Citat:
Ursprungligen postat av
zorigo
...
Det jag menar är att politikerna har genom sina expertmyndigheter tillgång till kunskap som väljarna inte har. I en representativ demokrati så förväntar jag mig att mina politiker tar beslut som följer experternas råd även om folket här och nu vill annorlunda. Om ett halvår eller ett år, när vi har facit, så kommer experternas råd allt som oftast visat sig stämma. Om politikerna då höll fast vid experternas råd så kommer befolkningen ett halvår senare säga "tack för att ni stod på er och lyssnade på experterna trots media- och folkhysterin som ville annat". Det är såhär Sveriges politiker agerar.
...
Så du tror inte att Sveriges agerande är ett enda stort politiskt spel? En teater?
För det första lyder FHM i egenskap av myndighet under riksdag och regering. Deras arbetsområde har beskrivits av politiker, så det de gör genomsyras av politikernas vilja.
Högsta hönset på en myndighet är generaldirektören, och hen utses av regeringen.
I det här fallet har våra politiker skickat fram FHM bara för att verka som att de låter ”experterna” bestämma, vilket i sig är ett i allra högsta grad populistiskt grepp.
Som många har varit inne på så tvår politikerna sina händer genom att skicka fram FHM: ”Vi gjorde vad vår ’experter’ sa att vi skulle göra.”. FHM kan å sin sida skylla på att folket inte följt deras (medvetet luddiga) ”råd”, ”riktlinjer” och ”rekommendationer”.