej de har det och startar spridningen.
Jag tror helt enkelt inte nedstängning fungerar mer än under en kort tid om man tror sig veta att ett vaccin ligger en månad framåt.
Och då är ej fallet här.

Man gjorde lockdown för att man inte visste ett skvatt om viruset och för att det såg ut att ha en enorm dödlighet. Något som inte stämmer nu när man tittar på data. Man försökte helt enkelt skydda befolkningen i helhet. Dödligheten verkar vara lite högre än influensa. Är man frisk så är det typ lika osannolikt att dö av influensa som av covid.

Problemet är att "ALLA" blev smittade samtidigt, och att många just BLEV smittade, vilket innebär att FLER kommer dö. Det hade troligtvis dött ungefär lika många av influensa om den hade varit lika smittsam och man inte använt influensa vaccin.

Frågan som ställs mer och mer är.. Varför har vi lockdown för ett ofarligt virus? Vanliga människor ska åter till jobbet. Vi kan skydda dom äldre och svaga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Vem är förnekaren? Han är en person som faller under en eller flera av kategorierna nedan:

"Den Rädde"
- En person som är rädd. Konflikträdd. Rädd att bli slagen. Rädd för våld: "Åh, tänk om det blir lockdown. Åh hur ska jag klara mig. Åh va rädd jag blir".
Sveriges linje som går ut på att inte skrämma befolkningen passar därför honom utmärkt

"Skitstöveln"
- Han skiter totalt i alla andra människor. En annan människa är för honom bara någon man ska dra nytta av.
Att det dör människor är alltså högst irrelevant för honom. Han ser snarare att han kan vinna på det: "Fan va kul, gamlingar dör och jag kan köpa deras bostad billigare". Det är väl klart att Sveriges strategi passar honom som handen i handsken

"Den naive"
- En person med väldigt begränsat förstånd. Har svårt att tänka logiskt och kritiskt. Och utgår ifrån att det som de styrande gör är bäst för honom: "De kan väl inte vilja lura sin befolkning, eller?!?!?!?!?"

"Den obstinate"
- En person som har ENORMT svårt att erkänna att man hade fel: "Men vafan, jag har hela tiden sagt att det här var som vanlig influensa. Allså polarna kommer driva med mig. Allså bäst att jag fortsätter säga att jag tror på det"

"Den diaboliske"
- Cyniska svin. De ser allting utifrån siffror. De tillhör på nåt sätt kategorin "Skitstöveln". Till skillnad från dem så är det inte högst irrelevant att det dör folk. Men det är samtidigt så att han tänker främst på sina egna intressen. Han tänker inte offra den ekonomiska soliditeten han byggt upp för att rädda okända människor. Han lever just under parollen: "Vem fan känner dem liksom"? Så han i smyg låtsas kanske vara "Den naive". Bra då att Sverige fortsätter enligt den linjen som passar bäst hans egna intressen.

"Den dumma bimbo - Den dumma pojken"
- Bimbot vill helst ingen ska dö. För att "man ska vara gooood". Å andra sidan tycker hon det är väääääldigt jobbigt att i nån vecka eller månad man ska behöva vara hemma och inte dricka bubbel och bli uppraggad av nån vältränad hunk. Så, ja, hon vill vara god, men å andra sidan: "Jag träffar inte personer i riskgrupp och jag kommer inte själv drabbas för jag är ung" (hon glömde dock dum).

- Den dumma pojken är en sån som lever för att festa och ragga brudar. Och spela PS. Han kan inte fatta vad som har hänt. Han har aldrig varit med om nåt sånt. Men polarna tycker det är ok så länge man inte är sjuk så han kör med han också.

"Den gamla existentialisten"
Den gamla gubben eller kärring. Som tycker att man levt tillräckligt. Och skulle man dö är det ok ändå. Det är inte så intressant att man kan i sin tur orsaka någon annans död. Men de tänker tvätta händerna ofta för säkerhetsskull.

Och sist men inte minst: "Drömmaren"
Han tycker att det som pågår är fruktansvärt. På alla sätt och vis. Ekonomiskt. Men även att det dör folk. Och att det kanske kan drabba en nära anhörig. Men han är en drömmare. Så han vill just förneka. Och hoppas på att allt ska lösas. Även om han inser att det som händer i Sverige är fel, så vill han fortsätta drömma. Och hoppas på att han vaknar imorgon och det är en bättre dag. Med mindre än 80 döda. Så han kan fortsätta drömma.
Stefan Löfvén passar in på mycket här.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så du tror inte att Sveriges agerande är ett enda stort politiskt spel? En teater?
För det första lyder FHM i egenskap av myndighet under riksdag och regering. Deras arbetsområde har beskrivits av politiker, så det de gör genomsyras av politikernas vilja.
Högsta hönset på en myndighet är generaldirektören, och hen utses av regeringen.

I det här fallet har våra politiker skickat fram FHM bara för att verka som att de låter ”experterna” bestämma, vilket i sig är ett i allra högsta grad populistiskt grepp.
Som många har varit inne på så tvår politikerna sina händer genom att skicka fram FHM: ”Vi gjorde vad vår ’experter’ sa att vi skulle göra.”. FHM kan å sin sida skylla på att folket inte följt deras (medvetet luddiga) ”råd”, ”riktlinjer” och ”rekommendationer”.

FHM är en myndighet som med all tydlighet
promotar mångkultur och fokus på islamism. I stort sett bara unga kvinnor med ett brinnande hat mot män som jobbar där.

Står ju solklart i regeringsbrevet vad som gäller.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-27 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in